Jump to content

Bytte WAECO kjølekompressor - Gjøre selv?


ronla

Recommended Posts

Har en WAECO CU-55 kjølekompressor som har tatt kvelden og må byttes. Har koblet fra alle ledninger og rør. Det er en TD07 fordamper installert med styreenhet som jeg antar virker fremdeles. Planen er å gjenbruke fordamperen og kabler/rør da det er svært trangt og vanskelig å komme til fordamperen i boksen.

Spørsmålet er om det å skifte en slik kjølekompresser er noe Hvermansen kan gjøre selv eller om jeg må ha profesjonell hjelp til dette. Vurderer å kjøpe komplett sett kompressor/fordamper til ca 10k slik at jeg kan skifte også fordamper om det viser seg at det er noe feil med denne også.

Finnes det "gjør-det-selv-kit" med påfyllingsgass, lekkasjestopper og slange til påfyllingsnippelen på kompressoren å få kjøpt og er det tilrådelig å prøve selv for en gjennomsnittlig handyman?

Link to post
bellen skrev for 8 timer siden:

Om du ikke har kunnskap og forståelse for kjøleteknikk, så er det absolutt ikke noe enn kan gjøre selv.

Utstyret du trenger for å gjøre denne jobben koster nok mer enn å få en profesjonell person til å gjøre jobben.

Mener også på at du skal ha sertifikat for å handtere kjølemedium.

Man trenger såvidt jeg vet ikke sertifikat som privatperson, bare om man gjør det i næring. De fleste kjøleaggregat i dag bruker vel R134, samme som man får kjøpt til f.eks aircondition i bil, selges på nett i norge. Fyllte mitt eget med gass, kjøpte vakuumpumpe og ventilsett på ebay sammen med schrøderventil til tilkobling. Var ikke noe vanskelig i det heletatt. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Hei folkens og takk for alle gode råd :smiler:

 

Det står ikke så mye om kostnad, heller kompleksitet (demontering av kjøleboks/kabling osv) og tid.

Jeg heller mot å skifte ut hele pakken slik som Ask anbefaler. Da står jeg egentlig fritt til å velge produsent også (uten at jeg vet om det så smart, det virker som om den CU55 kompressoren er veldig mye bruk, kanskje av en god grunn?).

 

Det virker besnærende å kjøpe akkurat samme WAECO/Dometic CU55 m/VD07 kit som jeg har. Evaporatoren (boks) ser helt lik ut og da passer forhåpenligvis alle skruhull/gjennomføringer. Det er av stor betydning, for tilkomsten innerst i boksen er laget for folk med helt annen lengde på ekstremitetene enn det jeg har. Jeg tror egentlig jeg må demontere toppen på boksen i Viknes´en (770C) for å få evaporator/termostat m/tilbehør ut- og ny inn. 

 

Som Hulda nevner så får en kjøpt komplette anlegg med kompressor, styring, kondenser, tørkefilter, evaporator ferdig ladet.
Spørsmålet er om det med en slik løsning (anlegget ferdig ladet) fremdeles vil være klokt/nødvendig  å sette ut jobben til profesjonelle eller om det da kan gå greit for en "Jack of all Trades"??

 

 

 

Link to post

@ronla Har akkurat samme anlegg selv i båten og måtte bytte for to år siden da kompressoren røk. Jeg kjøpte denne komplett hos Marineshop.no i Sarpsborg. Tror jeg betale omkring 10'.

 

DOMETIC Kjøleaggregat CU-55 / VD-07 - Marineshop AS 

Det er teknisk sett en enkel installasjon, men problemet er selvsagt å komme til og få tredd inn kjølerørene fra kjøleelementet samt kabel fra bryter-/termostatenhet. 

image.png.2fdeb759ff66b01fc1894c426e3d9645.png

 

image.png.7e41e294885d9076c4c462ad8e6d2e09.png

Rørene i kobber som er kledd med noe tynn plast er selvsagt noenlunde myke, men man må tenke litt og plundre litt for å få tredd dem tilbake gjennom kjøleboksen og til der hvor selve kompressoren er plassert. Samme med kabelene fra styreboksen.

