Jump to content

Idé om en online markedsplass for båtutstyr (selges, kjøpes, gis bort, lånes bort, etc)

tobixen

Recommended Posts

Jeg har en del ting på båten som har verdi og som jeg ønsker å blir kvitt, jeg har alltid en liste over ting jeg trenger å kjøpe, og tidvis er det ting det hadde vært veldig nyttig å få lånt eller leid fra en nabo.  Jeg synes ingen av handelsplassene som eksisterer på internett er særlig relevante for formålet, så jeg leker litt med tanken på å lage en ny plattform.  Den aller største risikoen er at det ender opp som med Båtwiki'en, jeg brant bort enormt med energi på det, men det endte opp med å bli et enmannsprosjekt som etterhvert måtte skrinlegges da jeg ikke hadde tid til å vedlikeholde det.  Jeg er alså helt avhengig både av løfter om at folk vil bruke et slikt system, og av folk som vil hjelpe til med å utvikle et slikt system dersom jeg skal brenne av tid på det.

Jeg har skrevet noen tanker på https://solveig.oslo.no/travellers-marketplace.html - så langt på engelsk, uten å ha kjørt det gjennom stavekontroll engang.  Hvis noen nikker på hodet og mener at dette er en god idé, så skal jeg i det minste kjøre den gjennom stavekontroll :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

2 minutes ago, -morten- said:

Hvorfor ikke benytte Finn.no?

* På finn.no så må man legge ut én og én gjenstand, og legge inn metadata om dem.  Det fungerer fint dersom man har en håndfull gjenstander man ønsker å selge for noen hundrelapper hver.  For ting som er verd mindre enn hundre kroner, så er det ikke innsatsen verd, det tar for mye tid å legge inn annonser (med forbehold, er en stund siden sist jeg prøvde).  Har du noensinne forsøkt å flytte ut fra et sted, og ha tusenvis av gjenstander som man ønsker å kvitte seg med?  finn.no er i teorien idéelt for dette, i praksis tar det alt for lang tid å legge ut annonser for én og én gjenstand og så forhandle med kjøpere.  Selger man ting på torget for en gitt pris, så blir man bare kvitt en liten brøkdel av skrotet, legger man ut ting til "gis bort", så går det veldig mye tid med på kommunikasjon med folk som ikke nødvendigvis er seriøst interessert i å komme langt for å hente tingen.  På min plattform ønsker jeg at det skal være mulig å fotografere en gjenstand eller en samling med gjensander og legge det ut umiddelbart - eventuelt fylle på med metadata når man har mer tid.  Eventuelt la AI gjøre mesteparten av den tunge løftingen her.

* På finn.no så legger man inn én adresse, det er mindre optimalt når man flytter på seg.  Særlig for oss som reiser lenge og langt.

* På finn.no må man bestemme seg for om man ønsker å legge noe ut for salg (og angi en pris) eller som "gis bort".  Når jeg ønsker å kvitte meg med ting, så er det svært ofte at jeg ønsker å "selge til høystbydende eller gi bort". 

* finn.no "Torget" er svært lite optimalt for ting som kan leies eller lånes ut.  (bortsett fra hele båten, der har de en egen greie).

* På finn.no legger man helst ut en annonse for en tingen som skal selges "så fort som mulig" til en gitt pris.  Jeg ønsker et litt annet perspektiv, jeg ønsker å lage en database over alt jeg har, og flagge at "denne tingen har jeg ombord, hvis du tilfeldigvis trenger en slik ting kan du spørre om å få låne eller kjøpe den, kanskje vi kommer til en enighet" og la det ligge i en database over lengre tid.  (joda, jeg ser risikoen for at denne informasjonen kan være nyttig for eventuelle innbruddstyver).

* finn.no er en særnorsk greie.  Jeg ønsker å passere landegrenser, men beholde databasen og gjøre den tilgjengelig også for mine nye naboer.

