Jump to content

Artikkel om spekkhuggerangrep på båter.

-morten-

Recommended Posts

De siste årene har spekkhoggere angrepet hundrevis av båter. Hvorfor det?

Synes det er merkelig om de bevist angriper båter altså. Men er jo kansje ikke så lett å vite helt eksakt hva de bedriver. Uansett er jo båter på deres teritorie. Men mennesker er ikke på listen deres for mat

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 måned senere...

Hver gang jeg spør "hadde den båten ekkoloddet påslått" blir jeg enten møtt av stillhet eller et skråsikkert "det har ingen betydning". -Det tror jeg sånn passe, hvordan ellers finner de seilbåter så himla effektivt? Jeg har googla dette med jevne mellomrom i flere år nå, og ekkolodd er ikke godt beskrevet/utprøvd/frikjent.

2 hours ago, Dalurfjall said:

Hver gang jeg spør "hadde den båten ekkoloddet påslått" blir jeg enten møtt av stillhet eller et skråsikkert "det har ingen betydning". -Det tror jeg sånn passe, hvordan ellers finner de seilbåter så himla effektivt? Jeg har googla dette med jevne mellomrom i flere år nå, og ekkolodd er ikke godt beskrevet/utprøvd/frikjent.

Det var da en veldig interessant teori. Har lest litt omkring fenomenet med spekkhoggere, og har sett at en teori som har en del støtte er at spekkhoggerne ikke er aggresive, men lekene, og at det kan høre med til leken å klare å rive av et roret på en seilbåt. 

Googlet litt nå og sjekket opp om det er slik at spekkhoggere kan høre lyden i fra et ekkolodd, og det ser ut til å være tilfellet. Det kan også se ut som at spekkhoggerne selv er i stand til å sende ut lydpulser på de noenlunde samme frekvensene, og at de også bruker disse lydpulsene til å lokalisere "mat" dvs fisk og byttedyr.

Enten spekkhoggerne ser seilbåten som en lekekamerat, som en aggressor, eller konkurent i matfatet, eller en forstyrrelse i jakten på mat, og hvis lydpulsene fra ekkoloddet er hørbare for spekkhoggerne, hvorfor skulle ikke det være en av de faktorne som trigger et angrep? Det må vel være være mer enn 50% sannsynlig. At det skulle kunne være en hovedfaktor er vel heller ikke helt umulig. 

Man skulle kanske tro at lydpulsene i fra et ekkolodd er noe som vil skille seg veldig mye i fra en naturlig bakgrunnsstøy, for den som har evnen til å høre disse frekvensene. Det vil vel kanskje være som å se en tent lanterne midt på natten, slik at man er synlig på lang avstand.

I det tilfellet som man kunne lese om nå nylig, så ante man fred og ingen fare. Det var noen delfiner som lekte rundt båten, og så plutselig og i løpet av sekunder, så var det noen spekkhoggere som dukket opp og som umiddelbart gikk til angrep.

Da må det jo være ett eller annet som trigger spekkhoggerne, og som får dem til å reagere, og til å angripe båten?!  

En av mange artikler:

https://www.nordicoceanwatch.dk/news-blog/lydforurening-den-slags-havforurening-man-ikke-rigtig-hrer-om

1 hour ago, Dalurfjall said:

Jeg har lest at det faktisk er blitt gjort statistikker på dette, og at ekkolodd vs ikke-ekkolodd ikke har noe betydning - men om statistikkene er korrekte og oppdaterte, det vet jeg ikke.

Jeg har en dybdemåler som alltid er skrudd på så lenge navigasjonssystemene ombord er skrudd på - og det er dermed (med få unntak) alltid skrudd på så lenge båten er underveis.

