3600 Startet 6.November.2024 Link til dette innlegget Startet 6.November.2024 Hej har volvo DP-e Drev hvor olien der er tappet er blandet med vand, problemet er når jeg trykprøver drevet med 0,6bar kan det fint holde trykket i 3-4 timer ,har prøvet lækage spray på pakninger omring aksel samt gearvælger men ingen tegn på fejl ,kan det være temp. forskel inde / uden på drevet der kan give lækage når drevet fx har kørt i lang tid? Jeg kan jo også skifte alle pakninger men vil gerne finde fejlen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 3600 skrev 7 minutter siden: problemet er når jeg trykprøver drevet med 0,6bar kan det fint holde Prøv i vri litt på propelen med drevet i gear slik att propel akselen står på en annen plass og trykkprøv på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 6.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Det er prøvet Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Kan det være at det lekker først når du får trust krefter fra propellskyvet? I så tilfelle bør vel lager undersøkes. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 13 hours ago, 3600 said: trykprøver drevet Har du også vacuumtestet drevet? Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 7.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Nej har ikke en vakuum tester ,men det må jeg få fat i ,måske giver det mening med vakuum når det er vand intrægning og ikke oliespild Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Opplevd det samme med DPE. Målte tett og fint. Vi demonterte tilslutt simringgene på akselen nede og der lå det jaggu sjøgress mellom simringene. Er det vann der, er det ikke tett :-) Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
subwoofer Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Et moment folk ofte overser ved testing av tettinger er også at både retning og differensialtrykk kan ha mye å si for om tettingen er tett. Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte. Tettinger kan også være statisk tette men dynamisk utette, har du et lite kast i propellakslingen kan det lekke ved rotasjon men ikke mens det står stille. Det eneste som er sikkert er det @Windy37GM sier; er det vann der inne er det ikke tett, det er bare å ta den sure jobben å plukke fra hverandre for å finne problemet. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 8.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 har før hørt det med trykket ikke må værre for højt,har idag købt underhus pakningssæt så tænker jeg skifter aksel pakninger osv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 subwoofer skrev for 14 timer siden: Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte. Veldig gode poenger hele veien @subwoofer, som amatør så er jeg heldig og trenger ikke levere timeliste, så jeg tester i tre trinn. 0.2-0,4-0.6 på trykksiden. Som du poengterer så vil en leppetetning som ikke er for gammel og stiv, tette bedre og bedre ved høyere trykk (opp til en grense) Men 0.6 bar er ikke et urealistisk trykk fordi en vil få et betydelig trykk bidrag fra temperaturøkning i drevet særlig ved høy belastning. @3600 anbefaler at du også sikrer at du ikke har slitespor i dine propellaksler. (leppepakninger fåes i flere bredder så, selv om ikke VP nevner det så kan du ved å velge en annen bredde enn standard, kan du flytte kontaktpunktet/sliteområdet til et sted på akslene, hvor du ikke har slitespor) Dette er et triks som er standard prosedyre på feks store meget kostbare kompressorer og pumper innen petrokjemi og andre prosessanlegg, så jeg har gjort det mine og andres DP-E. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 9.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Tak tjekker også for slidmærker .eller har jeg en anden aksel på lager,spurgte på volvo værkstedet om tryktest af drev de tjekker alle drev Volvo/Mercruiser med 1 bar i 3 timer Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Før trykktest bør/må du sjekke om du har for stor lagerklaring eller skjevhet i propellakslingene så vil du ha en kortvarig glede av nye leppetetninger... Et godt måleur med en god fot/stativ er et viktig hjelpemiddel. Viktig å erkjenne at både lager og leppetetninger er forbruksvare med begrenset levetid, og bytte i tide for å minimere følgeskader.. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Jeg hadde litt tæring på begge mine indre aksler DP-E, leverte til Oslo metallisering og de ble som nye. Har du tæring i aksel så kan det være tett når aksel står i ro, men så fort du får turtall så kan ujevnhetene i akslingen fort ødelegge tetningen. Byttet alle tetninger i fjor, utbedret akslingene (den ene var også litt skjev), byttet girvelger-stempel for sikkerhetsskyld, men det var fortsatt litt vann i oljen Sånn sett har jeg samme problem med u-tette drev, har levert de på verksted igjen og håper at de kan finne en plausibel årsak... Vurderer også og bytte til 75w-140 olje da oljen blir ganske mørk, men skulle ikke tro det har noe å si i forhold til lekkasjer... Tæring i aksel Ble som ny:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.