OysteinE Startet 10.November.2024 Link til dette innlegget Startet 10.November.2024 Mercury Sailpower 5hk utenbords - type motorolje og girolje? Første året med denne motoren, og lurer på hvilke oljer som er riktig for denne motoren. Motorolje: 10w30 - mineralsk, syntetisk eller semi-syntetisk? Girolje: SAE 80w90 GL 4 eller GL5 ? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Alt du trenger å vite om oljer og vedlikehold står i instruksjonsboken :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Faxen Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Hvis man har den ja? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
19 fot Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 OysteinE skrev On 10.11.2024 at 8.09: Mercury Sailpower 5hk utenbords Kanskje lettere å få presise svar fra dem som har makan motor hvis du oppgir årsmodell? Det kan jo godt hende det har vært endel forandringer underveis så det som er riktig for en årsmodell er feil for annen årsmodell. Har selv hatt Mercury 6 hk lang stamme på en båt på ca et tonn. Kjøpte Mercury-en i 2022 og hadde den i 2 måneder (men ca 3 uker ble tilbrakt på verksted) før jeg byttet til Yamaha. Med så kort tids eie ble det kun et oljeskift på girolje og motorolje. Har vel fortsatt kanna og tuba stående antar jeg (for jeg bruker Yamalube på Yamaha-en, hveertfall så lenge den har garanti). Sitér dette innlegget Link to post
OysteinE Svart 11.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Det er en 2020 modell vi har. Fikk ikke med instruksjonsbok da vi kjøpte den nå i sommer. Ønsket meg en teknisk/faglig diskusjon rundt mineralsk, syntetisk og semi-syntetisk motorolje - og hva som er riktig/anbefalt på en slik motor. Men har vel funnet ut at 4t-motoroljen som selges med Mercury logo er mineralsk (10W-30). Mens den 10w-30 LiquiMoly oljen som WestSystem anbefaler til bl.a. Mercury 4t er syntetisk…. Fant en manual på nettet for Mercury 5hk 2014 modell som sier følgende: Tror nok jeg går for QuickSilver 10W-30 mineralsk….? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Faxen skrev for 8 timer siden: Hvis man har den ja? Finnes vel ytterst lite man ikke har i dag om man har tilgang til en søkemotor og litt google-fu ;) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
dieselfan Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 OysteinE skrev for 7 timer siden: Tror nok jeg går for QuickSilver 10W-30 mineralsk Har ingen dokumenterte beviser men det er det jeg har brukt på min 2016mod, så enten så blir det da like bra som med min eller like dårlig Dette er nok en litt kjedelig olje... den er egentlig basert på en særdeles gammel oppskrift: den er rett og slett laget for å smøre godt, mellom to metalliske flater Og det er den god til. For mange er den ikke dyr nok, eller avansert nok, men smøre kan den. Den inneholder også farlig lite lurium, så det blir god plass til "smøring" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.