Jump to content

Superbåt til Politiet i Sverige

husky dane 85

Recommended Posts

Eika skrev 33 minutter siden:

Nå går svært mye av det som blir solgt om dagen i 45-60knop da, "alt" av vannscootere gjør 60-65knop 

Ja. Men vil politiet uansett klare å ta disse igjen mener du? Veldig mange av politiets oppdrag på sjøen består av helt andre ting enn å kappkjøre med vannscootere...

Det blir litt som den gang det tyske politiet kjøpte seg spesialbygd Mustang GT med 455hk. Det var for en helt spesifikk oppgave, ikke for generelt politiarbeid. Oftest går det helt greit med en vanlig Passat også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hanto1 skrev 20 minutter siden:

Jakte på vannscootere i indre skjærgård er fånyttes med en slik båt, må vel være heller storsmuglere i "utenriksfart" man kan få has på.

Du skulle bare vist hvor manøvrerbar en båt som dette er, med de rette folka bak spakene. Men selvfølgelig, hvis man virkelig vil og er desperat så kommer man seg unna 

Men folk flest vil bli avskrekka når de innser at båten demmes går fortere enn det man selv kjører og man innser at de rette folka som kjenner båten godt, står bak spakene 

index skrev 1 minutt siden:

Ja. Men vil politiet uansett klare å ta disse igjen mener du? Veldig mange av politiets oppdrag på sjøen består av helt andre ting enn å kappkjøre med vannscootere...

Det blir litt som den gang det tyske politiet kjøpte seg spesialbygd Mustang GT med 455hk. Det var for en helt spesifikk oppgave, ikke for generelt politiarbeid. Oftest går det helt greit med en vanlig Passat også. 

Svært mange av de som har raske båter som prøver seg, vil nok gi seg ganske fort når de innser at den båten med diskolys bak der, faktisk går fortere enn båten man selv kjører

Så er det de få gangene det faktisk kreves rask utrykning da, her jeg bor er det helt sykt mye tyverier av båt, fra båt og hytter i skjærgården, det at de kan være i nærheten iløpet av minutter er avgjørende 

Eika skrev Just now:

Svært mange av de som har raske båter som prøver seg, vil nok gi seg ganske fort når de innser at den båten med diskolys bak der, faktisk går fortere enn båten man selv kjører

Joda, det har jo nytteverdi. Her jeg bor har vi ingen politibåt, vi har pleid å få låne Bergen sin i 2-3 dager under Sildajazzen. Ellers er det fritt frem. I slike tilfeller tenker jeg at man hadde sett stor nytte i en fast stasjonert båt til en mill, selv om en til 10 mill  sikkert klarer litt flere oppgaver. Bruksbåt og tilstedeværelse til en overkommelig pris. Tenker jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 11 minutter siden:

Joda, det har jo nytteverdi. Her jeg bor har vi ingen politibåt, vi har pleid å få låne Bergen sin i 2-3 dager under Sildajazzen. Ellers er det fritt frem. I slike tilfeller tenker jeg at man hadde sett stor nytte i en fast stasjonert båt til en mill, selv om en til 10 mill  sikkert klarer litt flere oppgaver. Bruksbåt og tilstedeværelse til en overkommelig pris. Tenker jeg. 

Her er ett av Norges største hytteområder, det er sikkert 10 000 båter rundt i havnene fra portør til Larvik og svært mye villmannskjøring fra folk som låner pappa sin 50-60knoper og man må tøffe seg for kameratene sine, det er svært mye fyllekjøring, jeg vet ikke hvor mange vannscootere det er men det er mye galskapskjøring både på dagene og nettene, mye tyverier av scooterne 

Så akuratt her, ser jeg behovet for raske politibåter, selv om jeg ikke liker det. Det er jo 30knops sone her jeg bor og båtene mine stabiliserer seg ikke før man får luftputa i ca 60knop. Hvis det er litt sjø, så må man enten ødelegge båten i 30knop siden man ligger nedi sjøen og det er mye bevegelse i båten eller så må man være kriminell og legge seg i dobbel hastighet oppå bølgetoppene ut fjorden til man kommer til åpent hav 

Nå er det vel ikke første gang at politiet har hatt helt spesielle båter. Denne, en Cigarette-1  så jeg for maaange år siden da vi lå i Nevlunghavn der de måtte innom pga. plast/tauverk i propellen!

politi1.jpg.9720709ccbf18faee4b6cb6a7e1fa74d.jpg

politi2.jpg.f3437a82183bb3cf55b15386d68aa813.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Nå er det vel ikke første gang at politiet har hatt helt spesielle båter. Denne, en Cigarette-1  så jeg for maaange år siden da vi lå i Nevlunghavn der de måtte innom pga. plast/tauverk i propellen!

politi1.jpg.9720709ccbf18faee4b6cb6a7e1fa74d.jpg

politi2.jpg.f3437a82183bb3cf55b15386d68aa813.jpg

Gamle båten til en kamerat av meg det der, nå er den Lamborghini oransj og går i Sverige. 

Det må være morro og være politi de dagene man kan kjøre sånt som dette 

Ser på siden til Waxholm som produserer Zulu båtene at dem produserer masse spennende.

Adam Younger i UK er også involvert i design der. En som har designet masse offshorebåter gjennom tidene.

som Eika sier det trengs noe med ekstra fart for å følge dem mange raske båter langs kysten.

index skrev for 9 timer siden:

Hva skal egentlig politiet med ekstreme superbåter som tilbringer mer tid på verksted enn på sjøen? Hadde det ikke vært bedre med noen solide og pålitelige bruksbåter som hadde dekket 99% av det som er deres arbeidsområde? Nå sitter de med superbåter som stort sett ikke er i orden, som de ikke har råd til å bruke og som de heller ikke har tilstrekkelig ned kompetent personnell til å operere. Hva er logikken i dette?

Kan jo hende svenskene ikke har gått helt i samme fella som norge ofte gjør, når noe skal spesifiseres.  Og man ender opp med noe som skal kunne gjøre "alt", men som blir unødig dyrt og komplekst å drifte...  

Lars H. skrev On 9.11.2024 at 23.42:

Litt av en motorisering det er planer om:

Den 12 meter lange båten har tre Mercury Racing V10-motorer på 400 hestekrefter hver. Toppfarten kan komme opp i over 85 knop.

Blir jo samme antall HK - og lengde i meter som Marell M12 Patrol båtene som ble kjøpt til Norge.   ser Zuluen har oppgitt vekt på 5500 kg, M12 6500-8500kg,

Drifts- og vedlikeholdsmessig så mistenker jeg at 3x400hk kan være mer fordelaktig enn 2x600hk, men det vil vel tiden vise

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...