Jeg har ett observasjonspunkt, vi hørte først at to-tre båter trengte assistanse etter "interaksjoner" og deretter observerte vi flokken et godt stykke unna (og det kan ikke være tvil om at det var samme flokk - antall individer stemte overens med det som ble sagt på radio).  Det var på det tidspunktet nesten vindstille, vi hadde fart på ca 1.5 knop, seilene var oppe, jeg hadde planer om å ta ned seil og starte motoren - men da flokken ble observert bestemte jeg meg for å "sitte stille i båten".  Flokken var et godt stykke unna (vi brukte kikkert for å konstantere at det var spekkhoggere) og seilte vekk fra oss og ut av bukta (Fisterra), men på kryss av kurslinjen vår - de fortsatte uten å ense oss, heldigvis.  Jeg tenkte ikke på at jeg kanskje burde skru av nav-systemet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Skal tro om det kan ha noe å gjøre med "det totale støybildet", slik at man kan ha en mulighet til å "snike seg forbi" for seil og med motor og ekkolodd avslått?

Hvis båten ikke sender i fra seg stort sett andre lyder enn det som fra før av finnes naturlig i havet, skulle det kunne hjelpe på situasjonen?

Vil ikke de fleste pattedyr, inklusive mennesker og kanskje også spekkhoggere kunne reagere forskjellig ut i fra graden av forstyrrelser i miljøet rundt dem? 

Jeg tror https://www.orcas.pt/orcasdosanddonts er relativt oppdatert og pålitelig og baserer seg både på statistikker og diskusjoner - den sIer ingenting om ekkolodd.  Det anbefales (lettere omskrevet, litt forkortet, og med egne kommentarer i parantes) ...

• å bruke motor i risikoområder (både båter for motor og for seil angrepet, jeg tror anbefalingen om å gå for motor er for å kunne navigere båten lettere).
  • å bare seile dagtid når man er i risikoområder (båter blir angrepet både dag og natt, men konsekvensene av et angrep kan være høyere når det er mørkt).
  • å gå på relativt grunt vann, <20m hvis mulig, men ikke så grunt at det går ut over sikkerheten forøvrig (spekkhoggerene har ikke noe problemer med å ferdes på grunnere vann, men de foretrekker å oppholde seg stort sett på over 20 meters dyp.  Det nevnes at man må ivareta sikkerheten - her kan jeg jo nevne en dansk båt som seilte ganske nært land i >6m signifikant bølgehøyde utenfor Portugal, plutselig ble tatt av en brottsjø og slengt på land, med fire omkomne - det spekuleres i at de seilte så nært land pga spekkhoggerråd.  Det er en tommelfingerregel som går på at man må sørge for å ha minst 3x signifikant bølgehøyde under kjølen, den har helt klart prioritet forran tommelfingerregelen om mindre enn 20m i spekkhoggerbelastede områder).
  • Blir man angrepet, så skal man varsle om det på kanal 16 (man bør også rapportere om det til myndigheter, orcas.pt, baatplassen.no og andre relevante steder).
  • Man kan redusere risikoen ved å holde seg oppdatert, f.eks. gjennom nettstedet orca.pt og tilhørende telegramkanaler.  (Det er mulig å få opp observasjonspunktene fra orcas.pt i noforeignland også).
  • Man skal ikke stoppe dersom man blir angrepet (men dersom roret går i stykker og båten bare går i ring ... så gjelder kanskje ikke anbefalingen?  I den siste mediarapporten fra VG beskrives en båt som stoppet opp som følge av angrep, men jeg forstår det slik at roret ble ødelagt nærmest umiddelbart etter at spekkhoggerene ble observert)

Jeg hadde en gang en hendelse der båten la i ro på vannet og dybdemåleren viste ca 40 meters dyp, der det pluselig veldig raskt (i løpet av under 1 minutt) ble grunnere og grunnere og til slutt viste dybdemåleren at jeg var på grunn. Et par sekunder etterpå viste dybdemåleren riktig dybde igjen. Noen sekunder etterpå ser jeg en ryggfinne fra en stor delfinlignende fisk stikke opp av vannet på siden av båten. I følge kartet var det ca 40 meter dypt i hele området....

Jeg tenker at den store fisken ble interessert i lyden fra dybdemåleren min og svømte mot den for å undersøke...så ikke utenkelig at lyd fra ekkolodd kan vekke nysgjerrighet hos fisk. 

