Jump to content

Turteller som ikke virker, dynamo som årsak? Tamd121c


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann. Jeg har en båt med 2 stk tamd121c motorer i. Jeg har problemer med turteller på den ene motoren (babord motor). Jeg har sjekket følgende:

 

- flyttet over signal fra styrbord motor til babord turteller. Turteller fungerer da

- sjekket kabel fra W uttak på dynamo og helt opp til turteller, det går strøm gjennom hele kabelen

 

Begge dynamoen er koblet til en skillediode på samme punktet. Start batterier er koblet direkte til B+ på styrbord motor. 

 

Bilder vedlagt er på babord motor som har problemer. Denne ser og nyere ut en styrbord motor. 

 

Jeg har ikke greid å måle meg frem til om den faktisk lader enda. Men instrumentet på dashbord går opp til 14v når jeg starter. 

 

Noen som har noen tips til feilsøking her? 

 

Hvis dynamo ikke lader så vil vel ikke turteller heller virke? 

 

IMG_6743.jpeg.dcc5e8be5dcd8afd64df56021f76f84a.jpeg

 

IMG_6744.jpeg.7a60528f94e7464dd800838530be6d55.jpeg

 

IMG_6745.jpeg.ef02865bfcba867d3dfc03f9899650a2.jpeg

Link to post

Jeg skal sjekke litt nøyere dette med om den lader eller ikke. Jeg har en ny victron argofet som jeg skal ha i så får bare få satt inn den først tenker jeg.

 

Og krysse om de 2 kablene nede ved dynamo kan jeg og prøve ja, men tror ikke feilen er i selve kabelen. Jeg har som sagt målt at det er god kontakt gjennom kabelen fra W på dynamo og helt opp til kabelsko som kobles på instrument. Og når jeg flyttet signalet fra styrbord turteller til babord turteller så funket den.

 

Men er det nå sånn at hvis dynamo ikke lader så vil heller ikke w uttaket virke? 

 

Andre ting som kan gjøre at uttaket på dynamo ikke virker hvis det nå viser seg at den lader? 

 

Skal og få dobbel sjekket at D+ inn på dynamo faktisk virker og får startet dynamoen. 

Link to post
Mr_Stian skrev 5 minutter siden:

Men er det nå sånn at hvis dynamo ikke lader så vil heller ikke w uttaket virke? 

Det kommer litt på årsaken. Hvis dynamoen ikke har feltstrøm, så vil det rolig ikke være signal på W. Men hvis likeretterdiodene er defekte, så kan det godt være signal på W, siden det er tatt ut før diodene.  Så er det vel en form for strømbegrensning på W terminalen, så den kan være defekt, selv om dynamoen lader. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3187/dynamo.gif

Link to post
Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Men er det nå sånn at hvis dynamo ikke lader så vil heller ikke w uttaket virke? 

 

Ja, det stemmer

 

Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Andre ting som kan gjøre at uttaket på dynamo ikke virker hvis det nå viser seg at den lader? 

 

Bl.a. diodebro, regulator, ladelampe, tenningsnøkkel, kabelbrudd eller dårlig kontakt.

 

Ladelampekretsen kan sjekkes ved å kortslutte D+ til jord. Tenning må være på, men motoren må ikke startes. Da skal ladelampen lyse.
Regulatoren kan testes ved å kortslutte et øyeblikk mellom B+ og D+ mens motoren går. Da skal dynamoen starte å lade.

 

Skrev noe om dette her: Dynamo og lading av flere batterier

 

J-Å skrev for 2 timer siden:

Men hva skjer da hvis W kortsluttes til gods? 

 

Hvis motoren går og dynamoen lader sier det pang....

Link to post

Måtte en liten tur ned i båten å sjekke litt til. Siden det er nokså mye arbeid å komme ned til dynamo (sofa som må demonteres bla) så har jeg ikke fått målt direkte på dynamo denne gang. 

 

Men det viste seg at ladelampen ikke lyste når jeg satte på spenning. Sjekket først pæra og den var fin.

 

Fikk så målt spenning på kabelen ca 2 meter ifra dynamo. Altså på andre siden av motor. Og der fikk jeg spenning. Jordet så denne kabelen og da kom ladelampen på. 

