Jump to content

Ilas Captain 1000w ankervinsj, tolker jeg skjemaet rett ?

Trawler 42

Recommended Posts

Hei alle !

Fikk nytt rele' til min Ilas Captain 1000w ankervinsj i dag og det fulgte med et koblings skjema.

En ting på tegningen forvirrer meg litt og jeg søker derfor hjelp hos de kyndige her på forumet. :smiler:

Kabelen fra minus polen på batteri ser ut til å svinge innom rele'et ved punktet hvor jeg har tegnet en blå pil. Er det bare slik at kabelen ikke skal kobles til rele'et og at tegningen lurer meg siden kabelen ser ut til å være innom ?? Eller skal den kobles på "M2" som teksten over den blå pilen sier ??

AnkervinsjILAS.jpeg.e0e2f91308ee7b4e807ca0a1cfca73dd.jpeg

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

HiWard skrev 1 time siden:

Kan se ut som den er innom gods på releet for å gi minusreferanse C til B2 (opp) og B3 (ned). 

Er litt usikker, men skal ombord igjen i morgen.

Kan også være noe med selve motoren.

Multimeter viste 13.2 V på rele'et. Skal det også være samme målt på minuspol og plus på selve motoren eller vil det kun være strøm der når vinsjen aktiveres ?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Trawler 42 skrev for 9 timer siden:

Er litt usikker, men skal ombord igjen i morgen.

Kan også være noe med selve motoren.

Multimeter viste 13.2 V på rele'et. Skal det også være samme målt på minuspol og plus på selve motoren eller vil det kun være strøm der når vinsjen aktiveres ?

Tror ikke det er spenning på terminalene M1 og M2 på releet uten at B2 eller B3 er spenningssatt. M2 på releet tipper jeg er anker ned siden den kabelen har et mindre tverrsnitt enn kabelen på M1.

Forøvrig er jeg enig i at minussiden er tegnet litt forvirrende. Tipper det går helt fint å koble minus på batteri direkte til den midterste koblingen på motor (den med "krympestrømpe") og så hente minus til C på releet enten direkte fra batteri eller fra midterste kobling på motor. Virker rart å legge den 25mm2 minuskabelen innom en skrue på releet, da får man to ekstra termineringer som ikke er nødvendig i det hele tatt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 1 time siden:

Tror ikke det er spenning på terminalene M1 og M2 på releet uten at B2 eller B3 er spenningssatt. M2 på releet tipper jeg er anker ned siden den kabelen har et mindre tverrsnitt enn kabelen på M1.

Forøvrig er jeg enig i at minussiden er tegnet litt forvirrende. Virker rart å legge den 25mm2 minuskabelen innom en skrue på releet, da får man to ekstra termineringer som ikke er nødvendig i det hele tatt.

Hei igjen!

Forsøker å skru av motoren i dag og åpne for  å sjekke børster og innmat.

Båtverksted har hatt vinsjen demontert og frakoblet for  å lage ny badeplattform etter skade, kanskje de har trekt til for hardt ved terminalene på motoren,vi får se !

Takk for råd og tips.

Motor kjørt i skrustikka i garasjen.:tommel_opp:

Funket fint begge veier, så nå skal nye kabler strekkes så jeg vet hvem som er hvem og har full kontroll.

Forrige eier har hatt overskudd av rød 25mm2 kabel. :frustrert:

HiWard skrev for 4 timer siden:

Da kan det se ut som at det løser seg!

Får satse på det ja.:ber:

Poster resultat når jeg er ferdig ! :tommel_opp:

Monterte tilbake vinsjen på kassen og koblet den opp igjen.

Junior var med denne gangen i fall jeg hadde sett meg blind på noe.

Grundig feilsøking og test av for bindelser ga resultat i dag. I ledningsnettet fra solenoid og til bryterene fremme ved førerplass viste det seg at ved ledningen som går fra den ene pluggen og via sikringsholder til pluss pol på solenoiden fantes det ikke kontakt.:nei:

Ledning klippet og ny kabelsko klemt på. Da ble det lys i bryter igjen og alt funket fra bryterne inne.

Ved fjernkontrollen var det ikke helt ok, den ville bare kjøre inn på både ned og opp knapp. :usikker:

Ved direkte kobling med en lednings stump fra pluss og kontaktene på mottaker kjørte vinsjen normalt, så feilen må ligge i fjernkontrollen. :ja:

Enn så lenge lar jeg det bli slik som nå, da har jeg iallefall vinsj som slipper ut på innepanel og kan kjøre inn på fjernkontroll.:tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...