 

Men forutsatt at du altså ha mulighet for å få til ovennevnte, så er selve sammenkoblingen svært enkel. Fordelen er at du i alle fall kan gjenbruke strømopplegget, dvs tilførsel med pluss/minus. Hos meg var originalmonterte rør nærmest støpt inn, så jeg måtte bore opp litt større åpninger for å få til det hele. Det tettet jeg bare etterpå med Sika. Gammelt opplegg fjernet jeg ved å kutte med tang for å slippe å måtte trekke ut rørene baklengs. Lykke til.

NB: Jeg ville personlig ikke gjenbrukt det gamle kjøleelementet. Men det er mulig at du faktisk kan skru det av og kun skru de gamle rørene inn på ny kompressor.

 

Prisen er jo veldig lik for kompressor hhv med og uten kjøleelement, men det er jo jobben med å bytte de delene som er krevende. Uansett, Lykke til.

 

 

 

Link to post

Da har jeg fått drøftet saken med Dometic og anbefalingen fra deres side (se under) samsvarer med Hulda og HansH sin, bytte både kompressor og evaporator samtidig. 

Aktuelle sett opererer med samme kompressor CU55, men setter inneholder to ulike evaporatorer VD-01 og VD-07 med kapasitetsforskjell på 30 liter (VD-01 med 100 liter mot VD-07 med 130 liter).
Anlegget kommer pressfylt med riktig mengde gass og olje i evaporator og kompressor. Systema er plomberte og plomben brytes og trykk/gass/olje utlignes/blandes ved montering/tiltrekking.
Anlegget må tømmes for gass, så demonteres. Dette må gjøres av en kjølemontør. Montering av nytt komplett sett med plomberte tilkoplinger kan gjøres av person med kunnskap og forståelse, og dette må gjøres som manualen sier (først tiltrekking på pakning og plombene åpnes, da er anlegget tett men en må også utføre siste prosedyre der en skal tiltrekke etter henvisning i manual). Gjøres ikke siste tiltrekking med metallisk skjæring vil nok anlegget være tomt for gass innen 1-3 år.
Da kommer også utfordringen i denne saken... skal en bare skifte en av komponentene i systemet.... da kan det være problem å få dette montert sammen (metallisk skjærte gjenger opp mot ny skrue/mutter). Om en da ønsker bare skifte en komponent kan det være at en kjølemontør må inn, punktere produktet (tømme for gass og olje), lodde sammen, vakuumere komplett system og fylle komplett system.
Min mening er at for best resultat får en ved montering av komplett nytt anlegg, ta den tiden denne jobben tar.

 

Jeg starter med å fjerne gammelt anlegg, montere inn ny evaporator med rørforbindelsen (det er dette som HansH så riktig skriver blir vanskelig pga krevende tilkomst gjennom skottet og muligheter for å knekke røret. Kan vel ikke demontere rør inn på evaporator uten å miste gass.
Prøver å bøye det nye røret etter mal fra det jeg tar ut og kapper røret for å gjøre fjerningen så enkel som mulig. Mulig jeg velger å få selve koblingsjobben utført av godkjent kjølemontør så jeg ikke roter det til helt på tampen. 

Link to post
Ask skrev 1 time siden:

Eg kan ikkje svara for HansH, men eg opplevde dette som enkelt då eg gjorde same jobben for 8-10 år sidan.

 

Hugs å planlegg slik at skøyten kjem ein stad det er lett å (minst vanskeleg) å koma til.

Det høres jo lovende ut Ask😄👍

Hvilken skjøt tenker du på? 
Røret fra evaporator er vel montert allerede (med gasstett kobling i enden som går mot kobling på kompressor)??

Link to post
ronla skrev for 2 timer siden:

Spørsmål til HansH: 
Var det enkelt og greit å utføre selve koblingsprosessen ved å følge instruksjonene i manualen?

