Verrie Startet 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2006 Hei, har akkurat kommet hjem etter en grei dag i båten, vår vårpussen sto i sentrum av dagens begivenheter. Bevares det er jammen på tide spør du meg. Sola har snudd, dagene er blitt halvtimen lengre og påska er bare noen uker unna....... Etter mine begreper er der stor forskjell på prosjektjobbing i båt, og vårpuss. Jeg har i dag fått skikkelige vårfornemmelser, når jeg har skrapet, pusset og feid utover dagen. Temperaturen er jo slettes ikke noe å si på, det er jo like varmt nå, som det er i April og til dels Mai! Jeg håper på å kunne bruke hver helg fremover til pussing/behandling, slik at jeg er rimelig ajour til påsken. (kona har bedt om båt-tur da) Jeg startet dagen med å henge opp ekstra plast (bygningsplast) over dekk, dette for at jeg ikke skal risikere dogg-gjennomslag, samt holde en anstendig temperatur på området. En liten arbeidslampe var nok til å drive tempen opp såpass at jeg kun hadde tynn genser på meg. Tenkte derfor å starte en egen tråd for alle, rett og slett for å være pådrivere for hverandre, samt at man her kan dele alle sine erfaringer og tips med hverandre, alt fra plastrensemiddel, pussepapir, fender-rengjøringsmidler, tauvasktips, huskeliste for ting som skal gjøres, etc. Jeg regner med at der er horder av andre medlemmer som også har påbegynt vårpussen nå?? Link to post
Haba Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Hei. Har ennå ikke begynt, men det var nære på nå i helga, men det var drittvær og ufyselig så jeg så ikke helt syn på det. Men nå kommende helg setter jeg igang. Orker ikke vente lenger, har flere prosjekter på gang og kan starte innendørs under presseningen. Fint at du fyrer meg opp. hilsen Haba Link to post
hekta på båt Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 hei ja nå er det bare å komme igang folkens. Selv er jeg igang med å pusse og olje treverk Dagen i dag har blitt brukt til å trekke om putene i forpiggen,og det ser ut til å bli pent om jeg skal si det selv. Så da står salongen for tur. Det er vel litt tidlig å ta preseningen, men det er nok av ting å ta seg til under preseningen foreløpig. Men jeg ser frem til en påske på sjøen Link to post
h2o Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Selv har jeg ikke kommet til vårpuss enda, vinteren benyttes til "prosjekter" som montering av ankervins, instrumentering på flybridge, nye gardiner og en del bytting av el. system og brytere. Dette tar mye mer tid en en skulle tro på forhånd, men jeg har fortsatt litt tid på meg før våren setter inn på alvor. Satser på slipping rundt påsketider i år, da bør allerhelst overbygget og cockpit være ferdig pusset/ bonet. Link to post
Nefertiti Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Vårpussen : Noe båteiere bruker alle finværshelger i løpet av våren og sommeren til for å klargjøre båten for vinteropplaget. Link to post
jan Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Har begynt med å skrape båten fri for bunnstoff.(er kanskje mer prosjekt enn vårpuss)..Ligger mange gamle lag på lag med gammelt bunnstoff..ser også at den gamle primeren er vekk noen steder...men fyy..h..30 fot er stort når en ligger under med ei lita skrape,det er da "3 fots"syka er kurert for ei stund:) Link to post
JanS/EIR Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Nydelig vær i helga, stille og 2-4 pluss. Har begynt å skru ned teaklister i salongen for pussing og oljing. Men hold nå roen da-- det er nok mer vinter i vente enda! Vet noen forresten hva det heter dette stoffet man bruker oppå det grå plastbelegget på toppen av for- og aktercabinen? Var det Polytrol montro? mvh JanS Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
