Jump to content

dph drev. Løsne opphengsbolt


skipperlarsen

Recommended Posts

Hei!

 

Søker tips fra de mange kunnskapsrike på Båtplassen. Jeg skal ha av to dph drev. Det er første gang jeg gjør en slik jobb. Alt gikk greit helt til den siste opphengsbolten. Den sitter ganske fast. Tenkte at det lokale Volvo Penta verkstedet hadde noe mer effektivt verktøy enn liten slegge og 22 mm pipe, men de  sier det bare er å banke og slå til det løsner. Regner med at en opphengsbolt som sitter fast er det mange med dev som har opplevd, så jeg håper noen har gode tips

Link to post

Ellers kan du kjøpe en gjenget stang i feks Ø10, med muttre og noen store skiver. Samt en hylse/kopp stor nok til å komme på utsiden av opphengsbolten. 

 

Stikk tanga igjennom opphengsbolten og bruk mutter med evnt en skive på den ene siden og koppen med mutter på den andre siden. 

 

Så kan du enkelt bruke fastnøkkel på muttrene og skru til opphengsbolten løsner.

 

 

Link to post

Den gang jeg hadde 290-drev var bolten gjenget innvendig, tror det var 8 mm. Brukte en skrue i bolten og en kopp utvendig stor nok til å gå over opphengsbolten, så bare å terse bolten ut. 
 

Har VP vært så innovative at de har sluttet med gjenger invendig på senere drev?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her ble det mange gode tips. Jeg har fått løsnet bolten og drevet er av. Var innom de fleste av metodene beskrevet over. Glidehammer er sikkert effektivt, men med dobbelinstallasjon ble det for liten plass. 12 mm gjengestang med mutter og skive og en kopp som bolten kan gli inni ble prøvd, og bolten gikk noen cm innover. Kjøpte frysespray på Biltema, og da gikk det noe lettere. Desto mer av bolten som ble synlig, jo bedre effekt ble det av nedkjøling, og etterhvert var bolten gjennom. Men det var mer slit enn jeg satte pris på, så nå skal bolten bade i fett når den skal på plass igjen.          P.S Er det noen gode tips på hva slags fett man bør bruke?

Link to post
skipperlarsen skrev 25 minutter siden:

P.S Er det noen gode tips på hva slags fett man bør bruke?

Det er en ca 20 år gammel diskusjon her inne.. masse bastante meninger om det.

Godset er støpt aluminiumslegering. I støpt alu er det gjerne mye porer, så jeg stapper inn en dott dynket i diesel som ligger der og trekker inn i porene gjennom vinteren. Nå våren titter frem tar jeg ut dotten og stikker inn en finger med vannfast fett, eller Mercury sitt 2-4-C, det inneholder også PTFE (av mange omtalt som teflon) som virker å ha en positiv effekt.

Viktigst er å ikke montere tørt. Generelt så tenk på hvorfor satte de forbaskede boltene seg dønn fast ???  tror du de hadde satt seg om det hadde vært satt inn med vannfast fett ved montasje? Nei.
Nesten alle gjengeforbindelser som blir dyppet eller som sitter i sprutsonen vil vare lengre og lar seg lettere demontere og vil gi mindre følgeskader, OM de får oppleve en dært med vannfast fett...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...