Jump to content

Volvo Penta D4 med mystisk EVC feil.


nomen

Recommended Posts

Saga 315 D4 260 med aksling fra 2006.

 

En fredag i september slo jeg som vanlig på hovedstrømmen, og skulle til å starte motoren.

Etter at varsellampene hadde gjort sin vanlige sjekk forventet jeg at timestand skulle komme opp i displayet og at alle instrumenter skulle våkne til liv som vanlig.

Det skjedde IKKE denne gangen.

 

Isteden stod det bare streker i diplayet for timeteller, og gulvarsellampe blinker.

Ingenting annet skjer, ingen instumenter virker, og ingenting skjer når jeg vrir nøkkelen for å kinne motoren.

 

Så...isteden for båttur, ble det en lang ettermiddag med feilsøking.

 

Batterispenning inn på motor 12,4 volt, som vanlig.

 

Sjekket gass/gir hendel, og kryssbyttet fra annen styreposisjon.

 

Rekalibrert spak.

 

Koblet fra kontakter på alle EVC styrenheter. Sjekket for irr el.

 

Sjekket tenningslås++

 

Men, hver gang jeg slo på tenningen, var feilen den samme.

 

Ga til slutt opp og dro hjem.

 

Dagen etter dro jeg ned i båten igjen for videre feilsøk.

 

Slo på hovedstrøm og tenning, og nå var alt iorden.

 

Brukte så båten som normalt i ca 1,5 måned og fikk 15 motortimer uten noe som helst problemer frem til vinteropplag.

 

Så, om tirsdagen skulle jeg starte motoren, da var feilen der igjen. Akkurat lik som forrige gang.

 

Det var kveld, så jeg slo bare av hovedstrøm og dro hjem (for å furte)

 

Dagen etter hadde jeg med meg lånt PC med Vodia på...nå skulle feilen finnes!

Men neida, slår på hovedstrøm og tenning, og alt er i den skjønneste orden.

Kobler til Vodia, sjekker om det er noen feilkoder, men nei, ingenting.

 

Nå er jeg rådvill, etter tips fra VP verksted har jeg sjekket ekstra nøye på HCU'en som er koblet til dashbordet.

 

Sjekket alle kablematter med ohm meter, ingenting.

 

Har to HCU'er, en til fremre styrepos. den tar seg av instrumenter, tenning og fremre gir/gass, den andre kun bakre gir/gass hendel.

 

I mangel av noe annet lurt har jeg nå kryssbyttet disse og utført rekalibrering.

 

Tanken med dette er, at om det er den fremre HCU'en som noen ganger kødder, vil  problemet nå være flyttet til bakre styrepos. hvor det ikke vil ha samme/noen betydning

 

Noen andre som har vært borti lignende feil?

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Okkaby skrev for 1 time siden:

12,4V er vel ganske dårlig spenning det. Så kan vel være noe der. 

12,4 på batteriet uten motoren igang, er det så ille da?

Det er samme som jeg måler på polene på Optima batteriet som er 1 år gammelt, og det samme som det har vært alle de gangene feilen ikke er der.

Det ble også satt på en batterilader første gangen dette skjedde, da var spenningen 14,4 volt, men feilen ble ikke borte.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at dette er en feil som sitter i en styreenhet, splrsmålet er hvilken

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 22 minutter siden:

12,4 på batteriet uten motoren igang, er det så ille da?

Det er lavt hvis det er hvilespenning. Altså målt helt uten belastning. 

Men med tenning på, uten motor i gang, er det kanskje ikke så ille. Det forsvinner fort noen tidels volt så snart instrumenter og andre ting blir aktivert med nøkkelen på. Varierer fra motor til motor dette.

nomen skrev 28 minutter siden:

Jeg føler meg ganske sikker på at dette er en feil som sitter i en styreenhet, splrsmålet er hvilken

Godt mulig det, men jeg slipper ikke helt teorien til HiWard heller. Erfarte feilen han beskriver selv. Motor startet helt normalt noen ganger mens andre ganger ble det helt dødt. Tenkte defekt startnøkkel , startrele eller kobling til dette, men tilfeldigvis hadde jeg på plotter en gang jeg vridde nøkkel til start. Plotter slukket. Plotter var på forbruksbatteri adskilt fra startbatteri. Da forstod jeg at det var dårlig jording (minus) siden start og forbruk har felles minus. Plotteren hadde aldri reagert på starting tidligere. Feilen var løs mutter som holdt flere minuskabler samlet like ved batterikasse. Også minus til startmotor. Jeg merket ikke dette før jeg kjente på koblingene med neven at det var løst. Utrolig at dette kunne veksle mellom helt dødt, og start uten problem gjentatte ganger.Så du kan jo prøve å slå på noe som går på forbruk og se om noe skjer.

