cyber.370 Startet 4.November.2024 Link til dette innlegget Startet 4.November.2024 hei jeg har en cyber 370. Den har en aktiv subwoofer 8tommers. og to boss mariner 6,5tommers. jeg har lyst til og bytte dem ut med et par ground zero 6,5 tommer. Problemet er at lyd spilleren min er en jvc som bare er 4x50 watt. jeg vil ha best lyd i ground zeroene dem er 280 maks watt og mrs100. hvilken lyd spiller bør jeg kjøpe under 2000kr. må ha bluetooth! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Jeg ville beholdt JVC-en, hvis du ellers er fornøyd med den, og slengt på en ekstern forsterker. Du får ikke noen spiller som klarer å kjøre noe særlig effekt til den prisen, og det er jo altfor liten plass i en vanlig spiller til å få inn noen særlig kraftig elektronikk. Etter min mening er spilleren mer som en forforsterker å regne. Du får tak i en veldig grei bilforsterker til 1000-1500 kroner på Finn. De tåler som regel sjølufta ganske greit, mine to (firekanals som er brokoblet til 2x100 RMS, den ene driver et sett 6x9 JBL båthøyttalere i det åpne styrehuset, det andre driver et par Wharfedale Titan PA-høyttalere i en kasse laget til dem som spiller mot forsiden av styrehuset) har stått i et åpent styrehus i tre år nå og funker fremdeles. Jeg antar at hifi ikke akkurat er det du er ute etter, men mer "bang for the buck" og effekt (ellers ville du kjørt JL Audio istedenfor Ground Zero), og da er for eksempel denne Planet Audioen en strålende forsterker til prisen, jeg har selv brukt den i et oppsett med to 12" JL Audio i selvlaget trykkammerkabinett av 20-millimeters MDF-plater i en Chevrolet Suburban, og den hadde mer enn nok guffe til å jage både kone og unger ut av bilen. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/367723271?ci=5 Da har du i tillegg en mono basskanal som du etter hvert kan bruke på en basskasse, jeg ville laget en i vannfast kryssfiner og stappet en 12" sub inn under baugen, det er masse plass der, ser det ut til. Bilde fra Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Mastiff skrev for 22 timer siden: jeg ville laget en i vannfast kryssfiner og stappet en 12" sub inn under baugen, det er masse plass der, ser det ut til. Bilde fra Finn. Men man kjører da ikke speedbåt for og ha masse ekstra vekt i nesa som dreper alt løft og gleden av og kjøre speedbåt Sitér dette innlegget Link to post
cyber.370 Svart 7.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 @Mastiffjeg har bestemt meg for at jeg beholder jvcen og kjøper ikke forsterker men bare kjøper nye høyttalere. vet du om noen 6,5-8toomers høyttalere som kan fungere er hvil helst ha noe litt billiget. Har lyst på fin lyd siden de eg har nå skurrer litt. Eg såg på Jbl club Marine ms65w men det ser ikke ut til at dem selger dem i norge. noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Disse spiller overaskende bra, lettdrevne er de også https://bilradiospes.no/pioneer/tsmr2040/pioneer-ts-mr2040-høyttalerpar-8-marine-hvit-40w-rms Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 @cyber.370 Jeg har ikke hørt høyttalerne @Eika lenker til, men Pioneer har laget en god del kvalitetsvarer, selv om enkelte ting har vært dårlige. Men det har i stor grad vært subwooferne deres, av en eller annen grunn har de aldri fått helt dreisen på dem, de er for "buldrende" i lyden og mangler det kontante trøkket en god sub skal ha. Ellers liker jeg veldig godt Alpine, også de rimeligere seriene låter bra til prisen. Bare ikke fall for fristelsen til å kjøpe Boss eller noe annet av de billigste jallamerkene, det blir man sjelden fornøyd med. Selv ville jeg, hvis budsjettet var trangt, fulgt med på Finn framover. Det legges jevnlig ut båthøyttalere der, og det er lenge til sesongen begynner, så det er en god sjanse for å finne noe: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?product_category=2.90.30.318&q=høyttalere Eller eBay, her er for eksempel 600, forløperen til 601, til en grei pris: rundt 1000 kroner med frakt og moms. https://www.ebay.co.uk/itm/235770792581 Eller de som Eika anbefalte til rundt 700 kroner brukt: https://www.ebay.co.uk/itm/315901294920 Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Koster 300 kr for eit earbuds sett på jula. Dei vil jo og dempe lyden for den 2 takteren som skriker