Jump to content

Markedsundersøkelse, vår idé om ferdigknytte båtknuter

FerdigFortøyd UB

Recommended Posts

https://forms.office.com/e/UvYLAp0nNx

Formålet med denne undersøkelsen er å samle inn tilbakemeldinger og forventninger om ideen vår. Disse innsiktene vil være uvurderlige og vil gi oss betydelig støtte i fremtidige produktforbedringer. Alle svar er konfidensielle. Vi er en elevbedrift fra Ullern VGS og Ideen vår er en ny måte å fortøye båten sin. Dette kan hjelpe både barn og eldre som har problemer med leddene. 

LAKA skrev 26 minutter siden:

I starten av undersøkelsen gis det en kort presentasjon av produktet.

Det var så lite at jeg rett og slett overså det. Men jeg fortøyer såpass skjelden til pullerter at jeg ser ingen spesiell nytte i å ha egne fortøyninger kun til dette. Det går som regel i rekker eller ringer av et eller annet slag. Pullerter er vanligvis forbeholdt skip. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min første tanke er at det finnes nærmest uendelig mange ulike fortøyningssituasjoner som fordrer ulike knuter, samt tau av forskjellige lengder, samt eventuelt rykkdemping.  "Gullstandarden" for mellomstore fritidsbåter er (imho) å føre tauet tilbake i retur, og da er det ganske uproblematisk å feste tauet på kryssholt på båten.  Det skal kunnskaper og ferdigheter til for en god fortøyning, selve knuta er en svært liten del av det.

I hjemmehavn kan man fint ha ferdige tau i båsen eller på kaia, festet med permanente knuter eller løkker og demping. Trenger ikke spesialprodukt for noe slikt.

Når det er sagt, jeg har opptil flere opplevelser hvor en knute (oftest en som er knytt av andre) har feilet og glidd opp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Om man trenger en løkke man kan kaste over en pullert, finnes dette allerede i dag. Man kan tre fortøyningen gjennom seg selv i en ferdigspleiset løkke på enden, så får man så stor lasso man trenger.

Beklager, men å revolusjonere fortøyning som har vært gjort i tusenvis av år skal mye til.

Om produktet vårt
Vi er en elevbedrift på Ullern VGS og har valgt å lage ferdigknytte båtknuter. Formålet er å gjøre innfortøying lettere. De ferdigknytte båtknutene skal enkelt kunne kastes over en pullert og strammes eller løsnes, avhengig av situasjonen. Produktet er derfor perfekt egnet for barn, unge og i tillegg eldre med nedsatt funksjonsevne. Slik at alle mennesker i alle aldre kunne få holde på med båt og enkelt kunne legge til med trygge og solide båtknuter.

Beklager, men dette er for dårlig informasjon angående produktet. Skal dere selge knuter er fortøyningstau? I tillegg kommer dere med spørsmål om pris! Den vil selvfølgelig variere stort om du skal ha en 8mm brest på en en meter til en 14 foter, eller en 12 meter lang 16mm spring til en 50 foter.

Sorry, oppgaven angående å presentere produktideen er ikke bestått, så her er det bare å brette opp armene og begynne på nytt. Lykke til👍🚣

Nå jobber eg på ein fortøyningsbåt, og klarer ikkje heilt og skjønne ka poenget er her? 

Om det skal vere ferdig knytt i begge ender det er snakk om? Så må man jo nesten ha justerbare pullerter. 

Ein faktor med knytte tau er at man får 75 prosent av bruddstyrken. Spleiste løkker blir 100 prosent av bruddstyrken.

Om man har vanskeligheter med og knyte så har man jo og vanskeligheter med andre ting.

Man blir avhengig av hjelp uansett, vil heller sei at nyt båtturen og hjelp der dere kan hjelpe

index skrev for 10 timer siden:

Pullerter er vanligvis forbeholdt skip. 

Her snakker du ikke på vegne av alle.
Har flere brygger og felles for alle er at du vil møte pullerter på hver eneste. Det er for mange tusen av dem i området Lyngør-Arendal til at jeg går med på at det er snakk om unntak fra "vanligvis" selv om det sikkert er store variasjoner rundt om i landet. I mitt "område" har vi stor båttetthet i landsmålestokk.

Kryssholt synes jeg er best, da er det enkelt å fortøye enten man ønsker å feste en ferdigspleiset løkke, en tamp eller ta tauet i retur.  Pullert er nest best, men da bør det være mange av dem (det er et klassisk problem dersom man kommer til en brygge som først og fremst er beregnet for store skip, så kan det være mange båtlengder mellom hver pullert).  Så er det mange steder hvor man må tre tauet gjennom en fortøyningsring, og tidvis må man bruke egne kilbolter eller fantasien.  Det er ikke helt innafor å feste tauet rundt stolpen til skiltet hvor det står "fortøyning forbudt", lyktestolpe eller til leider, men til kortere opphold i rolig vær så fungerer dét også.  Omtrent uansett hva man møter på, så får man fortøyd dersom man har nok med tau ombord og et minimum av kunnskap og ferdigheter.  Jeg tror at dersom man satser på å fortøye med en "ferdigknytt greie", så vil man komme til kort, fordi den bare vil fungere godt under "kontrollerte forhold".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

FerdigFortøyd UB skrev On 8.11.2024 at 13.45:

Vi er en elevbedrift fra Ullern VGS og Ideen vår er en ny måte å fortøye båten sin. Dette kan hjelpe både barn og eldre som har problemer med leddene. 

Har svart på undersøkelsen, men som flere andre har nevnt, ser jeg dessverre ikke det store behovet for et slikt produkt, ut fra hva jeg har sett av behov gjennom årene med båt. Tanken deres bak produktet er god, da både barn og eldre (eller andre som skulle ha problemer med leddene) fint kunne hatt en forenklet måte å fortøye på. Men, siden tau med ferdig spleiset løkke i enden finnes fra før blir det å gå noen steg tilbake å kjøpe tau med ferdig knyttede knuter. Da kan man hive løkka over pullerten på kaien, for så å slenge tauet i 8-tallsform over kryssholtene i båten, noe barn lærer kjapt og folk med leddproblemer som oftest klarer få til.

Hvis dere lærer dere å spleise skikkelig, både 3-slått og flettet tauverk, tror jeg det hadde vært et større marked for slikt. 3-slått tau spleiser mange selv, men for enkelte er det nok behov for hjelp med dette. Flettet tau er en litt større prosess å spleise enn for 3-slått, der tror jeg virkelig det er et marked. Har flere ganger trengt ei løkke i enden av tau, og endt opp med pålestikk eller å kjøpe nytt tau fordi jeg ikke gidder spleise (bruker flettet tau). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...