Link to post
hegra skrev for 3 timer siden:

Motor startet helt normalt noen ganger mens andre ganger ble det helt dødt. Tenkte defekt startnøkkel , startrele eller kobling til dette

Når det var "dødt" hos deg, var feilen lik som hos meg?

Streker i display for timeteller og gul varseltrekant som blinket?

Og ble det bra etter en natt med hovestrøm slått av?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Motoren er en eldre tamd 31 så det er ikke noe annet enn analoge instrumenter og varsellamper. Men som din startet den helt normalt som regel, men noen ganger var det totalt dødt. De gangene så startet den likevel etter noen forsøk uten at jeg gjorde noe som helst.

Jeg tipper at den tykke minuskabelen var så stiv at vibrasjoner fra motor smittet over på bolten minuskablene var festet ved batterikasse og dermed ble det løs mutter. Husker jeg så på koblingen og tenkte det så fint ut helt til jeg kjente på den. Trakk til mutteren og alt ok etter det.

Link to post

Mange år siden nå, men har har et par bekjente som opplevde at alt var totalt dødt etter vinteropplag. Diagnose fra VP var ECU på selve motoren. Han ene husker jeg fikk liv i systemet et par ganger før VP kom, så dødt igjen.

 

Vissnok kjent sak iflg VP.

 

Problemet kom ikke igjen etter bytte av denne hjernen som for 10-12 år siden kostet ca 40K

 

Mener det var EVC B

Mvh. SAP

Link to post

Sjekk koblingene til automatisk brannslukking i motorrom. 

Er det brudd på ledning eller dårlig kontakt i koblinger da kutter motoren. 

(Funksjonen til automatisk brannslukking er slik at løser den ut ved brannslukking skal motor stoppes automatisk) 

Det skal være et lite display med en diode i dashboardet, denne skal lyse grønn når alt er ok.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Inter 9000 skrev 1 time siden:

Sjekk koblingene til automatisk brannslukking i motorrom. 

Er det brudd på ledning eller dårlig kontakt i koblinger da kutter motoren. 

(Funksjonen til automatisk brannslukking er slik at løser den ut ved brannslukking skal motor stoppes automatisk) 

Det skal være et lite display med en diode i dashboardet, denne skal lyse grønn når alt er ok.

Dette er sjekket ut

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev for 9 timer siden:

Der skrev du at det var HCU som var synderen.

 

Husker den vagt. Det var en Bav med D4 260 mener jeg...?

 

Var også borti et par tilfeller hvor det var ECU på selve motoren som var synderen. Hjernen var av den typen som var fullt med voks eller epoxy slik at det er bortimot umulig å få kontrollert eller byttet komponenter av tredjepart. 

Men har også en erindring om noen som hadde sent bort forseglede ecu utenlands som ble fikset men detaljene rundt det er borte fra hukommelsen 

 

Andora skrev for 1 time siden:

@sap_2000 har det noen hensikt å sette på hovedstrøm og tenningsnøkkel noen ganger ila vinteren så systemet "våkner" av og til? (Motor er konservert) Første vinter med d6 i opplag for min del.

 

Ingen aning men tenker at det ikke kan skade. Tviler dog på at det er noe "backup batteri" som blir ladet ved tenning på, men som sagt det kan ikke skade.

Mvh. SAP

Link to post

Det som i denne sammenheng er synd med EVC-B generasjonen er at alle feilkoder slettes når man slår av systemet. Og, skal jeg spekulere, så oppstår kanskje ikke feilen med spenningen påslått og EVC systemet i drift. Men, heller i øyeblikket du slår på systemet. Og, da får man jo ikke lest ut feilkoder, fordi display(ene) er døde.

 

Tricky problem. Hadde helt mot kabel / kontaktfeil, men du har jo hatt av alle EVC kabler.