Virker som du er ute etter noe helt spessielt, som veldig få i landet vårt driver med.  Vi er et lite land, så jeg har ikke veldig tro på ditt opplegg!  Men sikkert noen veldig få som synes dette er briliant! Hopen i Norge bruker Finn og Ebay

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 13 minutter siden:

Virker som du er ute etter noe helt spessielt, som veldig få i landet vårt driver med.  Vi er et lite land, så jeg har ikke veldig tro på ditt opplegg!  Men sikkert noen veldig få som synes dette er briliant! Hopen i Norge bruker Finn og Ebay

Men det er noe som fler kanskje burde drive med? Låne ting av hverandre? Syns ideen var ganske god jeg, men enkelte av "problemene" med finn.no vil man jo nedarve her, f.eks. dette med å gidde å legge inn metadata. Ingen kommer til å sitte og bla gjennom tusenvis av bilder for å finne akkurat den "dingsen" man er på jakt etter. Mulig det kan avhjelpes med realtime posisjonsdata så man kan begrense det til å vise kun informasjon om "dingser" som faktisk er i nærheten.

9 minutes ago, -morten- said:

Hopen i Norge bruker Finn og Ebay

Ja, men først og fremst på grunn av nettverkseffekten, ikke fordi disse stedene er særlig gode.  Siden "hopen" benytter disse tjenestene har det lite for seg å benytte andre steder.  Slik sett, har man først greid å få mange nok til å bruke tjenesten, så ender man opp med de-facto-monopol på markedet.

Jeg har lite erfaring med ebay, men jeg har noe erfaring med Finn.  Som nevnt, som selger synes jeg nytten med "Torget" på finn.no begrenser seg til når man ønsker å selge noe som faktisk har en markedsverdi på flere hundrelapper.    Både jeg og mange andre legger til stadighet ut ting på "gi bort" og til priser under hundrelappen, men dersom man har mye å kvitte seg med, så finner man fort ut at det er enklere å kjøre ting til søppelmottak enn å legge gjenstandene ut på Finn.

11 minutes ago, -morten- said:

Virker som du er ute etter noe helt spessielt, som veldig få i landet vårt driver med.  Vi er et lite land, så jeg har ikke veldig tro på ditt opplegg!

Det er to perspektiver her.  Det ene er det med å kjøpe (selge) ting man (ikke) trenger mens man er i bevegelse.  I Norge har vi mange båteiere, men de aller fleste bor i hus, har fast hjemmehavn, bruker båten mest i helgene og kjører bil mellom hjem og båtplass.  Trenger man ett eller annet sært verktøy, så er det lett å svinge innom Biltema på veien - eller finne noen som har dette på finn.no.  Det er også lett å bestille ting gjennom Internett, eller få ting sendt fra andre siden av landet og (hvis greia har verdi) få den solgt over finn.no.  Dersom man derimot er med båt på et vilkårlig sted i utlandet, så er det en stor fordel å kunne utveksle gjenstander med sine nærmeste naboer.  Jeg tenker ikke på en særnorsk site her, jeg tenker på en internasjonal site.

Det andre perspektivet er at jeg ønsker å ta utgangspunkt i "inventardatabase" heller enn "annonsedatabase".  Dette mener jeg kan ha stor verdi også for den jevne nordmann, som bor i hus med fast adresse.  Ofte ender man med å kjøpe utrolig mye rart av verktøy og utstyr som man kanskje bare trenger én gang i året.  Joda, det er alltids mulig å kjøpe gjenstanden på finn og så selge den igjen når man har brukt den.  Jeg tror at før i tiden var det mer normalt å ta seg en runde hos naboene og spørre om å få låne ting.  Jeg ønsker gjerne å flagge for nabolaget at "disse greiene trenger du ikke kjøpe, du kan låne dem hos meg, med forventning om at jeg får låne noe hos deg som du har".  Da slipper man å gå med hånden i lua og spørre vilkårlige folk i nabolaget, da kan man gå rett til riktig nabo og vite både at naboen har den gjenstanden og at naboen (generelt) er villig til å låne vekk ting.

