Code0 Startet 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2024 I mai 2025! Jeg håper det blir en suksess! Med stadig større båter er det vesentlig enklere å ha de flytende. Det konkurrerer med messa på Aker Brygge, men med tilgang på større arealer både på land og i sjøen. https://sjoenforalle.no Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Hm, kanskje man til og med skal gidde og ta turen igjen. De siste gangene jeg var der synes jeg messa var dritkjedelig, med få og lite bredde i utstilte båter. Det blir jo spennende å se hvilke utstillere de får med seg nå. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Synes dette var positivt. Lillestrøm var et synkende skip i mange år mens flere og flere utstillere & besøkende forlot skuta. Sist gang det ble avlyst der oppe var det nok mest på grunn av mangel på utstillere. Blir hvertfall langt mer intr for utstillere med større båter som var et mareritt eller umulig å få til Lillestrøm. Tiden tror jeg også er ideel da de fleste som er intr i båt har våknet opp fra vinterdvalen. Husker fra 80 og 90 tallet hvor de kjørte en bruktbåtmesse i noen dager på solvik i etterkant av messen som den gang var der. Både firmaer og privatpersoner kunne stille ut brukte båter som hjorde det interesant for folk som kom langveisfra å se på flere båter samtidig. Kunne vært en ide for Norboat å henvende seg til meglere og bruktbåtforhandlere svell som private og kjørt noen dager med bruktbåt etter messa. Er ingen hemmelighet at nybåtsalget er tregt om dagen av naturlige grunner, mens nyere brukt er i vinden... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stormwatch Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Båtmesse gjør seg best på land. Savner Sjølyst. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Det spiller ingen rolle for meg hvor båtmesser avholdes. Da jeg tilfeldigvis oppdaget at økonomien kunne bære en ny 28 foter i 2010, og en ny 39 foter i 2013, så har det gått raskt ufor med betalingsevnen sammenliknet med nybåtpris idag, 10 år etter. Prisene på Bavaria har vel ca doblet seg. Det har ikke lønningen min gjort. Det er jo dog godt at båtbransjen overlever. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Blouberg Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Dette høres ut som en god ide! Jeg er av de som var fast på båtmessene selv lenge før jeg ble båteier, så dette gleder jeg meg til. Enig med Sap om å kombinere med brukt messe i bakkant ville være fint. Usikker på om båtselskapene synes det er en god ide, de vil jo selge nytt. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Blouberg skrev for 4 timer siden: Enig med Sap om å kombinere med brukt messe i bakkant ville være fint. Usikker på om båtselskapene synes det er en god ide, de vil jo selge nytt. Ideelt sett vil de nok ikke det, men som @dennrick illustrerer ovenfor en av grunnene til hvorfor det selges langt mindre nytt om dagen enn før. Det er vanskelig å selge nye båter om dagen. Spesielt i visse segmenter hvor det har vært solgt mengder av båter frem til for noen år siden hvor nyere brukt utkonkurrerer nytt. Feks RIB, DC og typiske dagbåter med outboard fra 16-30 fot tror jeg er vanskelig å selge nye om dagen siden nytt har fått en kraftig prisøkning de siste par-tre årene og det finnes mye nyere brukt til fristende priser. Båtforhandlere har forskjellig innstilling til å ta innbytte eller kjøpe inn nyere brukt av eget merke. Mange har hatt innstillingen "vi driver med nysalg" som sikkert er herlig når nysalget går så det griner, men andre ser muligheten til å ikke bare få til ett evt nysalg på å ta innbytte, men også tjene en slant på bruktbåten. Ser man på litt større båter. 35-50 fot får man med seg hvor mange båter feks Bergen MArinesenter omsetter (både egne og meglerbåter) kontra hvor mange nyleveringer man registrerer. Lett å se hvem som tjener mest penger for tiden også. Tror mange båtfirmaer burde se litt mer på å holde hjulene igang med å feks ta innbytte, for nybåtsalget kommer nok til å være nede en stund.... Et firma jeg jobber mye for, har det også bremset endel på nysalget siste par år, men i fjor såvell som i år så var jeg å hentet en god slump med nyere brukt, enten innbytte eller rent kjøp sent på høsten hvor eier var motivert til å bli kvitt båten. Disse båtene ble striglet opp og har gått ut jevnt og trutt gjennom vinter og våren og utgjør flere båter enn nye som selges. Men å drive slikt krever kapital og god økonomi i firmaet samt båter med god kvalitet som ikke gir særlig med reklamasjoner... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Blouberg Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 sap_2000 skrev 35 minutter siden: Men å drive slikt krever kapital og god økonomi i firmaet samt båter med god kvalitet som ikke gir særlig med reklamasjoner... Her er nok nøkkelen ja. Selv med god økonomi er det jo betydelig risiko med et lager av bruktbåter. Kommisjonssalg er kanskje tryggere men mer uforutsigbart for kunden som selger. Båtkjøperen vil nok sette pris på økt trygget i brukt kjøp, fort gjort å gå på en blemme å kjøpe brukt båt. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Blouberg skrev 4 minutter siden: Selv med god økonomi er det jo betydelig risiko med et lager av bruktbåter. Forutsetter at man kjenner markedet, båtene og ikke betaler for mye. Mange har gått av seg skoene for å få solgt en ny båt hvor marginene nesten er prutet bort og samtidig tatt for dyrt innbytte. Merkeforhandlere har noen fordeler med at de kjenner båtene og forhåpentlig markedet for de, samt får høyere priser enn mannen i gata. Ofte har de også et nettverk hvor de vet om noen som et ute etter xxx osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Jeg kommer forresten helt sikkert til å ta turen på messa Sandvika. Det jeg likte med den forrige gang den var der, var at i tillegg til båter på vannet, så var det også god plass på land til utstyrleverandører av ulike slag. Ellers så er det jo også noen leverandører som har faste utstillinger på vinteren. Denne helgen er det også "SUPERHELG" i Leangbukta for de leverandørene som holder til der. Bavaria f.eks. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.