Jump to content

Raymarine AXIOM 9 og valg av AIS sender som kommuniserer riktig med mine øvrige enheter

Tjodleif

Recommended Posts

Har ikke så mye greie på dette men prøver å sette meg inn i saken;
Har idag Raymarine Axiom 9 kartplotter som "snakker" med andre enheter som eksempel VHF. Regner med dette går via Seatalk eller NMEA nettverk.
Får i hvertfall GPS posisjon opp på VHF så lenge plotter er på. Jeg får også varsel om manglende posisjonsdata i VHF om jeg slå av kartplotteren. VHF er også programert med riktig MMSI nummer på min båt.
VHF som er for øvrig en Lowrance Link-8.
Både i kartplotteren og i VHF får jeg pr i dag opp AIS data fra andre båter. Jeg vil kjøpe meg sender og sende ut AIS data selv.

Kan dette gjøres sømløst med rimeligere sendere som Matsutec HA-102 eller er det andre anbefalinger på markedet?

J-Å skrev 59 minutter siden:

Sannsynligvis kan du ihvertfall bruke Matsutec HA-102 "stand alone", og beholde VHF for å motta AIS data. Men det avhenger av at plotteren kan ignorere eget MMSI, så du unngår kollisjonsadvarsel for  deg selv. Mange plottere kan det, men jeg har ingen info om din.

Etter noen søk på Google ser det ut for at Raymarine AIS 700 er et sikkerstikk, med mindre noen vet at Matsutec HA-102 vil duge🤔 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...