Batdilla Startet 26.Juni.2003 Del på Facebook Startet 26.Juni.2003 Jeg skal bytte propell på en Mercury 50HK 4-sylindret totakter. Trenger man noe spesialverktøy av noe slag for å få av propellen - avdrager eller noe slik? Hvor får man i så fall tak i det til en rimelig penge? Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hvertfall på de påhengerne jeg har hatt, har det vært tilstrekkelig med vanlig håndverktøy. Det viktigste er ofte en litt spiss tang til å ta opp splinten med. Vet ikke sikkert om det er noe annerledes på din motor. Mvh Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 På påhengere er det uhyre viktig å smøre akslingen ved vannfast fett før montering. Ellers risikerer du at du ikke får den av igjen etter et par år. Det kan også være greit å rutinemessig ta av propellen og smøre ved vintervedlikeholdet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Batdilla Svart 26.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 På påhengere er det uhyre viktig å smøre akslingen ved vannfast fett før montering. Ellers risikerer du at du ikke får den av igjen etter et par år. Det kan også være greit å rutinemessig ta av propellen og smøre ved vintervedlikeholdet.Takker for tipset. Faktisk så er rutinemessig smøring av akslingen notert allerede på sjekkliste for vinterklargjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Dersom det gode rådet om årlig smøring av akselen ikke er blitt fulgt, kan resultatet bli at propelleren nesten blir umulig å ta av. Jeg har sett eksempel på at man har mått søm-borret hele propellen for å få den av. Av en fo meg ukjent grunn ser det ut til at Mercury har vært mere utsatt for dette enn andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 ...Av en fo meg ukjent grunn ser det ut til at Mercury har vært mere utsatt for dette enn andre merker. Noen gode råd og tricks i tilfelle den skulle sitte mer enn normalt fast? Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Om du får plassert en lager-avtrekker kan det være ett brukbart verktøy. Du risikerer at propelleren løsner i gummien og at bosset blir sittende igjen. Når man er kommet så langt at man har gitt opp å berge propelleren, kan man forsøke å varme med en skibrenner e.l. -Men som nevnt ovenfor kan sømborring og deling av propelleren være siste utvei. Ved oppvarming må man ta hensyn til simringen som sitter innert på akselen. - Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.