torbi Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 var innom båten min og prøvde å starte min perkins,en første gang i år 06, har ikke startet siden okt mnd, det startet og gikk fin tomgang i over en time med varme fra motoren....det første eg skal gjøre med båten er å skifte motorolje, filter og dieselfilter......også tar eg de andre etterhvert Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Verrie Svart 15.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Fint at du fyrer meg opp. Det var en av hensiktene med denne tråd Vårpussen : Noe båteiere bruker alle finværshelger i løpet av våren og sommeren til for å klargjøre båten for vinteropplaget. Den gruppen du omtaler der, er folk i båt, ikke båtfolk Link to post
Sonata 7 Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 HÆ? har dere ikke starta?? Jeg har holdt på siden jeg fikk den opp og det ser jammen ut som vi blir ferdig i tide så vi får lakket i påsken..... Men alle har forskjellige båter, nye og gamle, store og små så det er jo ikke alle som må begynne så tidlig. Har vært i båten i hele dag, har riktignokk ikke gjort så mye men, det har blitt mye mimring fra fjorsessongen, plane5r frammover, målinger og sefølgelig damer.... Er det ikke sånn det skal være?? Link to post
Verrie Svart 19.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Jaja, atter en gang fredag, og båtpuss ????? Bare ett lite spark til de som er trege å få i gang Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 båtpuss .. Båtpuss ? Din sadist, igår fjernet vi 25cm på gårdsplassen, og idag var det nye 20-25 cm. Jaja - sånn er det vel å bosette seg på fjellet Suzuki No boat needed.. Link to post
Geir Kallevik Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Skal nå begynne å jobbe 14 -14 og de første to friturene er avsatt til båten. Alt treverket innvendig, skal få seg litt etterlengtet olje og lakk. Ser også for meg at båten skal være 100 % ship shape, før påske, da sesongen starter for fult. Så da håper jeg bare at NK, ikke finner frem alternative prosjekter på hjemmefronten Link to post
GOE Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Båtpuss ? Din sadist, igår fjernet vi 25cm på gårdsplassen, og idag var det nye 20-25 cm. Jaja - sånn er det vel å bosette seg på fjellet Suzuki Samme her, kommet masse med snø siste døgnet. De eneste som gleder seg over det her i huset er selvsagt barna. Når det gjelder båtpuss så er jeg vel midt i mellom vinterprosjekter og vårpuss. Siden båten står inne om vinteren i oppvarmede lokaler er polering blitt en del jeg tar på høsten. Når det gjelder under vannlinjen er det snart klart for bunnstoff. Litt pussing og lakking av listverk må også gjøres. Noe av vinterprosjektene er ennå ikke fullført, men totalt sett er man i "rute". Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Sira Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Poleringa gjorde jeg ferdig i høst , så det som står igjen er bunnstoffet og noen småting. Har tenkt å få sjøsatt første uka i april, så det nærmer seg,det nærmer seg. Men først så drar jeg og fruen bort fra vinteren og ned til Tenerife i 14 dager på Søndag, det skal bli deilig. Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
GeirFrode Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 (redigert) Nesten ferdig med å trekke om forkabinen. Det har tatt minst 4 ganger så lang tid som jeg trodde. Men så kom denne hersens kulda da. Nå tar det for lang tid å fyre opp for å få brukbar temp å jobbe i. Har mye teak som skal pusses og lakkes også, så en blir ikke arbeidsledig på en stund ennå. Må dog vente på høyere temp for å få lakket det som sitter i båten. Har planer om å demontere det jeg kan og ta med hjem for lakkering. Etter det står motoren for tur. Skal gå over litt småtteri der. Og SÅ begynner vårpussen tenker jeg. Lagt til: Fortsetter kulden en stund til, blir det nok kalesjen som får litt oppmerksomhet tenker jeg. Skal se om jeg klarer å bytte vinduer i den. Har en stor bit med kalesjestoff og plastvinduer å prøve meg på, så nå gjenstår det bare å rigge opp og teste symaskinen til ho mor. Redigert 20.Januar.2006 av GeirFrode (see edit history) Link to post
