Jump to content

Fins det en slags nivåstopp til Gardena-kobling eller noe lignende?

Mastiff

Recommended Posts

Her trengs det hjelp til smådistré folk som nærmer seg 60... :fniser: Babord i hekken har vi en ballasttank, fordi når vi holder på med teiner på styrbord side og har vekta av teiner og begge oss to på den siden. Ballasttanken er fra Jula, en sånn:

assetstream.aspx?assetId=94463&mediaformatid=50137&destinationid=10016&lastmodified=19790101000000

Veldig hendig, vi begynner å fylle når vi begynner å trekke, så er det passe motvekt når alle teinene er oppe. Og den er lett å ta ut av båten når vi trenger mer plass for å ta moroturer med venner og sånt. Problemet er at når vi slenger oppi slangen fra spylepumpa, har vi en tendens til å glemme den mens vi holder på med teinene. Og stappfull blir den i meste laget, drøyt 225 kilo. I tillegg, hvis vi stopper pumpa og glemmer å dra opp slangen, begynner vannet å renne ut igjen etter hevertprinsippet. Fins det noen form for stoppventil som gjør at vi kan henge slangen over kanten passe langt ned, og så stoppes vannet når det kommer opp? Eventuelt en elektrisk løsning som kan kobles til pumpa, uten å være så mye mikkmakk at det får for mange feilkilder. Spyleslangen har Gardenakobling i enden.

Hei , fin tank det der. Til sitt bruk. Bruker den til selvvanningssystemer hjemme på verandaene mine , i ferier etc. Men har ikke sett den brukt ombord i båt før. Denne tanken flekser og er ikke særlig stødig annet enn mot gulvet (når den har en del ballast). Du må nok sikre den på alle sidene? Det vil også skvalpe mye inne i tanken, og f,eks nivåfølere vil ikke virke optimalt om du hekter dem over kanten. Evt. en trykkføler til å legge i bunnen kunne være et forslag. Men tenk også på om det skjer noe ute på sjøen ,og tanken sprekker og/eller velter - og 240 liter vann fosser ut? 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Jeg har brukt den i et par år nå, og den funker faktisk ypperlig. Den står i et hjørne mellom den ene rekka, veggen mot motorbrønnen og setet, så den holder seg veldig pent på plass. Men den presser ikke mot noen av dem, den står helt støtt på bakdekket. Ikke noe særlig skvalping heller, for vi fyller den jo bare når vi ligger stille og trekker teiner. Så åpner vi ventilen og kjører hjemover mens den tømmes. Hvis 240 liter vann skulle fosse ut i denne båten er det absolutt ikke noe problem, selvlensingen av aluminiumsdekket er fullstendig overdimensjonert, se bildet. Og vinylen i tønna virker mer enn solid nok, det er bare å unngå skarpe ting i nærheten. Du ser tønna i nærmeste hjørne bak, og selvlensingen er den omtrent 10-15 cm høye kanalen rundt 40 cm under "Boat". Det er en sånn på hver side, pluss en gjennomgang til motorbrønnen som er litt høyere oppe..

vanntnne.jpg.727d104fc6448f25ea9e3168998e8ad7.jpg

Jeg fant forresten en tilsvarende en til bedre pris, den første hadde jo idiotisk dyr frakt:

https://www.aliexpress.com/item/1005008029090649.html

Nivbryterball.jpg.a528cde916c2fb9fee5585ebb35804a4.jpg

Jeg kan stikke den inn gjennom slangehullet som er 5-10 cm under kanten av vanntønna, og så kan den med en enkel knute på ledningen justere hvor langt nede den skal henge. Jeg tror jeg har svart på mitt eget spørsmål. :fniser:

Istedet for å stenge vannet og ls pumpa presse på så må det vel være bedre å droppe pumpa vil jeg anta.

Problemet med retur ala hvert løses enkelt ved å ikke ha slangen med åpningen nedi vannet, men løfte slangen litt så vannet renner i friluft med til vannflaten.

Hvis du vil unngå vannsprut og plasking og ønsker å ha slangen nedi kan du lage til et T-stykke på julestemning punkt og gjerne litt grovere slange siste biten fra denne.

Mastiff skrev for 11 timer siden:

Her trengs det hjelp til smådistré folk som nærmer seg 60

Jeg er kun 42, men håper mine tips kan være til hjelp uansett.. 

Du kan gå for denne feks. https://www.p-lindberg.no/loes-flottoer-til-vannkar-9063899/

hvis du vil bestille rimeligere løsninger så har Aliexpress mange alternativer: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-float-valve.html?spm=a2g0o.productlist.auto_suggest.2.1b6bhf7Mhf7McK

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Takk for mange tips. :tommel_opp: Men det å sperre pumpa mens den fortsetter å gå, er nok ikke det lureste, tror jeg. Jeg bestilte en sånn flottørball som jeg lenket til i fjerde post, den kan stoppe pumpa med et relé, og det bør jo funke greit å justere høyden etter det jeg skal trekke (forskjellig på 12 krepseteiner med lodd ute på teinebrettet og tre havteiner nærmere midten av båten). Så henger jeg slangen litt høyere enn flottørballen og ordner fester til begge deler på det ene røret til taket så begge deler holder seg på plass, men er lette å hekte av. Og kanskje et feste jeg kan legge flottørballen i så den ikke blir ødelagt ved å henge og slenge når den ikke er i bruk. Satser på at det vil løse problemet.

Mastiff skrev for 12 timer siden:

Her trengs det hjelp til smådistré folk som nærmer seg 60... :fniser: Babord i hekken har vi en ballasttank, fordi når vi holder på med teiner på styrbord side og har vekta av teiner og begge oss to på den siden. Ballasttanken er fra Jula, en sånn:

assetstream.aspx?assetId=94463&mediaformatid=50137&destinationid=10016&lastmodified=19790101000000

Veldig hendig, vi begynner å fylle når vi begynner å trekke, så er det passe motvekt når alle teinene er oppe. Og den er lett å ta ut av båten når vi trenger mer plass for å ta moroturer med venner og sånt. Problemet er at når vi slenger oppi slangen fra spylepumpa, har vi en tendens til å glemme den mens vi holder på med teinene. Og stappfull blir den i meste laget, drøyt 225 kilo. I tillegg, hvis vi stopper pumpa og glemmer å dra opp slangen, begynner vannet å renne ut igjen etter hevertprinsippet. Fins det noen form for stoppventil som gjør at vi kan henge slangen over kanten passe langt ned, og så stoppes vannet når det kommer opp? Eventuelt en elektrisk løsning som kan kobles til pumpa, uten å være så mye mikkmakk at det får for mange feilkilder. Spyleslangen har Gardenakobling i enden.

Kan du ikke bruke en Y-kopling og en tilbakeslagsventil for fylling på tilkopling i bunn. På andre greina henger du en kort slange med utløp i passe høyde som blir overløp om du glemmer å stoppe pumpa. For å drenere kan du bare slippe med overløpsslangen, evt spandere en ekstra ventil i bunn?

Selvsagt gørrkjedelig forslag siden det ikke inkluderer en ESP da

@Fantino Ikke noe dumt forslag, men jeg har jo nå bestilt den nivåbryteren, og jeg har ikke noe annet noenlunde fornuftig å bruke den til, så jeg prøver med den først. Den kostet ikke mange kronene (gratis frakt fordi jeg bestilte den sammen med noe annet), og hvis den funker er det jo en veldig enkel og grei løsning for å justere høyden akkurat som jeg trenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...