Det er kanskje noe unorsk i 2024 å drive med lån og deling, man ønsker kanskje å ha og eie alt man trenger selv.  Jeg vet ikke, men jeg har et problem med at det rett og slett ikke er plass til alle greiene jeg "kanskje en dag kommer til å trenge igjen".

Er jo hauevis av lokale facebook grupper for båtutstyr og annet en vil bli kvitt. disse fungere ofte bedre enn finn, da en holder seg til lokal området.

Å siden du tenker på folk som flytter på seg i halve verden, så er nok dette for et lite antall folk, å blir da mye jobb, uten garanti for å nå ut til nok folk. Som nevnt over bruker folk i Norge Finn å i tillegg Facebook.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

7 minutes ago, quantumduck said:

Syns ideen var ganske god jeg, men enkelte av "problemene" med finn.no vil man jo nedarve her, f.eks. dette med å gidde å legge inn metadata. Ingen kommer til å sitte og bla gjennom tusenvis av bilder for å finne akkurat den "dingsen" man er på jakt etter.

Ja, det er et problem som ikke forsvinner.  Enten må man legge inn arbeid for å få riktige metadata, eller tingen blir lite mulig å finne.  Men jeg har noen tanker her:

• På Finn.no må alt "klaffe" når man legger inn annonsen - annonsen får mesteparten av oppmerksomheten rett etter at den er lagt ut, så da må alt være perfekt, annonsen må ligge der med riktige metadata, riktig prising og gode bilder. Jeg ønsker å legge ut mange ting raskt, og så eventuelt bruke tid senere på å justere prising, legge til flere foto og metainformasjon der jeg synes behovet er størst.
  • Bedre brukergrensesnitt for å legge inn mange annonser med samme kategori etc.  Kanskje ting er bedret siden sist jeg prøvde, men jeg følte at sist var det mye merarbeid for å få lagt inn lik informasjon på mange objekter.
  • AI.  I dag er det allerede mulig å bare ta bilder av en samling med ting og få det meste av metadata ferdigutfylt.
  • Som du er inne på, skarp geografisk begrensning.  Er man i en fysisk butikk, så søker man ikke metadata så mye, da bruker man øynene sine og glor på gjenstander til man finner noe som ser riktig ut.  Tilsvarende, har man et akutt behov så kan fint bruke noe tid på å se igjennom bilder av hva slags reservedeler eller verktøy nabobåtene har tilgjengelig.

8 minutes ago, Okkaby said:

Er jo hauevis av lokale facebook grupper for båtutstyr og annet en vil bli kvitt. disse fungere ofte bedre enn finn, da en holder seg til lokal området.

Ja, da begrenser man "søket" til geografi, og det blir vel svært lite metadata.  Det er en svært lite elegant løsning, men ja ... nettverkseffekten er vanskelig å knekke, man må ha en svært god tjeneste for å kunne konkurrere med de tjenestene som allerede eksisterer.

10 minutes ago, seilfred said:

Hadde det vært en underkategori som het «Baatplassen, torget» e.l., så hadde jeg sjekket den. Da kunne man også henvise til den i div tråder her inne.  

Det har vært prøvd så vidt jeg vet.  I realiteten er det for få som benytter tjenesten.  Det finnes mange slike "torg" i diverse forum, telegramgrupper, facebook, etc.  Dersom det er godt nok spisset (en særinteresse, lite geografisk område, e.l.) så kan det fungere.  Problemet er at slike forumtjenester/'chattetjenester" er svært lite optimale for å drive med kjøp og salg, man bør helst ha noen muligheter til å legge inn metadata og søke på metadata (hmm ... i går og i dag ... med AI så blir det stadig lettere å søke seg igjennom og trekke ut sammendrag av forumstråder).