 

Så enten er det dårlig kontakt på D+ koblingen eller så er det noe galt i dynamo. Får feilsøke videre litt uti uka tenker jeg. 

 

Hvis det nå ikke er dårlig kontakt, hvor mye kan jeg gjøre med selve dynamo for å fikse dette? Regner med at den da må ut uansett. 

Link to post

Dynamoen må ut, og du må demontere den. Antar fem timer egeninnsats for å plukke fra hverandre og sette sammen dynamoen. Største jobben virker til å være å få tilgang til den delen av motoren der dynamoen sitter. 

 

Skulle jeg plukket fra hverandre og satt sammen min Delco, ville jeg neppe brukt mer enn en drøy time. Men det er fordi jeg har gjort det noen ganger.

Link to post

Utfra hva som tidligere er blitt  skrevet!

Det kan virke som at du har et internt problem med magnetiseringskretsen i din dynamo!

 

For å verifisere om problemet ligger i selve dynamo eller i kretsen opp til ladelampe så har jeg villet gjort følgende:

 

Bruk en liten kabelstump som du avisolerer i begge ender.

Sørg for at ingen andre ladekilder er aktive.

Slå på tenning på den aktuelle motoren (utfra tidligere innlegg så vil ikke ladelampen lyse).

Bruk kabelstumpen og kortslutt mellom D+ og Minus (jord)

Hvis ladelampen da lyser så ligger problemet internt i selve dynamoen !

Hvis ladelampen forblir mørk så ligger problemet i kablingen opp til selve ladelampen !

 

Hvis problemet er internt så er der flere feil-muligheter.

 

Utslitte børster.

 

Børstene har ikke kontakt med rotorens sleperinger.

 

Defekt regulator.

 

Intern kabelbrudd.

 

Brudd i rotorviklingene.

 

Dynamoens minuskobling.

 

Lykke til !

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Fikk en liten økt i båten i dag og. 

 

Den får 12v (eller 11v målt på dynamo) helt til d+ kontakten, men 0 spenning ut av dynamo. Ladelampen lyser kun hvis jeg jorder d+ uten at dynamo starter. Fikk ikke prøvd med å legge kabel fra B+ direkte til D+ da det ikke er spenning på B+. Men tror ikke dette hadde gjort noe utslag uansett. Når jeg legger D+ til jord så går det 0.35a gjennom kretsen så burde være nok strøm til å sette igang dynamo. 

 

Så nå har jeg skrudd den ut og leverer den til testing i morgen så får vi se hva de sier. 

Link to post

Tør ikke gi noe svar på dette, men du sier du har skillediode. Det har jeg også og min dynamo starter ikke lading uten at senseledning er koblet til batteri. Det kan vel tenkes at det må gjøres på din også, eller at B+ på dynamo må ha kontakt med batteri +. Understreker at min dynamo ikke er lik din, men mistenker den gule kan være sense. Om det er slik får den ikke spenning siden du har skillediode.  Det kan vel de som sjekker den eventuelt bekrefte og gi dem beskjed at du har skillediode.

Mr_Stian skrev On 10.11.2024 at 13.43:

 

Begge dynamoen er koblet til en skillediode på samme punktet. Start batterier er koblet direkte til B+ på styrbord motor.

Etter mitt hode skal ikke startbatteri direkte til B+ på dynamo når du har skillediode. Da kan du tømme startbatteri i takt med forbruk med mindre du slår av hovedbryter til start. Men er det slik du beskriver så skulle det jo vært spenning på B+ ,men det har du altså ikke. Det er noe som ikke stemmer her også. Er redd jeg forvirrer, det er ikke meningen:smiler:

Link to post
Mr_Stian skrev On 11.11.2024 at 20.28:

.........................

Ladelampen lyser kun hvis jeg jorder d+ uten at dynamo starter. .........................

Når jeg legger D+ til jord så går det 0.35a gjennom kretsen så burde være nok strøm til å sette igang dynamo. 

..........................

 

Når du kortslutter D+ til jord (minus) så tilføres ladelampen den manglende minus-tilkoblingen, og den lyser.

Dette er  den manglende minus-tilkoblingen som egentlig skulle ha kommet fra dynamoen internt, og da bla.a via rotorens magnetiserings viklinger slik at den får hjelp til å starte selvmagnetiseringen.