på hekken 😁 Ellers selger thansen gode kvaliteters høytalere som er på linje med pioneer. Ok pris og spiller greit. Er begrenset kor fin lyd det blir med kun spiller uansett så er kvalitetslyd eit tema for deg bør du vurdere ein forsterker Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 @Portofin Ørepropper er da helt ubrukelig, hvordan skal han få sure voksne folk i havna til å rope "skru ned det bråket" da? Da jeg var 16, var det Iron Maiden og Motorhead som tirret de voksne, og vi satt faktisk og snakket i kjelleren til en kompis om hva som skulle få våre barn til å få oss til å brøle "skru ned det bråket", vi som hadde noen av den hardeste musikken som fantes. Og svaret kom 30 år senere... Tix og Balenciaga! Det gikk altså ikke i hardere retning, det ble bare dårligere kvalitet på musikken. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Er det ein ting eg har lært meg i livet så er det og ikkje vere provoserende og vere høflig og kjøre pent blandt folk. Respekter man det får man dure på slik man ønsker. Møter man på rette ræv****** så selfølgelig gi gass og skru opp! Men poenget er, for dei som har erfart litt med stereoanlegg og kanskje har hatt litt desibel på stereoen har erfart og sprenge høytalere på kun cd spiller. Putter man på forsterker kan man trøkke på meir, få finere lyd, høyere lyd og lengre levetid på høytalerene. Har man ein 5 kanals forsterker så har man muligheter for 4 stk høytalere og ein sub. Plastrer man ein kasse så er det mulighet for og få alt stereoanlegget under 10 kilo, bør ikkje påvirke farten så mykje. Då er det på tide med større motor uansett 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 @Portofin Enig i det aller meste der, unntatt det å provosere. Det er jo hele årsaken til å leve når man er 16 år! Jeg anbefalte også en effektforsterker. Men å lage plastkasse til suben er jo en god idé, det er utenfor mitt område, jeg har aldrei støpt. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Veldig enkelt, bland polyester med herder. Ta på polyester på flaten man skal plastre med rulle eller pensel, legg på ønsket styrke med duk, jo flere lag med duk jo sterkere. Rull ut luftbobler for kvert lag med duk. Men nå er det egentlig ikkje behov for kasse på ein sub heller, ein sub montert på ei plate som er skrudd godt fast i skroget spiller like godt. Ved god lufting på subkassen så spiller suben meir avslappet og finere. Men dette er ved 12 tommer og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 @Portofin Jeg har alltid sverget til trykkammerkasser av tjukke MDF-plater for god basslyd. Men det er jo en helt annen sak når man har mer budsjett å bruke på sånt, @cyber.370 skriver ikke hvor gammel han eller hun er, men jeg vil jo anta at det er snakk om en ungdomsbåt, og jeg hadde heller ikke noen overflod av penger i den alderen (ikke det at jeg har det nå, det er bare budsjett på et litt annet nivå når man er 58). I båt liker jeg JBLs 10" aktive subber, jeg har to stykker av dem i skapet på dekket som ellers brukes til oppbevaring av teinehaler og sånt. Men din løsning bør absolutt funke! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Vil heller anbefale noen relativt billige høytalere og pengene andre anbefaler til sub og forsterker, på en skikkelig propell Kulere med litt lyd i 35knop enn dunkdunk i 20knop Nå har guttungen pimpa båten med nytt ratt, nye lys og greier, legger ut filmer på tiktok av at han er ute og presser den jolla det den kan bli pressa i litt sjø, hopper spretter og tjohei, tydeligt at det er kjøregleden som står høyest i modus når den faktisk er på vannet. Fotgass, Setback brakett, wp og ny propell, fremfor forsterker, sub og masse ekstra vekt. Få den jolla til og fly bortover på ræææva !!! "Trim down for whaaaaaat???" https://vm.tiktok.com/ZGdNjQMxy/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Det kommer jo an på prioriteringene. Da jeg fylte 18, brukte jeg dobbelt så mye på anlegget som på bilen... Jeg liker forresten lyden i JBL MS9200 veldig godt, 6x9-høyttalere til båt. Dem har jeg som takhøyttalere på badet og som utehøyttalere, og som høyttalere i styrehuset på båten. Men det er en modell som har gått ut og er i en annen prisklasse. Eller kanskje ikke... De er jo ikke av de dyreste, men gir veldig mye lyd for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
