tobixen Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Et raskt internettsøk fortelelr meg at moderne dybdemålere typisk virker på 200 kHz, mens spekkhoggerene ikke hører frekvenser høyere enn 120 kHz. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Dalurfjall skrev 38 minutter siden: Når jeg ser kartet Gunga Din la ut……. mine kart, kommer fra en app som heter GT Orca Atlantica Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gabi Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Feilpost Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar 6 hours ago, tobixen said: Et raskt internettsøk fortelelr meg at moderne dybdemålere typisk virker på 200 kHz, mens spekkhoggerene ikke hører frekvenser høyere enn 120 kHz. Der var det vel litt forholdvis få kilder?! Ser at det finnes mange forskjellige typer ekkolodd, og at det er direkte overlapp i frekvens mellom de frekvensene som spekkhoggerne selv bruker til navigering og de frekvensene som enkelte typer ekkolodd sender ut som grunnfrekvens. Ekkolodd kan også sende ut overharmonisk, underharmonisk og bredspektret støy i forhold til ønsket grunnfrekvens. Avanserte ekkolodd kan bruke mange forskjellige nyttefrekvenser til forskjellig teknisk formål. Det kan da oppstå støykomponenter i forhold til hver av disse. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Men hva er det som gjør desse dyrene så hellige i forhold til alle andre dyr, at man ikke kan ta de ut? De utgjør åpenbart en stor fare for liv og verdier for alle som reiser forbi Portugal. Dersom de i tillegg lærer av hverandre, vil problemet bare eskalere. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Det er jo forskjell på rene dybdemålere og avanserte ekkolodd også da. Jeg har ikke gjort grundig meta-research på dette, og fikk heller ikke noe direkte svar på hva slags undersøkelser som er gjort her, men min forståelse er at ... ... det som er gjort av research så langt tyder på at det ikke er noen sammenheng mellom bruk av dybdemåler eller ekkolodd og risiko for angrep. Det finnes tilfeller av at spekkhoggere har angrepet båter uten slikt. ... angrepsradiusen ligger på et par nautiske mil. Spekkhoggernes primære gjøremål er å jakte på mat, og de ser forskjell på mat og båter. Som tommelfingerregel, dersom båten er mer enn to nautiske mil unna, så gidder ikke spekkhoggerne å oppsøke den. ... spekkhoggerne har full oversikt over båter i nærheten, uavhengig av bruk av ekkolodd/dybdemåler. ... enkelte dybdemålere kjører på frekvenser som er høyere enn hva spekkhoggerne kan høre. De fleste på frekvenser høyere enn hva spekkhoggerne bruker. Høye frekvenser har forøvrig kort rekkevidde. ... det er på det rene at spekkhoggere tiltrekkes i alle fall av noen typer "pingere" (en anekdotisk observasjon, tre båter seilte sammen, og bare den som var utstyrt med en slik "pinger" ble angrepet), men dette er enheter som er forsøkt utviklet til å lage så høye lyder at det blir ubehagelig for spekkhoggerne. Dybdemålere er tvert om optimalisert for lavest mulig energibruk, og lager bare svake klikkelyder. Alt i alt virker det stort sett tryggere å følge kystlinjen og gå med dybdemåler på relativt grunt vann dersom man kan, i stedet for å skru av dybdemåler og gå på dypt vann. Etter hva jeg har forstått, så var det veldig dypt der denne siste norske båten ble angrepet, den kunne fulgt kystlinja, men var enten dårlig informert eller valgte bevisst å ignorere disse rådene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Ser ut som du @tobixen er litt innsatt i problematikken….. vet du hur de reagerer på «bangers» ? vi fikk arve bangers fra en jordomseiler, som jeg kjenner, som kom inn samtidig til Cherbourg, men vi slapp å bruke de ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Mitt inntrykk fra mange av mediarapportene er at det ofte rett og slett ikke er tid til å forberede fyrverkeri, ofte er roret ødelagt kun kort tid etter at man har observert spekkhogger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 7.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar Går det ikke an å henge noe etter båten som tar bort oppmerksomheten da? Så slipper de å leke med roret Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Det er ellers ganske klart, at tiltak som ikke er lov og som kan skade spekkhoggerne blir hverken diskutert eller foreslått på orcas.pt - bortsett fra dersom tiltakene beviselig fungerer mot sin hensikt, slik tilfellet er med disse "pingerene". Å sette motor i revers var anbefalt for noen år siden, den anbefalingen har man gått bort fra. Jeg vet av et tilfelle (hørt på VHF) hvor spekkhoggerne dro sin vei etter at det ble kastet diesel på vannet. Sand skal visstnok forstyrre "ekkosynet". Enkelte spekulerer også i at det kan hjelpe å dra kjettinger etter båten. Å holde seg på relativt grunt vann og nært land virker å være beviselig effektivt, så lenge det er mulig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar 8 minutes ago, -morten- said: Går det ikke an å henge noe etter båten som tar bort oppmerksomheten da? Så slipper de å leke med roret På videoen med test av pingere ser vi at de leker både med pinger og med ror. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar tobixen skrev 10 minutter siden: Mitt inntrykk fra mange av mediarapportene er at det ofte rett og slett ikke er tid til å forberede fyrverkeri, ofte er roret ødelagt kun kort tid etter at man har observert spekkhogger. nei det må vare forberedt, vi hadde tejpet steiner som vekt, så att de skulle synke, så for oss låg de klare med lighter ved siden om. men som sagt, vi slapp……. verre var det for en hollandsk charterskipper, vi låg side ved side med, på Lefkas. Han hadde møtt spekkhuggere ved to ulike tilfellen, da han leveranseseilte båter, siste gangen hadde de bitet/slått av roret, første gangen han ropte mayday på radioen i sitt liv. han hadde tårer i øyene, og var gråteferdig, da han fortalte om denne episoden. Han sa de var helt hjelpeløse, når dyren lekte med båten ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar 43 minutes ago, Gunga Din said: siste gangen hadde de bitet/slått av roret, Slått, antar jeg. Det er det de stort sett gjør - og så vidt meg bekjent har man aldri observert ødelagte ror med bitemerker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Enzo Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar S/Y Emma skrev On 7.1.2025 at 9.09: De utgjør åpenbart en stor fare for liv og verdier for alle som reiser forbi Portugal. Det er vel å ta grovt i å si at de utgjør en fare for alle som seiler forbi Portugal, det er jo trygt på omlag 30meter eller grunnere og Veldig langt ute. Jeg tror jeg vil si at sålenge folk driter i anbefalingene så setter de seg selv i fare, følger de anbefalingene så går det vel i nær 100% av tilfellene helt fint uten noe problem. Jeg har seilt forbi området 3 ganger nå, første gangen samseilte vi med @Careka og da var reglene revers og kinaputter og den greia, de andre to gangene vi seilte gjennom Ocas-Alley så var reglene oppdatert til forlat området mot grunt vann full speed for motor om man har rotet seg inn for nærme en flokk som man jo gjerne gjør om man tøyser det til med å bli fristet til å seile på dypt vann. Noe den siste Norske båten nok muligens gjorde uten at jeg skal spekulere veldig i det, det er ekstremt fristende å ta snarveien mot spissen på utsiden av Sesimbra direkte fra Sines til Espichel Masse båter som har blitt "tatt" der. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Helt enig med Enzo. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.