Det som man jo kan si som konklusjon fra diverse diskusjoner på ulike websteder, inklusive dem som ikke nevner bruken av ekkolodd, som del av et årsaksbilde, det er at man ikke vet hvorfor spekkhoggerne angriper. Da må det jo være nærliggende å forsøke å tenke gjennom noen årsaker som så langt kanskje har blitt litt oversett i diskusjonen. Hadde man hatt en konklusjon, da hadde jo situasjonen vært en annen.

Hvis det forholder seg slik at spekkhoggerne selv bruker sitt eget innebygde ekkolodd for egen navigasjon, så ville det jo kanskje ikke være helt merkelig og at den legger merke til at det kommer inn andre "konkurrerende ekkolodd" i farvannet.

https://www.dolphinproject.com/resources/about-dolphins/about-orcas/

Dalurfjall skrev for 4 timer siden:

"hadde den båten ekkoloddet påslått"

på min seilbåt er ekkolodd på samme bryter som øvrige instrumenter. Jeg kunne ønske meg en egen bryter på ekkoloddet, når man er i rom sjø så er det unyttig strømtrekk å ha den på. Får ta tak i det når spekkhuggerangrepene nærmer seg Koster...

56 minutes ago, Code0 said:

på min seilbåt er ekkolodd på samme bryter som øvrige instrumenter.

Som på min - og i tillegg, skal man gå på "relativt grunnt vann, helst <20m" så ønsker man gjerne å ha dybdemåler på.

Jeg har sparket inn et spørsmål til orca-diskusjons-telegram-kanalen hvor jeg har vært inaktiv i lengre tid nå :-)

Rui på orcas.pt svarer:

This was tested by the scientists and there is no connection between the use of depth sounding instruments and the orcas rudder attacks

Post-edit, diskusjonen gikk litt videre:

Rui: A orcas decides to attack a rudder, when a boat sail near the orcas group, and this is about 1 to 2 Nm

Me: It's reasonable to believe that the "detection range" is bigger for boats with active pings.  But I won't argue on that. I know nothing :-)
Rui:yes, when the tests were done with pingers, orcas recognize there is a boat there and approach them

Mer edit: referanse https://www.youtube.com/watch?v=3UMlxUS3veQ - "pingers" er visst her ment å være støygeneratorer ment å skremme spekkhoggere og holde delfiner bort fra fiskenett.  Effekten av disse var tvert om, det tiltrakk spekkhoggerene.

2 hours ago, tobixen said:

Effekten av disse var tvert om, det tiltrakk spekkhoggerene.

Ja, men er det ikke akkurat det som er problemstillingen, om hvorvidt denne typen sendere av høyfrekvent lyd tiltrekker seg dyrene. Det kan ikke samtidig være "ingen effekt" og samtidig den effekt at dyrene blir tiltrukket av lydene.

Jeg regner med at pingerene det er snakk om har andre frekvenser enn ekkolodd.

Jeg regner med at Rui har stålkontroll når han hevder at også båter uten ekkolodd også blir angrepet, men det kan jo tenkes at ekkolodd/dybdemålere påvirker angrepsrekkevidden noe.

3 hours ago, Code0 said:

Jeg kunne ønske meg en egen bryter på ekkoloddet, når man er i rom sjø så er det unyttig strømtrekk å ha den på.

Det er noe jeg ikke har tenkt på ... men allikevel, et meget kjapt internettsøk gir antydninger av at dybdemåler trekker insignifikant med energi.

Nærliggende å tenke at det kan ha sammenheng med ekkolodd. Men det var jo ekkolodd for noen år tilbake også.

Skudd i blinde; 

Kan det være noe ned fasongen på ror som trigger? Tidligere var det mer vanlig med skeg og lignende. Moderne helspaderor kan muligens lettere forveksles med spekkhogger, delfin? Tynn teori men dog en teori ?

3 hours ago, tobixen said:

Rui på orcas.pt svarer:

"Tested by the scientists"

Takk for dette.