cyber.370 Svart 8.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 @Mastiff@Portofin@Eika Jeg fant disse på ebay https://www.ebay.com/itm/383640660390?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-216295- så disse var fin størrelse og bra lyd i jbl. Jeg har en aktiv subwoofer men tror ikke man kan bruke forsterkeren på den. det er høy nok lyd i båten men nå har jeg boss marine 6,5 å de suger. Derfor vil jeg ha finere lyd;) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Fullstendig enig i at Boss er skikkelig ræva. Og de der vil du nok bli fornøyd med, fire stykker til den prisen der er slett ikke verst! JBL er bra saker og har vært det i veldig mange år. Det er vel Harman som eier merket nå, men de vil ikke herpe det gode ryktet deres. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Husk på toll på det ebay greiene kan og bli på det. https://www.thansen.no/bil/utstyr/bilstereo/hoyttalere-dab-radio/6-5-hoyttalere/6-5-hoyttalersett-2-veis-jbl-stage3-627/n99/pn1114295 Her er jo samme men annen stil, norsk og du kan hente i butikk Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 @Portofin Godt poeng, alltid greit å skrive eBays VOEC-nummer i adresselinje 2. Men de høyttalerne er langt fra de samme, det er bilhøyttalere, ikke båthøyttalere, og de tåler en god del mindre juling. Jeg vil tro at disse er likere: https://bilradiospes.no/jbl/stage6/jbl-stage6-6-5-høyttalerpar-stage-serie-marine-6-5-60w-4-ohm Og da er det snakk om nesten like mye for ett par som han får to par for fra eBay. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Kommer jo ann på bruken, 3 måneder på sjøen og resten i ein garasje så er vell desse gode nok. Direkte regnvann kan nok bli ein festbrems, men elementene er jo likt Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Eller ett nosedive sånn som skjedde på filmen over Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Då ligger jo cd spilleren tynt ann og så da sitter man uten lyd uansett Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Portofin skrev 3 minutter siden: Då ligger jo cd spilleren tynt ann og så da sitter man uten lyd uansett Må ha marine spiller da, men jvc'n som han har overlevde tydeligvis nosedivet da, samt den aktive subben Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Eller putte alt under framme slik at det ikkje kommer sjø eller regnvann på det. Hadde ein norkapp eingang som kun cd spiller og høytalere frå ein bil var berre montert under seter og cd spiller puttet rett inn i såkalt handske rom på den. Fungerte i 3 år til båten blei solgt. Det var av typen sony xplod og pioneer høytalere. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Eller så kan man gjøre som jeg har gjort med spilleren min. Når vi fisker makrell har blodet en tendens til å skvette til alle kanter, og jeg står bak i båten, halvveis inne i det åpne styrehuset. Da må det spyles etterpå. I tillegg regner det rett inn der når det blåser litt. Men med en sånn har jeg ikke hatt noen som helst problemer med samme Pioneer-spiller siden jeg fikk båten i juli 2020. Min boks hadde ligget i noen år, fordi den aldri ble montert i den forrige båten, men tilsvarende er å få: Jeg skal ikke si at den tåler å komme helt under vann, men kraftig spyling med sjøvann fra spylepumpa forfra er ikke noe problem. Jeg prøvde med en av de runde dabspillerne som blant annet Maritim selger, men jeg ble ikke fornøyd med lyden. En forholdsvis enklel bilspiller fra Pioneer (8700) fungerte mye bedre, med to frontutganger (dekket foran styrehuset og styrehuset) og to subwooferutganger (til aktive JBL-er i kassa foran styrehuset) og et par solide effektforsterkere. Edit: Men jeg vet ikke hvordan dette vil fungere når man bruker den innebygde forsterkerne og kjører dem hardt, om det blir veldig varmt inni der. Men det fins jo også deksler som bare dekker fronten, hvis resten av spilleren er bedre skjermte. Jeg brukte et sånt i den forrige båten, den hadde tett glassfiberkonsoll. Sitér dette innlegget Link to post
Portofin Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Igjen så er han på budsjett. Er jo kun høyttalere han vil oppgradere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.