Verrie Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Båtpuss ? Din sadist, igår fjernet vi 25cm på gårdsplassen, og idag var det nye 20-25 cm. Jaja - sånn er det vel å bosette seg på fjellet Suzuki Sadist? Jeg? Jeg som er værdens snilleste fyr???? Suzuki, og saktens alle dere andre. Snø er av en slik beskaffenhet at den ergrer når den kommer, og gleder når den går, og det som er enda mer gledelig, er at snøen, ja den forsvinner av seg selv den, men det gjør (heldigvis) ikke båtpussen. Ergo, hvorfor bruke tid på noe automatikk, når man heller kan ha rekreasjon i båt (til dere som lurer, min rekord på tunet her ute med stål-is, er ca 7-8 cm tykk. Vi fikk INGEN besøk på evigheter da ) Link to post
Snoopy Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Æsj... Stålis, med masse nysnø på. Gubben rydda med traktor i går, men det kan du ikke gjette nå! Har heller ikke de store prosjektene med båten i vinter, så den får være i fred under sin burka til uti mars... Får heller ta en tur på hytta, og gå på ski med lettmatrosen. Det eneste som er bra med vinteren, er at også hytta blir brukt litt Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 ..er av en slik beskaffenhet at den ergrer når den kommer, og gleder når den går .... Omtrent som svigermor altså.. Suzuki No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Luring! Link to post
JanB Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Kva slags stress er det enkelte her legg opp til her? Båtlivet kan nytast heile året, og då kan naudsynt vedlikehald og andre prosjekt også spreiast ut over heile året! Våren er vakrare på sjøen, enn under ein presenning. Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Jorg-1 Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Er absolutt igang.... Imorgen er det lakking av toalettvegger samt noe ny innredning som hyller og luker. Får vel også tid til en utvendig vask og skal til med nye dekorstriper.... Vurderer fjerning av bunnstoff og håper å treffe en med "skrapesyken" som kan hjelpe meg. Har vel ca 10-12 grader utenfor båten og etparogtjue inni. Da er det bare å gi gass. Dracosiden til Jørgen Link to post
Zikk Zakk Svart 11.April.2006 Link til dette innlegget Svart 11.April.2006 En kamerat av meg har hatt båten ute i vinter under pressening. Men når vi var der borte å kikket i dag så viste det seg at det er mye vann i båten. båten er av samme merke som min en fjord 21 ht. det har også kommet endel mugg på alle skottene og i taket. Noen som har noen gode råd for å få det fjærnet. Skal nevnes att all inredning (puter, gardiner stoeler og avtagbare plater etc er fjernet og har ligget inne.) Har fått tips om å bruke en steamer(dampvaker) noen som har prøvd dette??? Er glad jeg har hatt min inne på låven.... Link to post
Brutus Svart 11.April.2006 Link til dette innlegget Svart 11.April.2006 Her er noe til båtpussen: PoliGlow Så det sto et spørsmål om det på båtmagasinet sitt forum, måtte nesten finne ut hva det var for noe. Sliter med å finne importør i Norge for dette. Wet-look i 12mnd..? Lurium..? Ikke vet jeg, men det ser ut som et interessant produkt. Er visst polyurethan basert og fungerer mer som en topcoat. Link to post
Petter-B Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 (redigert) Så er fremre vinduer påny satt inn i forkabinen, med butylgummi og nye skruer til listene gikk det som en drøm, helt uten søl. Hadde en kar innom for et par år siden som fikset en lekkasje med noe sika lignende stoff, men det var noe herk å få av . Har mer tro på å feste vinduene på en slik måte at de lar seg ta ut igjen om en del år uten å måtte kjøpe nye. Til og med jobben med å sette nye skruer i aluminiumsrammene gikk fint, 3 mm bor og 3,5 mm syrefaste karosseri skruer var det som skulle til. Nok en aktivitet kan tikkes av. Med arbeidsvillige sønner er straks dørkplater pusset og satt inn med flere lag lakk. Petter Redigert 13.April.2006 av Petter-B (see edit history) Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn