Jump to content

Digital Yacht AIT1500N2K vs. Raymarine AIS700


Tjodleif

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe med valg av AIS sender?

Som emnetittel tilsier vurderes disse to;

Digital Yacht AIT1500N2K

 

Raymarine AIS700

 

DY har innebygget GPS og får strøm gjennom NMEA2000. Trenger antennesplitter for å del antenne med vhf. Utover det er det vel bare plug and play?

 

AIS700 har intern splitter men må ha egen strøm og egen gps antenne. Mer styr med montering kanskje? 

 

 

Så hver sine fordeler og ulemper. Hva ville du valgt og hvorfor? 

Link to post
Hulda skrev for 5 timer siden:

Veldig problematisk om du har robåt.

 

Forstår det som at du ikke har kjennskap til noen av disse AIS transceivere.

Jeg spør etter fordeler og ulemper på disse to typene, eller hva andre ville valgt og hvorfor, om det er noen som har formening om det.

 

så hva er da veldig problematisk for de som har robåt?

Link to post

Kjøp em-trak B921 hvis du vil ha en rimelig CSTDMA AIS transponder med 2W utgangseffekt, er nå tilgjengelig for 6700kr. Hvis du vil ha det beste, SOTDMA med 5W utgangseffekt og innebygd splitter, så kjøp Raymarine AIS 700. Normalt vil jeg anbefale em-trak B953, men AIS 700 selges nå med 25% rabatt og det kan være verd noen hundrelapper å gå for Raymarine siden du har Raymarine MFD. Du kan bla slå av sending fra MFD hvis begge er Raymarine, med en em-trak må du installere en fysisk bryter for å slå av AIS sending. 

 

Innmaten i AIS 700 og B953 er den samme, de er begge utviklet og produsert av SRT. em-trak er et firma eid av SRT. 

Link to post

Da jeg første gang kjøpte AIS sender/mottaker for mange år siden, ble det en sak fra Digital Yacht. Men makan til mye tull og problemer jeg fikk. Det ble mange mail frem og tilbake til Digital Yacht og Seatronic. Men Seatronic ordnet opp slik at jeg fikk byttet enheten med en Raymarine AIS 650 som jeg aldri har hatt noen problemer med. Hvor bra enheten du tenker på fra Digital Yacht er aner jeg ikke, men den er jo i en helt annen prisklasse enn den fra Raymarine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Mye styr med montering, hvor da? Type båt? Materiale i båt. 

 

De AIS'er jeg har montert har kjørt NMEA 0183. Du må jo dra noen ledninger hit og dit. Jeg ville valgt med intern splitter, slipper en ekstra dings. Kobles mot PC?

 

Tenker umiddelbart det blir mere styr med montering om man må trekke dobbelt opp med kabler(strøm og til GPS) mot en som henter strøm i NMEA2000 og har innebygget GPS.
Jeg har en Bavaria 29 Sport og må jo i så fall montere en ny GPS antanne i targabøylen om AIS700 MÅ ha egen antenne. Fordel med den er intern splitter mtp vhf antenne og at den "snakker bedre" med Raymarine MFD(Axiom) jeg allerede har. Heller nok mot den tross høyere pris...
 

 

abbor skrev for 2 timer siden:

Kjøp em-trak B921 hvis du vil ha en rimelig CSTDMA AIS transponder med 2W utgangseffekt, er nå tilgjengelig for 6700kr. Hvis du vil ha det beste, SOTDMA med 5W utgangseffekt og innebygd splitter, så kjøp Raymarine AIS 700. Normalt vil jeg anbefale em-trak B953, men AIS 700 selges nå med 25% rabatt og det kan være verd noen hundrelapper å gå for Raymarine siden du har Raymarine MFD. Du kan bla slå av sending fra MFD hvis begge er Raymarine, med en em-trak må du installere en fysisk bryter for å slå av AIS sending. 

 

Innmaten i AIS 700 og B953 er den samme, de er begge utviklet og produsert av SRT. em-trak er et firma eid av SRT. 


Helt klart en fordel å kunne oppdatere SW og evt justere innstillinger fra MFD da jeg har Raymarine fra før. em-trak er jo dog prisgunstig og har intern gps.

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Da jeg første gang kjøpte AIS sender/mottaker for mange år siden, ble det en sak fra Digital Yacht. Men makan til mye tull og problemer jeg fikk. Det ble mange mail frem og tilbake til Digital Yacht og Seatronic. Men Seatronic ordnet opp slik at jeg fikk byttet enheten med en Raymarine AIS 650 som jeg aldri har hatt noen problemer med. Hvor bra enheten du tenker på fra Digital Yacht er aner jeg ikke, men den er jo i en helt annen prisklasse enn den fra Raymarine.


Ligger jo an til å helle mot en litt dyrere AIS 700 etter svarene deres her:)
 

Hulda skrev for 1 time siden:

Lars H og jeg hadde samme problemet med Digital Yacht. Dessuten brant min i stykker to USB-porter i laptop'ene mine.  Jeg kjøpte heller en Garmin med splitter, og det er den som kjører i Hulda nå. Digital Yacht har sikkert blitt bedre. Nå beveger ikke Hulda seg så fort, dermed senkes også kravet til antall 'pling'/minutt. Ror du fort, øker kravet.


Ligger jo an til å helle mot en litt dyrere AIS 700 etter svarene deres her:)

 

 

 

Link to post
Hulda skrev 13 minutter siden:

Uansett SOTDMA for hurtig oppdatering. 

Digital Yacht skal jobbe hardt for å få så mye som en transistor om bord i Hulda.

:fniser:

 

 

 

 

 

 

Jeg antar at det ender med en Raymarine AIS700.
Men stemmer det at jeg må ha egen gps antenne til denne og egen til plotteren(Raymarine Axiom) eller får de til å dele på en felles antenne?
VHF og kartplotter deler vel på gps data pr i dag eller kanskje jeg allerede har to antenner og må ha opp en tredje om jeg kjøper AIS700:undrer::usikker:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...