NicoG Startet 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2024 Når jeg tok opp båten min, en Maxi 84 1981, MD7A Volvo Penta med 110S-drive, manglet jeg visst et propellblad. Spørsmålet er nå om noen sitter på et folde-blad de ikke bruker og vil bli kvitt? Nytt er uaktuelt pga pris. Eller vil noen anbefale å bytte til to-bladet fast propell? I så fall, hva trenger jeg av deler? Hvordan kan jeg finne ut dimensjonen jeg trenger? På selve bladet står det "258". Ellers ingen info på noen andre deler. I original dokumentasjonen fra 1981 står det 110S/1,66:1. Eneste jeg finner av info. Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Så vidt jeg kan huske, så trenger du ingen deler utover mutter som følger med propellen. Jeg hadde maxi 77 med md5 med det samme drevet for mange år siden. Utslitt propell nav gjorde at jeg kjøpte fast propell. Veldig fornøyd med det valget. Mye bedre skyv, spesielt akterover. Den lille motstanden i propellen er ubetydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Null problem: du har en md7a på 13,5hk og 110s seildrev med 1.66 i en maxi 84, da skal du ha en propell som er 14x08. enten tobladers foldepropell eller fast propell. Den propellen du har der er ikke den originale foldepropellen levert med maxi 84, den originale har ett annet boss men de samme bladene. Du kan bruke blader fra begge boss. Mener det ligger ett sett med blader på finn.no om jeg ikke husker feil. Kilde er meg selv basert på de siste 7 års erfaring med maxi 84 og md7a, restaurering av 5 motorer og 2 seildrev. Fast propell lager litt mer drag når du seiler men du får litt raskere respons når du går fra forover til akterover. Tviler på du merker noe forskjell. Seildrevet skal stå i revers når du seiler med fast propell, for å hindre at gearkassen går rundt av vannstrømmen. bare å spørre om du lurer på noe mer ang maxi og md7/drev. EDIT: De her bladene skal passe ditt boss, og motor/drevkombinasjon og koster 1500 + frakt. foldepropell | FINN torget Værsegod, du skylder meg en kald pils :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
shipahoy Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Taskeladden skrev for 2 timer siden: Seildrevet skal stå i revers når du seiler med fast propell, for å hindre at gearkassen går rundt av vannstrømmen. Volvo Penta skriver giret må stå i nøytral hvis du seiler med fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 shipahoy skrev 6 minutter siden: Volvo Penta skriver giret må stå i nøytral hvis du seiler med fast propell. Det stemmer! Mitt rot! Takk for rettelsen, da vet vi det blir 100% :D Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
NicoG Svart 30.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Det var glimrende info Taskeladden Takk! Propellen på Finn.no var selvfølgelig solgt.... Jeg går nok for en tobladet fast propell. Noen anbefaling der? Har jo Googlet litt og prisene varierer stort. Trenger jeg også en slik "kopp" ytterst på akslingen med skive og bolt i tillegg da? Møtes vi på sjøen en gang, skal du få en STOOOOR pils Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Det blir vel litt støy under seiling, med fast propell og giret i nøytral ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 På vår forrige båt seilte vi mange år med 2-bladet fast propell på seildrev (Yanmar). Helt problemfritt, men man hører jo at giret surrer. Helt akseptabelt støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 NicoG skrev for 7 timer siden: Det var glimrende info Taskeladden Takk! Propellen på Finn.no var selvfølgelig solgt.... Jeg går nok for en tobladet fast propell. Noen anbefaling der? Har jo Googlet litt og prisene varierer stort. Trenger jeg også en slik "kopp" ytterst på akslingen med skive og bolt i tillegg da? Møtes vi på sjøen en gang, skal du få en STOOOOR pils Bare hyggelig! Ekstrapropellen som lå i båten min er av fast type, og den er også 14x8 :) Du må ha monteringssett fra volvo med "cone" eller hva de kaller det, den nye typen er i plast. De selger sett på f.eks bjordal&madsen, synes å huske de koster en 6-7-800 for alt du trenger :) Lurer du på noe mer om båt eller motor er det bare å spørre, jeg har vel plukka på det som er mulig å plukke på av begge deler :) Godt mulig jeg har noen ekstradeler liggende til motoren din også om du skulle komme i beit. Ser frem til pils og pisspreik på sjøden! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Downwind Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Jeg har to blader til VP-drev. Det står ikke noe data på bladene, de satt på et 120 drev. De ligger bare å tar plass, så hvis de passer blir vi helt sikkert enige om en pris. Ta kontakt hvis dette er aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
NicoG Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Hei Takk for tilbud, men nå ble det ny fast propell på meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.