Jump to content

kan ikke finde utæthed på DP-e Drev men vand i olie

3600

Recommended Posts

Hej har volvo DP-e Drev hvor olien der er tappet er blandet med vand, problemet er når jeg trykprøver drevet med 0,6bar kan det fint holde

trykket i 3-4 timer ,har prøvet lækage spray på pakninger omring aksel samt gearvælger men ingen tegn på fejl ,kan det være temp. forskel 

inde / uden på drevet der kan give lækage når drevet fx har kørt i lang tid? 

Jeg kan jo også skifte alle pakninger men vil gerne finde fejlen

Opplevd det samme med DPE. Målte tett og fint.  Vi demonterte tilslutt simringgene på akselen nede og der lå det jaggu sjøgress mellom simringene.  

Er det vann der, er det ikke tett :-)

Mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Et moment folk ofte overser ved testing av tettinger er også at både retning og differensialtrykk kan ha mye å si for om tettingen er tett. Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte. Tettinger kan også være statisk tette men dynamisk utette, har du et lite kast i propellakslingen kan det lekke ved rotasjon men ikke mens det står stille.

Det eneste som er sikkert er det @Windy37GM sier; er det vann der inne er det ikke tett, det er bare å ta den sure jobben å plukke fra hverandre for å finne problemet.

subwoofer skrev for 14 timer siden:

Det kan lekke ved lavt trykk men ikke ved høyt fordi tettingen setter seg til når det blir krefter på den. 0,6bar differanse er mye i denne sammenhengen, det tilsvarer 6m dyp og så dypt er forhåpentligvis ikke drevet ditt så ofte.

Veldig gode poenger hele veien @subwoofer, som amatør så er jeg heldig og trenger ikke levere timeliste, så jeg tester i tre trinn. 0.2-0,4-0.6 på trykksiden. Som du poengterer så vil en leppetetning som ikke er for gammel og stiv, tette bedre og bedre ved høyere trykk (opp til en grense)
Men 0.6 bar er ikke et urealistisk trykk fordi en vil få et betydelig trykk bidrag fra temperaturøkning i drevet særlig ved høy belastning.

@3600 anbefaler at du også sikrer at du ikke har slitespor i dine propellaksler. (leppepakninger fåes i flere bredder så, selv om ikke VP nevner det så kan du ved å velge en annen bredde enn standard, kan du flytte kontaktpunktet/sliteområdet til et sted på akslene, hvor du ikke har slitespor)
Dette er et triks som er standard prosedyre på feks store meget kostbare kompressorer og pumper innen petrokjemi og andre prosessanlegg, så jeg har gjort det mine og andres DP-E.

Før trykktest bør/må du sjekke om du har for stor lagerklaring eller skjevhet i propellakslingene så vil du ha en kortvarig glede av nye leppetetninger...
Et godt måleur med en god fot/stativ er et viktig hjelpemiddel.

Viktig å erkjenne at både lager og leppetetninger er forbruksvare med begrenset levetid, og bytte i tide for å minimere følgeskader..

Jeg hadde litt tæring på begge mine indre aksler DP-E, leverte til Oslo metallisering og de ble som nye. Har du tæring i aksel så kan det være tett når aksel står i ro, men så fort du får turtall så kan ujevnhetene i akslingen fort ødelegge tetningen. Byttet alle tetninger i fjor, utbedret akslingene (den ene var også litt skjev), byttet girvelger-stempel for sikkerhetsskyld, men det var fortsatt litt vann i oljen:usikker:  Sånn sett har jeg samme problem med u-tette drev, har levert de på verksted igjen og håper at de kan finne en plausibel årsak...

Vurderer også og bytte til 75w-140 olje da oljen blir ganske mørk, men skulle ikke tro det har noe å si i forhold til lekkasjer...

image.png.a7d63edd54e7935d7b66c0a18766e8b2.png

Tæring i aksel

image.png.512bb2c10eceaf4307508b6f0f62f420.png

Ble som ny:)

• 3 måneder senere...
3600 skrev On 9.11.2024 at 10.42:

tjekker også for slidmærker .eller har jeg en anden aksel på lager,spurgte på volvo værkstedet om  tryktest af drev de tjekker alle drev Volvo/Mercruiser med 1 bar i 3 timer 

Hvordan gikk det med ditt drev?

• 2 måneder senere...

Det kan holde tryk 0,5 bar i 14-15 timer hvorefter der falder til 0,45bar ,det holder 1bar i 20 timer før det falder lidt  i tryk,jeg mistænker at mine propeller er i ubalance og måske derfor ryster men kun teori 

3600 skrev 1 time siden:

mistænker at mine propeller er i ubalance og måske derfor ryster men kun teori 

Statisk ubalanse i luft er en ufattelig liten kraft i forhold til selv en liten arealforskjell på propellblader i vann.

Har du forsøkt å rotere propellene under testen, for å se om trykket faller?

3600 skrev 1 time siden:

det gør det ikke ,men jeg kan heller ikke rotere dem med meget hastighed

Hastigheten er ikke viktig, men det er rotasjonen. Holder den tett dynamisk på 0.4bar, er det en god start.

Fikk du sjekket om dine aksler løper?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...