Jump to content

Tæringsskade på 2017 Yamaha F150 utenbordsmotor

HelgeO

Recommended Posts

Har en 2017 modell Yamaha F150 som står på en TG 6.9X fra samme år. Motoren begynte å fuske sist helg og jeg leverte den inn på verksted.

Verkstedet oppgir at motoren har flere tæringsskader, det er hull flere steder over vannlinja. Fullstendig omfang er ikke avdekket ennå.

Det er hull i den delen av motoren som står mellom undervannshus og sylinderblokk. Kommer eksos ut av hullene, så er sannsynligvis skade på eksos på innsiden også.

Båt og motor er 7 år gammel så for gammel i forhold til reklamasjon. Motor har fått all anbefalt service, bytte av anoder osv. på verksted siden den var ny.

Motor kjørt ca 700 timer, båten er på sjøen hele året og i bruk hele året. Har ikke landstrøm.

Verkstedet antydet at det kan være snakk om produksjonsfeil.

Er det mulig å kreve reklamasjon til tross for at motoren er mer enn 5 år gammel?

Og hva kan forårsake slik tæring?

Yamaha F150 1.jpg

Yamaha F150 2.jpg

Yamaha F150 3.jpg

Helge O

Tror neppe du har noe å hente på å fremme reklamasjon. Etter så lang tid vil det uansett bli du som har bevisbyrden. