-morten- Startet 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2024 Passasjer døde etter cruise-mareritt Noen som har hørt om dette? Virker på meg som både Journalist og interviewobjekter ikke vet så mye om skip og sjø. Merkelig skrevet. Står ikke noe særlig fakta eller relevant info Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 motorer gått i shutdown pga oljenivå/sjøgang.. nn Sitat Dozens of those on board were hurt when the ship's propulsion safety system was activated, causing the vessel to veer suddenly to the left and bringing it to an abrupt halt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 7 minutes ago, ivar said: motorer gått i shutdown pga oljenivå/sjøgang.. nn Samme årsak som Viking Sky, på Hustadvika? Har du link til artikkelen? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 fant den via artikkelen du linket til https://news.sky.com/story/cruise-ship-returns-to-uk-after-100-passengers-injured-in-extremely-frightening-storm-13002502 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ms Fortuna Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Nå står det vel at dette skjedde 4. November 2023 - altså et år siden. Ikke så rart at dette ikke er så mye å lese om dette nå da. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 4 minutes ago, Ms Fortuna said: Nå står det vel at dette skjedde 4. November 2023 - altså et år siden. Ikke så rart at dette ikke er så mye å lese om dette nå da. Synes artikkelen var veldig dårlig. Her er det kun ønsket fokus på at en person døde! Hva er hensikten med vinklingen fra journalistens side? Er dette kun en sak som er laget for å få klikk? Synes det er forkastelig og veldig mye dårlig journalistikk ute å går på nettsidene! Rett og slett komersielt søppel! sorry for utblåsing! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Det er linket til en BBC-artikkel, så det er vel i praksis mest bare en oversettelse av den. Det eneste som er av ny informasjon i saken er at man nå vet at en person omkom i hendelsen. Hendelsen skjedde for et år siden. Rapport fra havarikommisjonen forventes snart, men er enda ikke offentliggjort. Det er et spinkelt grunnlag for å spinne en større artikkel. Og ja, dette høres veldig likt ut som hendelsen med Viking Sky, minus forsøket på helikopterevakuering og minus katastrofescenarioet med at man nesten gikk på grunn, og sikkert litt dårligere vær. Så vidt meg bekjent så omkom ingen på Viking Sky, men det eksisterer jo videobevis hvor man kan jo se hvordan bølgene herjer med inventaret ombord så snart fremdriften svikter. Skuta var ikke innredet for å tåle slikt. Det er til og med piano som får lov til å skli ukontrollert over større avstander. Tipper situasjonen ombord på dette cruiseskipet ikke var så helt ulikt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 BBC-artikkelen fra i fjor er jo litt mer informativ om selve hendelsen. Jeg vet lite om cruiseskip, men ihht artikkelen gikk skipet i "safe mode" elns: Quote It was here that the ship's safety system kicked in, causing the vessel to veer suddenly to the left and effectively stop. A Saga spokesperson said most of the injuries occurred during this sudden movement. The ship was subsequently held in position until weather conditions improved. ... og det tok 15 timer. Jeg synes dette høres rart ut. Jeg skulle anta at at cruiseskip fanget i en storm helst ville gått med noe motorkraft og hekken mot vinden, men hva vet vel jeg ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sailorboy Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Foreløpig rapport fra MAIB er her: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/671645d396def6d27a4c9aec/SpiritOfDiscovery-InterimReport.pdf Svært lite info i rapporten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 Her er en intressant film om bogserbåter som ligger i beredskap på franske siden av Biscaya ! Abeille Flandre hun er nå ersatt av Abeille Bourbon og Abeille Liberté som begge er bygget i Norge Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Abielle Flandre er bygget på lesten av den norske kystvakten, så dette er sikkelig bra! Forgjengeren Abielle Flandre var også en fantastisk bra sjøbåt! En ting er i hvertfall sikkert og det er at jeg ikke har tenkt å gå med egen skute i de områdene rundt Brest i dårlig vær!! det er jo enorme tidevannsstrømmer der med veldig stor forskjell på flo og fjære også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 -morten- skrev 1 time siden: Abielle Flandre er bygget på lesten av den norske kystvakten, så dette er sikkelig bra! Forgjengeren Abielle Flandre var også en fantastisk bra sjøbåt! ytterligere en flott film av Abielle Flandre -morten- skrev 1 time siden: En ting er i hvertfall sikkert og det er at jeg ikke har tenkt å gå med egen skute i de områdene rundt Brest i dårlig vær!! det er jo enorme tidevannsstrømmer der med veldig stor forskjell på flo og fjære også. jeg gikk der med Gunga Din i fjor ( juli 2023) jeg hadde lenge drømt om å seile Bretagne-kysten, har lest mye om disse litt ´tricky´ passasjer…….»Alderney race» eller på fransk Le Raz Blanchard, Chenal du Four, Raz de Sein etc det går fint om man har litt tålamodighet….vi må ha vinden og tidevannet med oss…….(+/- noen halvtime maks) vi var to båter som gikk samtidig fra Roscoff, og skulle ursprunglig til L’Aber-Ildut, vi skulle bare tanke, så vi kom iveg 15 minutter seinere… vi hadde flott vær, god seiling mye lekende delfiner rundt oss! vi hadde radiokontakt, og etter ett nytt værvarsel som kom, som betydde att vi må ligge still ett par dager, i neste havn, ombestemte vi oss, vi går til Camaret sur Mer i stedet ! Litt triveligere by ! vi låg alltså bare 15 min bak den andre båten i starten, men vi fastne i Chenal du Four, tror vi fikk en 3-4 knop emot……vi kom inn til Camaret 3 timer etter den andre båten Camaret sur Mer her (eller inne i Brest) ligger seilere som enten skall over Biscaya eller inn i Biscaya, skall man inn, som vi skall, så skall vi passere Raz de Sein…….det er der nede de tatt en del film på Abeille Flandre, jeg ser det på fyrene. I Camaret sur Mer låg vi i 5-6 dgr å vente på rett tilfelle. jeg snakket mye med franske seilere, når vi kan gå, det er lurt, de vet ! Lørdag kl 6 blir bra sa en, da har vi passe vind og vannet med oss! skall vi ikke komme oss avgårde 0530, sier ja, så har vi litt reserve, nei nei, det blir for tidlig, sier de….. på lørdag 0600 legger tror det var 10 båter loss samtidig bare for å vare nede rundt fyren La Vieille samtidig….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 7 minutes ago, Gunga Din said: ytterligere en flott film av Abielle Flandre jeg gikk der med Gunga Din i fjor ( juli 2023) jeg hadde lenge drømt om å seile Bretagne-kysten, har lest mye om disse litt ´tricky´ passasjer…….»Alderney race» eller på fransk Le Raz Blanchard, Chenal du Four, Raz de Sein etc det går fint om man har litt tålamodighet….vi må ha vinden og tidevannet med oss…….(+/- noen halvtime maks) vi var to båter som gikk samtidig fra Roscoff, og skulle ursprunglig til L’Aber-Ildut, vi skulle bare tanke, så vi kom iveg 15 minutter seinere… vi hadde flott vær, god seiling mye lekende delfiner rundt oss! vi hadde radiokontakt, og etter ett nytt værvarsel som kom, som betydde att vi må ligge still ett par dager, i neste havn, ombestemte vi oss, vi går til Camaret sur Mer i stedet ! Litt triveligere by ! vi låg alltså bare 15 min bak den andre båten i starten, men vi fastne i Chenal du Four, tror vi fikk en 3-4 knop emot……vi kom inn til Camaret 3 timer etter den andre båten Camaret sur Mer her (eller inne i Brest) ligger seilere som enten skall over Biscaya eller inn i Biscaya, skall man inn, som vi skall, så skall vi passere Raz de Sein…….det er der nede de tatt en del film på Abeille Flandre, jeg ser det på fyrene. I Camaret sur Mer låg vi i 5-6 dgr å vente på rett tilfelle. jeg snakket mye med franske seilere, når vi kan gå, det er lurt, de vet ! Lørdag kl 6 blir bra sa en, da har vi passe vind og vannet med oss! skall vi ikke komme oss avgårde 0530, sier ja, så har vi litt reserve, nei nei, det blir for tidlig, sier de….. på lørdag 0600 legger tror det var 10 båter loss samtidig bare for å vare nede rundt fyren La Vieille samtidig….. Tøft altså!! Føler ikke jeg har behov for å være i de farvannene der med egen skute nei! Måtte hatt en lokalkjendt ombodr i tilfelle! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 -morten- skrev 1 time siden: Tøft altså!! Føler ikke jeg har behov for å være i de farvannene der med egen skute nei! Måtte hatt en lokalkjendt ombodr i tilfelle! nei det er ikke så tøft vi seiler bare i passe vind, o det er bare fruen o meg ombord, så vi tar det med ro. (du må vare nøye med navigasjonen !…….jeg prøver å tørr-seile, ligger med Ipadden og markerer det jeg kaller 24/7-havner framfor meg, dvs havner der jeg kommer inn også på lavvann! Flere havner i området kan man bare gå inn på høy vann og sen er det dypt inne i selve havna!) her er litt bilder veldig kult når delfiner kom opp og fulgte oss, dette er rett utenfor Roscoff dette er fyren Le Four……og så her ser det ut på vintern dette er Pointe de St Mathiue…….det var her vi fikk strømmen emot, så vi stod nesten still fyren Tevennec, denne fyren og øya har noe forbannelse over seg, ingen ville vare fyrvakter der ! forbannelsen er historisk og vart sen vikingatiden. fyren La Vielle…..den og Tevennec syns ofte i filmene med Abielle Flandre og her den ståtligste fyren Phare D’Eckmuhl……. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Gunga Din skrev for 12 timer siden: vi låg alltså bare 15 min bak den andre båten i starten, men vi fastne i Chenal du Four, tror vi fikk en 3-4 knop emot……vi kom inn til Camaret 3 timer etter den andre båten Bortsett fra i Saltstraumen er noe av den heftigste tidevannsstrømmen jeg har opplevet mellom øya Quessant og Ile de Bannec litt utenfor der du gikk. Vi kom over fra La Coruna på vei til Roscoff og passerte mellom de to øyene på natten. Var nesten som å bli spyttet ut av elv. Tror vi toppet på nesten 13 kn SOG for motor en kort periode (Bav 50). Tenkte at det er et sted man ikke skal være med tung sjø veltende inn mot strømmen... Husker å ha sett en dokumentar om noen yrkesfiskere med speedsjarker rundt 30 fot som fisker i det området samt rundt Ras de Sein. Heftige greier. Disse karene her. fra en gang det gikk galt.. Gunga Din skrev for 12 timer siden: ytterligere en flott film av Abielle Flandre Den filmen har vært på favorittlisten min i 15 år. Musikk, motiv og filming i perfekt harmoni gir et mektig inntykk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 sap_2000 skrev 31 minutter siden: Tenkte at det er et sted man ikke skal være med tung sjø veltende inn mot strømmen... det er noen plasser hvor det bare "baller på seg".. Pentlandssundet mellom Skotland og Orknøyene ser også ut til kunne by på freske forhold Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 sap_2000 skrev 35 minutter siden: Bortsett fra i Saltstraumen er noe av den heftigste tidevannsstrømmen jeg har opplevet mellom øya Quessant og Ile de Bannec litt utenfor der du gikk. da fikk du mulighet å se Phare de Kereon……….den såg aldri vi… den fyren skall tydligen ha en av de flotteste innredninger…..i mahogny o litt om vaktskifte å man ser litt inredning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Gunga Din skrev for 11 timer siden: a fikk du mulighet å se Phare de Kereon……….den såg aldri vi… Så nok bare lyset siden det var midt på natta. Men husker det var noen merkelige lys og blink inne på selve øya Quessant som vi ikke fant ut av. Flere blink fra forskjellige kilder, men i en slags serie. Ser det er en liten flystripe der, men neppe den siden det var klokka 3-4 om natta. Men det kan vel også ha vært radiomaster etc. Husker vi så de fra langt unna men greide ikke å finne de på kartet i farten... Man ser det er godt med strøm på de siste to videoene. Å være fyrvokter på slike fyr uten mer enn noen få kvadratmeter å bevege seg på utendørs i godt vær var nok en spesiell jobb for spesielle mennesker. hvis været ikke spilte på lag så gjetter jeg på at vaktbyttet kunne bli utsatt noen dager eller uker.. Artige videoer GD Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 39 minutes ago, sap_2000 said: Flere blink fra forskjellige kilder, men i en slags serie. Ser det er en liten flystripe der, men neppe den siden det var klokka 3-4 om natta. Men det kan vel også ha vært radiomaster etc. Husker vi så de fra langt unna men greide ikke å finne de på kartet i farten... Jeg så også noen merkelige lys en gang, men de blinket ikke, og det var i Middelhavet - Palagruza, midt i Adriaterhavet. Et mysterium. Utdrag fra loggen: Saturday 2023-12-09 We left [Palagruza] around 17:30-17:45. At 18:00 (17:00 UTC) we observed some UFOs. Perhaps ten bright spots on the sky, lined up perfectly vertically, apparently equal distance between each light, at our 11'o'clock while we were travelling eastwards on the south side of the island. At first it seemed to me like a very high radio mast. but then again, there should be only sea in that direction for at least 30-40 nautical miles. I guess the top light was like 20-30 degrees above the horizon, while the lowest was marginally above the horizon. Soon enough I realised that the dots were moving. Were they lined above each other and moving vertically upwards, or were they aligned behind each other and moving horizontally towards us? Impossible for me to understand. Not possible to deduct the distance, speed or anything. When they were perhaps 45-60 degrees up on the sky, they fainted away - in the same way as sattellites often do. Could it have been sattelites? Possibly - but my impression was that they were too bright and too close. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar On 11/1/2024 at 12:49 PM, tobixen said: Jeg så også noen merkelige lys en gang, men de blinket ikke, og det var i Middelhavet - Palagruza, midt i Adriaterhavet. Et mysterium. Nå vet jeg det - Starlink, når en bærerakett nettopp har løslatt en serie med satteliter, så vil de danne en perfekt linje med perfekt avstand mellom hver satellitt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.