Jeg tar imidlertid til meg at det er svært få av Båtplassens brukere som ser nytten i en slik tjeneste.

8 minutes ago, tobixen said:

Jeg er blitt kontaktet av en portugiser som allerede har jobbet med en markedsplass av denne typen i noen måneder.  Vi får se, kanskje jeg samarbeider med ham.  Markedet er garantert ikke stort nok til to nye nesten like markedsplasser som skal utfordre de etablerte markedsplassene :-)

Ja tanken og ideen er jo kjempebra, men gjenomførbarheten tror jeg blir vanskelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 28 minutter siden:

Ja tanken og ideen er jo kjempebra, men gjenomførbarheten tror jeg blir vanskelig

Utfordringen er vel først og fremst å få moment, nok brukere til at tjenesten også får en praktisk verdi. Det er alltid utfordringen, så det kan man ikke la seg stoppe av, da blir jo ingenting nytt laget. 

Tror ingen gidder å sitte og oppdatere posisjonen sin manuelt i denne databasen hele tiden, så det må skje automatisk. Trenger ikke være vanskeligere enn å ha en liten app gående på mobilen som registrerer pos. med jevne mellomrom, bor man i båten er man sjelden langt unna. AIS? Kanskje ikke alle som vil ha dette publisert ... men da kan man jo la vær.... evt. ha en manuell oppdatering som ikke angir så nøyaktig.

Teknisk er dette trivielt, men det følger vel sikkert med en kostnad på AI-løsningen for å gjenkjenne alt rælet man har liggende (og det er ikke lite ... :fniser:

Edit: og med trivielt så mener jeg da ikke en løsning som kan konkurrere med finn og som skal leve godt av annonseinntekter. finn er utrolig komplekst bak i kulissene. men å lage en løsning som gjør det som er beskrevet her, og ikke så mye annet, er ikke så ufattelig komplisert. ting tar tid, men det gjelder jo det meste ...

Den prinsipielle tanken er god @tobixen, at alle kan dele og ikke trenger å eie alt. 

Hvis jeg skulle legge ut på et åpent nett ( uten noe slags medlemsordning) alt jeg eier og har, nettopp for å dele med noen som kanskje har et behov for å kjøpe eller låne eller bytte, ville vel det være en gullgruve for kjeltringer med brekkjern?

Og hvis du vil låne et spesialverktøy av meg - når du befinner deg i Middelhavet og jeg er på Mjøsa - hvordan vil du odne overleveringen?

En annen ting som er nevnt av bla @quantumduck, er hvordan basen kan finansieres. For det er vel ikke noe som heter gratis lunsj? 

Men vi følger en interessant tråd.........

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

12 minutes ago, Hekri said:

Hvis jeg skulle legge ut på et åpent nett ( uten noe slags medlemsordning) alt jeg eier og har, nettopp for å dele med noen som kanskje har et behov for å kjøpe eller låne eller bytte, ville vel det være en gullgruve for kjeltringer med brekkjern?

Ja, det er en problemstilling jeg har tatt opp i dokumentet.  Jeg har skissert muligheten for forskjellige måter å dele data på, å bare la andre medlemmer få tilgang er en mulighet.  Man kan jo også skjule ting slik at søkeresultatet forteller noe om hva som er tilgjengelig i nærområdet, men ikke hvilken båt det befinner seg på.  Audit-logging er en annen ting, systemet vet om hvem som søkte på hva.  Skal legge til dét også i dokumentet nå.  I tillegg, risikoen for innbrudd er jo noe man må forholde seg til uansett om folk vet at du har masse verdiløse saker ombord, eller om de tror at du har ting av stor verdi ombord :-)

Og hvis du vil låne et spesialverktøy av meg - når du befinner deg i Middelhavet og jeg er på Mjøsa - hvordan vil du odne overleveringen?

