skipperlarsen Startet 5.November.2024 Link til dette innlegget Startet 5.November.2024 Hei! Søker tips fra de mange kunnskapsrike på Båtplassen. Jeg skal ha av to dph drev. Det er første gang jeg gjør en slik jobb. Alt gikk greit helt til den siste opphengsbolten. Den sitter ganske fast. Tenkte at det lokale Volvo Penta verkstedet hadde noe mer effektivt verktøy enn liten slegge og 22 mm pipe, men de sier det bare er å banke og slå til det løsner. Regner med at en opphengsbolt som sitter fast er det mange med dev som har opplevd, så jeg håper noen har gode tips Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Lag en glidehammer, så får du den løs! :) Sitér dette innlegget Link to post
skipperlarsen Svart 5.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Det kan være en mulighet. Nå kan jeg ikke lage en slik, men ser at for eksempel Biltema har noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Ellers kan du kjøpe en gjenget stang i feks Ø10, med muttre og noen store skiver. Samt en hylse/kopp stor nok til å komme på utsiden av opphengsbolten. Stikk tanga igjennom opphengsbolten og bruk mutter med evnt en skive på den ene siden og koppen med mutter på den andre siden. Så kan du enkelt bruke fastnøkkel på muttrene og skru til opphengsbolten løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Vil anbefale å varme opp godset rundt der bolten sitter, da slipper den etterhvert. Så pusser du litt med sandpapir på boltene, og smører dem inn med litt vannfast fett før du monterer dem igjen. Da slipper de lett neste år. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 skipperlarsen skrev for 5 timer siden: Det kan være en mulighet. Nå kan jeg ikke lage en slik, men ser at for eksempel Biltema har noe slikt. Hvor holder du til? Du kan ev. låne av meg.😊 Jeg laget med skive, gjengestag og et håndtak jeg hadde liggende 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Første året jeg skulle ha av mine dph drev var det kul umulig. Banket og slo, og ble fortvilet over hvor vanskelig det skulle være. En båtkamerat med flere års erfaring kom tilfeldigvis forbi og fortalte om gjengestang og mutter. Jeg kjøpte dette og de gikk av så lett som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
skipperlarsen Svart 5.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Takker for gode tips. Tror jeg skal prøve gjengestangtipset. Skuldra og overarmen tåler ikke mer banking og slåing på en stund, men skru skal jeg klare. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 skipperlarsen skrev for 11 timer siden: Takker for gode tips. Tror jeg skal prøve gjengestangtipset. Skuldra og overarmen tåler ikke mer banking og slåing på en stund, men skru skal jeg klare. Her er løsningen jeg laget: Mutter med skive på hver side. På høyre side er en svær fikantskive som det slås mot. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 ... og du har genopfundet en glidehammer 😉 Alternativt kan man svinge drevet/styregaffelen til den ene side og slå tappen indad (med en passende dorn i hullet). Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 mthoms skrev On 6.11.2024 at 12.56: ... og du har genopfundet en glidehammer 😉 Alternativt kan man svinge drevet/styregaffelen til den ene side og slå tappen indad (med en passende dorn i hullet). "Gjennoppfunnet" var vel og ta i. Som jeg nevnte innledningsvis så laget jeg en glidehammer. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Den gang jeg hadde 290-drev var bolten gjenget innvendig, tror det var 8 mm. Brukte en skrue i bolten og en kopp utvendig stor nok til å gå over opphengsbolten, så bare å terse bolten ut. Har VP vært så innovative at de har sluttet med gjenger invendig på senere drev? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Brigg skrev 1 time siden: Har VP vært så innovative at de har sluttet med gjenger innvendig på senere drev? Ja Også har de i beste mening sluttet med rustfrie slangeklemmer som et annet eksempel på svimmel ingeniørkunst utført av blåruss Sitér dette innlegget Link to post
skipperlarsen Svart 11.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Her ble det mange gode tips. Jeg har fått løsnet bolten og drevet er av. Var innom de fleste av metodene beskrevet over. Glidehammer er sikkert effektivt, men med dobbelinstallasjon ble det for liten plass. 12 mm gjengestang med mutter og skive og en kopp som bolten kan gli inni ble prøvd, og bolten gikk noen cm innover. Kjøpte frysespray på Biltema, og da gikk det noe lettere. Desto mer av bolten som ble synlig, jo bedre effekt ble det av nedkjøling, og etterhvert var bolten gjennom. Men det var mer slit enn jeg satte pris på, så nå skal bolten bade i fett når den skal på plass igjen. P.S Er det noen gode tips på hva slags fett man bør bruke? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 skipperlarsen skrev 25 minutter siden: P.S Er det noen gode tips på hva slags fett man bør bruke? Det er en ca 20 år gammel diskusjon her inne.. masse bastante meninger om det. Godset er støpt aluminiumslegering. I støpt alu er det gjerne mye porer, så jeg stapper inn en dott dynket i diesel som ligger der og trekker inn i porene gjennom vinteren. Nå våren titter frem tar jeg ut dotten og stikker inn en finger med vannfast fett, eller Mercury sitt 2-4-C, det inneholder også PTFE (av mange omtalt som teflon) som virker å ha en positiv effekt. Viktigst er å ikke montere tørt. Generelt så tenk på hvorfor satte de forbaskede boltene seg dønn fast ??? tror du de hadde satt seg om det hadde vært satt inn med vannfast fett ved montasje? Nei. Nesten alle gjengeforbindelser som blir dyppet eller som sitter i sprutsonen vil vare lengre og lar seg lettere demontere og vil gi mindre følgeskader, OM de får oppleve en dært med vannfast fett... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.