Jump to content

Mercury Sailpower 5hk utenbords - type motorolje og girolje

OysteinE

Recommended Posts

OysteinE skrev On 10.11.2024 at 8.09:

Mercury Sailpower 5hk utenbords

Kanskje lettere å få presise svar fra dem som har makan motor hvis du oppgir årsmodell?

Det kan jo godt hende det har vært endel forandringer underveis så det  som er riktig for en årsmodell er feil for annen årsmodell.

Har selv hatt Mercury 6 hk lang stamme på en båt på ca et tonn. Kjøpte Mercury-en i 2022 og hadde den i 2 måneder (men ca 3 uker ble tilbrakt på verksted) før jeg byttet til Yamaha.

Med så kort tids eie ble det kun et oljeskift på girolje og motorolje. Har vel fortsatt kanna og tuba stående antar jeg (for jeg bruker Yamalube på Yamaha-en, hveertfall så lenge den har garanti).

Det er en 2020 modell vi har.
Fikk ikke med instruksjonsbok da vi kjøpte den nå i sommer.
Ønsket meg en teknisk/faglig diskusjon rundt mineralsk, syntetisk og semi-syntetisk motorolje - og hva som er riktig/anbefalt på en slik motor.

Men har vel funnet ut at 4t-motoroljen som selges med Mercury logo er mineralsk (10W-30).

Mens den 10w-30 LiquiMoly oljen som WestSystem anbefaler til bl.a. Mercury 4t er syntetisk….

Fant en manual på nettet for Mercury 5hk 2014 modell som sier følgende:IMG_0359.jpeg.a56b66a8d4811313fbf1a830cdce4438.jpeg

Tror nok jeg går for QuickSilver 10W-30 mineralsk….?

OysteinE skrev for 7 timer siden:

Tror nok jeg går for QuickSilver 10W-30 mineralsk

Har ingen dokumenterte beviser men det er det jeg har brukt på min 2016mod, så enten så blir det da like bra som med min eller like dårlig :tommel_opp:

Dette er nok en litt kjedelig olje... den er egentlig basert på en særdeles gammel oppskrift: den er rett og slett laget for å smøre godt, mellom to metalliske flater :klapper:  Og det er den god til.
For mange er den ikke dyr nok, eller avansert nok, men smøre kan den. Den inneholder også farlig lite lurium, så det blir god plass til "smøring" :glimter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...