Det er jo nettopp et "selling point" med denne løsningen, dersom jeg trenger et spesialverktøy så skal jeg ikke behøve å vite noe av at du har dette på Mjøsa.  Jeg skal heller ikke abonnere på en telegramgruppe for kjøp og salg av ting i Middelhavet.  Løsningen skal bare informere meg om  det som befinner seg i nærområdet.

En annen ting som er nevnt av bla @quantumduck, er hvordan basen kan finansieres. For det er vel ikke noe som heter gratis lunsj? 

Da vi enda var to personer som syslet med båtwiki-prosjektet, så gikk det helt fint på hobbybasis uten inntekter, investeringer eller noen planer om fremtidige inntekter.  Wikipedia greier seg jo også på bare donasjoner.  AI krever sant nok litt mer hardware og energi - og det er klart at et prosjekt som om ikke annet kan bidra til lønningsposer står med lavere risiko for å visne hen når enkeltpersoner "mister futten" enn et rent hobbyprosjekt.

Dersom man har et par-tre personer som kan bidra med noe tid og prosjektet oppnår moment, så tror jeg at det er mulig  å holde det gående som et hobbyprosjekt uten inntekter - men det finnes jo også forskjellige forretningsmodeller, inkludert modell med "premiummedlemsskap" - hvor f.eks. AI kun er tilgjengelig for premiummedlemmer.

Jeg kan ikke stå inne for og anbefale et prosjekt hvor man planlegger å "lure' inn brukere på en fin og gratis tjeneste, med hensikt å senere maksimere profitten på alle mulige måter - visse grenser har jeg.  (Jeg anbefaler stort sett NFL, som er laget "på hobbybasis av seilerentusiaster for seilerentusiaster" og finansiert over Patron - men samtidig er jeg litt skeptisk, jeg bruker mye tid og ressurser på å mater inn data der, uten noen garanti mot at eierne av tjenesten en gang selger både database, programvare og domenenavn til et kommersielt firma)

Skulle man være så uheldig å havne i uføret, altså at tjenesten blir populær og får mange brukere, så vil det jo koste litt å drifte det hele :0) Men den største utgiften blir nok tiden man må legge ned. Og så spørs det om det fins AI-modeller som er trent til å gjenkjenne altmulig "båt-skrot". Men det trenger jo ikke være noen showstopper, og desto flere brukere, desto bedre, det øker også muligheten for inntekter. 

Har nå lest dokumentet ditt.

Du vil ha en kombinasjon av Finn, Facebook, Blocket, og MarineTraffic. 

Altså et posisjons"styrt" system der du kan se på et kart hvilke "medlemsbåter" som er i nærheten, og klikke på et vilkårlig nært medlemsfartøy for å se om de har det du trenger nå. 

En oversikt over båtens beholdning som altså bare er fotografert og fotografiene er behandlet av KI slik at du kan lese og evt søke som feks på Finn. 

Samtidig skal den aktuelle båten ha registrert sin fremtidige posisjon (havn) om en uke eller tre. 

Litt mer avansert:

Hvis noen søker "Rulleskøyter" - og du tilfeldigvis er innenfor et søkeområde, vil søkeren se at du har rulleskøyter, og ta kontakt med deg. 

Det ville bli et fantastisk system - attpåtil gratis - og hundre % svindelsikkert - og uten den irriterende reklamen. 

La oss få dette!!! 

Men vil vi som nettopp har gått av med pensjon kunne oppleve at dette realiseres? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg har ønsket meg et loppemarked for brukte båtting.

Helst sentralt i østlandsområdet der man kan komme med sakene og selge en eller to ganger i året.

Bruker Finn.no, men alt må sendes og det er uforholdsmessigdyrt i frakt på mye av det det jeg har.

Ikke så mange som passerer her jeg bor og få interesserte har sett annonsene.

Facebok er håpløst da annonsene forsvinner raskt nedover.

Et fysisk bruktmarked for båtutstyr hadde vært topp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...