Oppfølgingsspørsmål blir da, kan vi få rapporten? Spent på metoden. Ble ekkolodd av flere av de typiske fritidstyper prøvd? Her må vi utelukke at de bare har brukt forskingsfartøyets måler. Dette er vesener som hører forskjell på noen få klikk i sitt språk, og som hører en nise slippe en smyger tvers over Vestfjorden. 1-2 nautisk mil, da er vi kanskje innenfor deres aktive sonar for noe så stort og resonnerende som en seilbåt, så slike avstander er mindre interessant enn statistikken eller mer spissede eksperimenter.

33 minutes ago, fs said:

Men det var jo ekkolodd for noen år tilbake også.

Skudd i blinde; 

Kan det være noe ned fasongen på ror som trigger?

Ja sant. Dette er jo som kjent lekne og lærende vesener. Kan jo hende matriark var himla sulten en dag og ville ta en jafs av den 'sjøldaue hvalen' som lå der og duppa. «Æsj, dette var ikke etanes, men det var artig for ungene lell. Da er det notert bak blåsehullet, disse lekehvalene høres "sånn" ut eller har "sånn" ekko. Dette må vi ta med svigers på når de kommer til jul. Og så ser de litt feite og blaute ut noen av de som hyler oppi der, kanskje vi burde prøve en?»

39 minutes ago, fs said:

Nærliggende å tenke at det kan ha sammenheng med ekkolodd. Men det var jo ekkolodd for noen år tilbake også.

At dette har blitt en trend ila de siste 5-6 (?) årene er ganske sikkert en "kulturell" greie - på samme måte som at dette (enn så lenge) ikke er et problem langs norskekysten.

At dette tilsynelatede har vokst mye ila de siste par årene sykldes nok økt bevissthet og rapportering.

6 minutes ago, Dalurfjall said:

Kan det være noe ned fasongen på ror som trigger?

Ror på motorbåter blir også til en viss grad angrepet, men ettersom disse normalt stikker lavere og har mindre "vektarm" enn seilbåtror, så er skadeomfanget og rapporteringsgraden mindre.

Når jeg ser kartet Gunga Din la ut, får jeg følelsen av at Portugal forsømmer seg, og gjør hoggerne en bjørnetjeneste når de er så anti å skade dem. Matriarken må lære seg å holde flokken unna. Dersom de finner ut hvor sjukt lett det er å få fatt i Porchettaene oppi de plastbaljene kommer det til å bli slike tilstander som ved Ísland på femtitallet, der de anmodet og fikk US Navy til å massakrere hundrevis av Spekkhoggere med maskinkanon og synkebomber.

38 minutes ago, Dalurfjall said:

Det hadde vært så enkelt for orcas.pt å registrere ekkoloddbruk og dag/natt motor/ikke oppi dette. Har noen her kontaktlinje til dem?

Jeg er inne på chat'en, og Rui pleier å svare meg, men jeg vil helst holde båndbredden lav og sende avgårde noe vel gjennomtenkt før jeg løfter denne tråden igjen der.  Sist jeg diskuterte statistikker med Rui så føler jeg at vi hadde litt kommunikasjonsproblemer, men jeg tror essensen i det han forklarte meg var at det ikke er mulig å lage fullverdige statistikker ut fra slik rapportering, derfor er det ikke vits i å prøve.

Før orcas.pt ble "dominerende" var det en seilforening som samlet data, da var det et skjema som skulle fylles ut tidligere, jeg husker ikke hvem som stod bak dette, men skjemaet var litt omfattende.  Rapporteringsregimet for orcas.pt er at man sender en mail eller melding på telegram.  Jeg tror at prioriteten er å få inn flest mulig meldinger heller enn å få inn best mulig statistikk - for på den måten å finne ut av hvor spekkhoggerene oppholder seg, og dermed gi andre seilfarende en pekepinn om hvor de ikke bør seile.  Jeg har ikke fulgt så mye med i det siste ettersom jeg er langt utenfor fareområdet, men det var noen spanske forskere som en stund hadde utstyrt en av spekkhoggene med GPS-mottager og radioutstyr.  Av politiske grunner kunne de imidlertid bare bruke utstyret mens spekkhoggeren var i spanske farvann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...