@ronla Ja, teknisk var sammenkobling og tiltrekking enkelt. Jeg dro til muttere med "normalt" moment og det har fungert fint hele tiden etterpå. Det stemmer som beskrivelsen fra Dometic viser at det er først når man drar til gjengene at en plombe brytes og anlegget åpnes for sirkulasjon fra kompressordel og via kobberrør til evaporator/kjøleelement. Jeg dro godt til og krysser fingre for at det ikke lekker ut igjen.

 

Det er denne forbindelsen som antakelig ikke vil fungere hvis man i ettertid åpner opp for evt å bytte kjøleelementet. Da vil antakelig kjølevæske lekke ut og man må inn med en kjøletekniker for å tappe ned til vakuum og etterfylle osv.

 

Ellers er jeg overbevist om at Hulda ikke har rett i dette:

 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Og jeg har en nokå begrunnet følelse av at Dometic gir image av å være 'Rolls Royce', selv om de ligger nærmere 'Lada'. Det blir ikke mer Dometic i Hulda.

 

Tvert i mot er Dometic (tidl Waeco) en anerkjent meget stor aktør i dette markedet. De omsetter for 27-28 mrd NOK pr år og har fabrikker over hele verden, Kvalitetsmessig tror jeg de er veldig lik hovedkonkurrenten, italienske Indel Webasto Marine som produserer merkevarene Isotherm og Isotemp, dvs et samarbeid mellom italienske Indel og tyske Webasto. Indel Webasto Marine er heller ikke en Lada i dette markedet og de holder jevn høy kvalitet på nivå med Dometic.

 

En Isotemp kjøleenhet av tilsvarende type som Dometic listet over, benytter forøvrig kompressor fra danske Danfoss, (BD50F eller BD35F). Dette er utmerkede produkter av samme kvalitet som Dometic/Waeco og fortjener heller ikke å bli omtalt som Lada - i negativ forstand.

 

Sannsynligvis produserer begge disse grupperingene det meste av sin basismekanikk og elektronikk i Kina, og setter sammen i Europa og ellers i nærheten av markedene som de betjener, blant annet for å unngå lokal straffetoll etc.

 

Link to post
ronla skrev 1 time siden:

Det høres jo lovende ut Ask😄👍

Hvilken skjøt tenker du på? 
Røret fra evaporator er vel montert allerede (med gasstett kobling i enden som går mot kobling på kompressor)??

Hei.

 

Eg tenkjer på dei to røyra mellom kompressoren og fordamparen. 

 

På mitt anlegg var det røyr frå både fordamparen og kompressoren. 

Forsi avstanden mellom einingane var kort stod eg relativt fritt til å velja kor eg ville ha skøyten. 

Link to post

Ja, det er samme hos meg. Koblingen fra evaporatoren er grei og den andre er et tynt rør med en forseglet sylinder på. Det tynne røret er spunnet rundt røret fra evaporatoren. Er usikker på funksjonen til dette tynne røret. Jeg har greit tilkomst til begge disse koblingene :-)

Er røret flenset eller skrudd inn i evaporatoren?  Forstår det slik at denne delen av systemet er trykket opp med gass og at kun koblingen mot kompressorenheten skal skrues til (ikke inn mot evaporator)?
Største risken er få en knekk på røret under montering.

Link to post
ronla skrev 7 minutter siden:

Ja, det er samme hos meg. Koblingen fra evaporatoren er grei og den andre er et tynt rør med en forseglet sylinder på. Det tynne røret er spunnet rundt røret fra evaporatoren. Er usikker på funksjonen til dette tynne røret. Jeg har greit tilkomst til begge disse koblingene :-)

Er røret flenset eller skrudd inn i evaporatoren?  Forstår det slik at denne delen av systemet er trykket opp med gass og at kun koblingen mot kompressorenheten skal skrues til (ikke inn mot evaporator)?
Største risken er få en knekk på røret under montering.

Det tynne røyret kan vera føreren til termostaten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...