Jump to content

Feilsøking av dynamo med ladelampe VP MD5 Albin Cirrus 78


Raymond_J

Recommended Posts

J-Å skrev 1 minutt siden:

Det er gjerne med store lithiumbanker at ladestrømmen kommer i nærheten av merkestrømmen for dynamoen. Men da kan man jo begrense med en DC-DC lader for forbruksbatteriet f.eks. 

 

Det er vel neppe mange som har kombinasjonen MD5 motor og stor lithium bank vil jeg tro. Men en 70A generator trekker ca 2 hk selv på lavt turtall, så med en motor som yter 12-13hk på max turtall sier det seg egentlig selv at belastningen kan bli i overkant på tomgang. Det er vel også derfor original generator har så stor reimskive, for å redusere turtall på generator og dermed belastning. Mange med slike motorer har også valgt å sette inn en bryter, så man kan vente med å kople inn ladingen til motoren er varm og man har litt turtall. 

 

Jeg ville ha prøvd å overhale den gamle generatoren, da unngår man alle slike fallgruber.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 11 timer siden:

Rart at så mange med små motorer har fått problemer med det da.

Det rareste må være att det er bare du som har hørt om det.
Eller nei det var vel ikke helt riktig fordi man fikk beskjed om att man skulle selge 55A
dynamo til små motorene for noen ti år siden.
Men når de sluttet å lage den for 25 år siden har man brukt 70 amp og tiltros for å ha solgt sikkert tusen sånne(uten å juge) har jeg aldri hørt noen som har hatt trøbbel.
Hadde dette ført til problemer hadde jeg garantert fått høre om det.
Du vet misfornøyde kunder er ikke tause. 
Så her kan man legge bort det teoretiske og la lang erfaring snakke.

Denne motoren tåler garantert en 70 amp dynamo og ser man i listene til produsentene så vil man se att de står oppført på en rekke 2 syl motorer.
Hadde ikke disse motorene godt på tomgang hadde det vært en stor sak...også her inne og ikke bare ute hos forhandlerene men der var det helt stille.


Volvo Penta (alle modeller) OBS! ikke D-serien
Bukh DV10, DV20, DV24, DV29ME, DV32ME,DV36, DV48, 2G105 fra 1975-1979, 3G103 fra 1975-1979, 4K105 fra 1974-1981 og 6K104 fra 1974-1981
Ford Marine 2728TIM fra 1983
Farymann: A10, A20, A30, A40, FK2M, DK3M, K34M, L30M, R10, R30
Marna 8 hk og 18 hk
Mitsubishi Marine: 45HK, 50HK, 65HK, 70Hk
Sabb (alle modeller fra 1972)
Scania (alle modeller)
DEUTZ AG Marine: BFR6M1013E,EC
DAF Marine: DD515, DD575, DF615, DT615, DT615MY
Nanni/Kubota: 4380, NK 2,45ECO, 2,45HE, 2,50HE, 3,75HE, NK 3,75HE, NK 4,150HE, 4,195HE, NK 4,220HE, 4.330TDi, NK 5,250TDi, NK 2,80HE
Renault Marine: 140D, 180D, 90DS, 100, 100D, RC25D, 36D
BMW Marine: B130,B190,B220,B260* Kan også være montert med Paris Rohne



 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...