Strømmen du måler, 0.35 A, samsvarer strømgjennomgangen i selve ladelampen.

 

Som nevnt i mitt tidligere innlegg så har du et brudd i dynamoens magnetiseringskrets.

 

Utfra dine bilder, og som nevnt av andre, så ser det ut som at dynamo(ene) har tilkoblet sense-ledning direkte til B+ utgang på dynamo(ene).

 

Vær da oppmerksom på at når begge B+ utgangene er tilkoblet samme punkt så vil du kunne oppleve at turteller fra den ene motoren svikter når batteriene har nådd sine metninger,

Dette er isåfall et resultat av at dynamoenes regulator mottar samme sense-spenning og at den ene da vil overstyre den andre slik at en av dynamoene slutter å lade.

 

Jeg leser at du har levert inn dynamo for sjekk. Blir spennende å lese resultat !

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Takk for input her 

 

Jeg fikk ett såpass godt tilbud på en ny Mahle 70a dynamo at det ville nok ikke svart seg å reparere den gamle. Det ville kostet litt å bare ha testet dynamoen. 

Mest sannsynlig så var diode broen gåen sa de. 

 

Håper på å få montert dynamo i løpet av helga. Fått montert en ny Victron argo-fet i samme slengen. Må bare få nøstet litt mer opp i hvordan lading av alt funker. Starter på disse motorene er 24V, og de er koblet via ett relee som kobler sammen 2 12v batterier akkurat idet jeg skal starte. Litt usikker hvordan dette funker med lading. Ser kabel fra dynamo går inn på dette releet. 

Link to post
Mr_Stian skrev 5 minutter siden:

Takk for input her 

 

Jeg fikk ett såpass godt tilbud på en ny Mahle 70a dynamo at det ville nok ikke svart seg å reparere den gamle. Det ville kostet litt å bare ha testet dynamoen. 

Mest sannsynlig så var diode broen gåen sa de. 

 

............................

 

Utifra hva du har skrevet tidligere så må jeg si at det var en litt merkelig konklusjon at " diodebroen er gåen".

Selve ladelampekretsen, fra + fra tenningsnøkkel, gjennom ladelampe og via intern krets i dynamoen, for så en minus tilkoblingen, ikke går gjennom noen diodebro i en standard veksels-strøm dynamo !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
J-Å skrev 26 minutter siden:

Men som @Mr_Stian sier, så skal ikke en defekt diodebro gi brudd i ladelampekretsen. Defekte børster kan derimot gjøre det. Og det er også en enkel fiks på mange dynamoer.

 

Ja, og som alltid så blir som regel feilen åpenbar når man åpner opp delen og  inspisererer komponentene. Jeg synes denne dynamoen ser for ny ut til å bare kastes. Jeg har nettopp skiftet dynamo selv, da jeg er avhengig av båten hver dag og ikke kan ta meg tid til å fikle for mye. Men den gamle kommer så klart til å bli åpnet og feilsøkt, og om det bare er børstene f.eks vil de selvsagt bli byttet så jeg har en i reserve til neste gang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadde ikke tenkt å kaste den. Blir nok en reserve hvis jeg får fikset den. 

 

Men her er jeg litt ute å sykler. Har aldri demontert en dynamo før så litt usikker på hva jeg skal se etter. 

 

Jeg fikk satt i den nye i dag. Nå funker alt som det skal. Turteller og lading. 

 

Tok og demontert den gamle. Kan ikke si jeg ser så mye utenom muligens at regulator har vert varm. Jeg vet som sagr ikke hvordan de skal se ut så har tatt litt kilder her.

 

Baksiden av regulator. Plenty av børster igjen, men synes nesten det ser ut som om plasten som den er støpt inn i er noe smeltet. Noen med tanker rundt dette? 

 

IMG_6750.jpeg.79dd5df302843e364ad01a744cfb19aa.jpeg

 

Litt bilder av resten. Alt ser greit ut. Loddingene er gode og Ingen åpenbare feil. Går det an og måle noe her for å finne ut om det funker? 

 

IMG_6751.jpeg.d25d4a6673848d927efcfb4dc471c302.jpeg

 

IMG_6752.jpeg.928b8bdf9e6d74f713b3df765a7d6dbe.jpeg

 

IMG_6753.jpeg.66ebc036d678d673e9e1193395b38c18.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...