Jump to content

kan ikke finde utæthed på DP-e Drev men vand i olie


3600

Recommended Posts

Hej har volvo DP-e Drev hvor olien der er tappet er blandet med vand, problemet er når jeg trykprøver drevet med 0,6bar kan det fint holde

trykket i 3-4 timer ,har prøvet lækage spray på pakninger omring aksel samt gearvælger men ingen tegn på fejl ,kan det være temp. forskel 

inde / uden på drevet der kan give lækage når drevet fx har kørt i lang tid? 

Jeg kan jo også skifte alle pakninger men vil gerne finde fejlen

Link to post

Et moment folk ofte overser ved testing av tettinger er også at både retning og differensialtrykk kan ha mye å si for om tettingen er tett. Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte. Tettinger kan også være statisk tette men dynamisk utette, har du et lite kast i propellakslingen kan det lekke ved rotasjon men ikke mens det står stille.

 

Det eneste som er sikkert er det @Windy37GM sier; er det vann der inne er det ikke tett, det er bare å ta den sure jobben å plukke fra hverandre for å finne problemet.

Link to post
subwoofer skrev for 14 timer siden:

Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte.

Veldig gode poenger hele veien @subwoofer, som amatør så er jeg heldig og trenger ikke levere timeliste, så jeg tester i tre trinn. 0.2-0,4-0.6 på trykksiden. Som du poengterer så vil en leppetetning som ikke er for gammel og stiv, tette bedre og bedre ved høyere trykk (opp til en grense)
Men 0.6 bar er ikke et urealistisk trykk fordi en vil få et betydelig trykk bidrag fra temperaturøkning i drevet særlig ved høy belastning.


@3600 anbefaler at du også sikrer at du ikke har slitespor i dine propellaksler. (leppepakninger fåes i flere bredder så, selv om ikke VP nevner det så kan du ved å velge en annen bredde enn standard, kan du flytte kontaktpunktet/sliteområdet til et sted på akslene, hvor du ikke har slitespor)
Dette er et triks som er standard prosedyre på feks store meget kostbare kompressorer og pumper innen petrokjemi og andre prosessanlegg, så jeg har gjort det mine og andres DP-E.

Link to post

Før trykktest bør/må du sjekke om du har for stor lagerklaring eller skjevhet i propellakslingene så vil du ha en kortvarig glede av nye leppetetninger...
Et godt måleur med en god fot/stativ er et viktig hjelpemiddel.

 

Viktig å erkjenne at både lager og leppetetninger er forbruksvare med begrenset levetid, og bytte i tide for å minimere følgeskader..
 

Link to post

Jeg hadde litt tæring på begge mine indre aksler DP-E, leverte til Oslo metallisering og de ble som nye. Har du tæring i aksel så kan det være tett når aksel står i ro, men så fort du får turtall så kan ujevnhetene i akslingen fort ødelegge tetningen. Byttet alle tetninger i fjor, utbedret akslingene (den ene var også litt skjev), byttet girvelger-stempel for sikkerhetsskyld, men det var fortsatt litt vann i oljen:usikker:  Sånn sett har jeg samme problem med u-tette drev, har levert de på verksted igjen og håper at de kan finne en plausibel årsak...

Vurderer også og bytte til 75w-140 olje da oljen blir ganske mørk, men skulle ikke tro det har noe å si i forhold til lekkasjer...

 

 

image.png.a7d63edd54e7935d7b66c0a18766e8b2.png

Tæring i aksel

 

image.png.512bb2c10eceaf4307508b6f0f62f420.png

Ble som ny:)

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...