Jump to content

Skitne blader ødelagt gelcoat på GF21

GF212024

Recommended Posts

Vinterlagring 5 dager under et tre før jeg fikk på presenning, 20 meter unna E18 førte til følgende resultat.  

Vasket 4 timer idag med høttrykk, båtsjampo, kraftvask og poleringsmaskin/scrubby. Klin umulig å få fekk noe som helst. Dette er på "anti-skli" materialet, i dashbordet ved rattet har jeg klart å få fekk noe, men ikke i nærheten av alt. 

Felgrens med litt mer syre skulle også testes, men var plutselig ikke i bilen.  

Er det noe som helst håp på å få vekk dette, med feks https://www.biltema.no/bilpleie/utvendig-bilpleie/avfetting/tjare--og-asfaltfjerner-1-liter-2000035524 ? 

Kjappe søk på internett viser at det er et kjent problem, og noen mener solen klarer å bleke vekk misfargingen ganske kjapt. 

Tar imot alle erfaringer med takk, har sjeldent satt av en dag til vasking uten å se så mye som et snev av resultat etter 4 timer!

Screenshot 2024-11-03 at 21.36.22.png

Screenshot 2024-11-03 at 21.38.38.png

Jeg ville prøvd med Jif. Den hvite, rimeligste (og vanligste?) flasken. Ikke bruk vann (før du er ferdig og skal skylle vekk), bare påfør Jif'en enten på overflaten (som bør være tørr), eller på en tørr fille. Så skrubber du. Bruk nok mengder hvis overflaten er ruglete (du nevnte antiskli).

Svært billig å prøve ut, og lett å få tak i. Jeg tror du kommer til å bli positivt overrasket. 

GF212024 skrev On 3.11.2024 at 21.40:

Kjappe søk på internett viser at det er et kjent problem, og noen mener solen klarer å bleke vekk misfargingen ganske kjapt. 

Den kjemiske reaksjonen du har hatt i direktekontakt mellom GRP og våte blader, noen av dem trolig fortsatt grønne...  bør du absolutt ikke løse med "soltørking" da blir porene åpne og "det" vil trenge enda dypere inn i gelcoaten/topcoaten. 
Hold det vått, test forskjellige såper, på et lite felt, til du finnener noe som løser de fargestoffene og syrene, inkludert kloroform, som finnes i bladene i din båt... Eller del hvilken tresort/tresorter det er snakk om med en biokjemiker, og be om råd mhp hva som løser substansen i aktuelle blader.

Prøv varmt vann på et lite felt og se om det har noen som helst effekt på avfarging, det vil gi viktig info for den smarte veien videre.

Topcoat inneholder mye voks i porene i tillegg til et topplag, porene fungerer som et reservoar. Om du løser opp dritten og lar den trenge ned i porene og under vokslaget er det meget krevende å få det "pent" igjen.
Her inne er det i mine øyne veldig utbredt å overgå hverandre i å anbefale den sterkeste syren, ofte uten ett ord om verneutstyr, riktig bruk og nøytralisering. Tenk og tenk igjen.

• 2 uker senere...
On 11/6/2024 at 9:01 AM, index said:

Kraftvask og høytrykkspyler burde fikse dette. 

Kom ikke i mål her før vinteren.

Jeg fikk bort alt som lå ved ratt i fører cockpiten, der er det et enklere underlag å jobbe med. 

Fokus til våren blir på områdene som ikke skjules av puter i stor grad, altså i hovedsak «badeplattformen».

Det ser jo så ille ut at man får det ikke stort verre uansett hva man skulle finne på.

Turbodyse og Varmtvann er ikke testet, men alt av kjemikalier og syrer var nyttesløst. Båtfolk anbefaler polering, noe som er krevende/umulig uten å ødelegge underlaget som er på gelcoaten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...