Jeg kjenner ikke systemoppbygningen godt nok, men om det er en HW feil i PCU eller HCU, så vil de kanskje arte seg forskjellig. Instrumentene er jo tilkoblet HCU'en, daisychained mot denne. Om det er HW feil i PCU'en, så vil kanskje instrumentene vise noe, men feil data. Mens om det er HW feil på HCU'en, så vil kanskje instrumentene vise det du opplever?? Understreker at dette bare er høyttenking ved 4. morgenkaffekopp.

 

Tok med noen bilder fra EVC-B verkstedmanualen. Mest for å illustrere for andre lesere.

 

Bilde1.png.b2784ee56f36b41853e0a5ad6712cd52.png

 

Bilde2.png.2819f7bf336e3c9e912d5ea9036b3f40.png

 

Link to post

@Bonus Veldig enig i dine betraktninger, og jeg heller veldig imot HCU da det  på en måte er den som "administrer" systemet .

 

Om det er HCU'en som er problemet, bør ikke feilen komme igjen, men det er ikke veldig presis feilsøkning.

 

Det kunne vært ønskelig og fått sendt disse styreenheten til testing, men selv det trenger ikke avsløre noe feil, siden den er så sporadisk.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Som det står i første innlegg, kabelmatter og kontakter er sjekket for irr og testet med ohm meter.

 

Jeg skal vokte meg for å være selvgod og hoverende, men jeg kan legge til at jeg har jobbet profesjonelt med moderne lastebiler og maskiner i over 20 år, så de mest elementære tingene er nok luket ut.

 

Det jeg vil høre om er:

Om noen med samme motor (VP D4/D6), har hatt like eller tilnærmet like symptomer/feil som meg, og hva som evt. løste problemet.

 

Selv om det er i beste mening, hjelper det ikke meg at noen kjenner en som ikke fikk start på en helt annen type motor enn hva jeg har pga defekt batteri, eller løs jording .

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ny oppdatering.

 

Dro ut i båten med ett defekt batteri, som jeg tenkte å koble til for å dobbelltsjekke om for lav batt.spenning kan være årsaken.

 

Før jeg gjorde noe annet, slo jeg på hovedstrøm og tenning, og jaggu var ikke feilen tilbake, selv med batterier som er i orden. Altså akkurat som de andre gangene.

 

Målt btt.spenning til 12,3 volt, koblet til laderen og fikk spenningen opp i 14,3 volt uten at feilen ble borte.

 

Etter å ha studert el.skjema, finner jeg ut at det ikke er spenning på blå/rød kabel fra PCU og inn på motor. Det er denne kabelen som går via stoppreleet som kan brukes ifbm. brannslukningsanlegg, men det er ikke noe slikt koblet til min motor.

 

Siden PCU ikke sender spenning på denne kabelen, koblet jeg en jumpeledning direkte fra tenn.lås og inn på 87A i relesokkelen til dette stoppreleet. Da hører jeg umiddelbart at motorstyringen våkner til liv...den gjenkjennelige tikkingen er tilbake.

 

Display er fortsatt dødt og gul varseltrekant blinker fortsatt.

 

Slå tenning av og på noen ganger med denne jumpeledningen fortsatt tilkoblet, og plutselig våker alt til liv igjen.

 

Jeg føler at HCU er utelukket siden de ble kryssbyttet for 14 dager siden.

 

Motor ECU tror jeg heller ikke er feilen, siden den våknet til liv så fort den "fikk beskjed om det" via denne jumpeledningen.

 

Så nå er PCU hovedmistenkt, da den, slik jeg leser skjemaet, skal sette spenning på blå/rød kabel når tenningen blir slått på. 

Det som er 100% sikkert er at når feilenvar der, kom det ikke kom spenning på denne kabelen når tenningen ble slått på.

 

Om det er PCU som er synderen, tør jeg ikke være 100% sikker på, men det nærmer seg.

 

Og for ordens skyld, det er IKKE  tenningslåsen som er synderen. Den blitt sjekket ut av saken flere ganger.

 

 

Så hva nå, lete etter brukt PCU, eller kjøpe ny til 30 000?

Huff, bruke 30 000 på noe som kan være defekt, hvem sa at båtlivet er bra?😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...