Jump to content

Spesialverktøy ved propellskifte?


Batdilla

Recommended Posts

Hvertfall på de påhengerne jeg har hatt, har det vært tilstrekkelig med vanlig håndverktøy.

Det viktigste er ofte en litt spiss tang til å ta opp splinten med.

Vet ikke sikkert om det er noe annerledes på din motor.

 

Mvh

Anabelle :confused:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

På påhengere er det uhyre viktig å smøre akslingen ved vannfast fett før montering. Ellers risikerer du at du ikke får den av igjen etter et par år. Det kan også være greit å rutinemessig ta av propellen og smøre ved vintervedlikeholdet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

På påhengere er det uhyre viktig å smøre akslingen ved vannfast fett før montering. Ellers risikerer du at du ikke får den av igjen etter et par år. Det kan også være greit å rutinemessig ta av propellen og smøre ved vintervedlikeholdet.

Takker for tipset. Faktisk så er rutinemessig smøring av akslingen notert allerede på sjekkliste for vinterklargjøring. :lol:
Link to post

Dersom det gode rådet om årlig smøring av akselen ikke er blitt fulgt, kan resultatet bli at propelleren nesten blir umulig å ta av.  Jeg har sett eksempel på at man har mått søm-borret hele propellen for å få den av.  Av en fo meg ukjent grunn ser det ut til at Mercury har vært mere utsatt for dette enn andre merker.

Link to post

Om du får plassert en lager-avtrekker kan det være ett brukbart verktøy.  Du risikerer at propelleren løsner i gummien og at bosset blir sittende igjen.  Når man er kommet så langt at man har gitt opp å berge propelleren, kan man forsøke å varme med en skibrenner e.l.  -Men som nevnt ovenfor kan sømborring og deling av propelleren være siste utvei.  Ved oppvarming må man ta hensyn til simringen som sitter innert på akselen. - Lykke til...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...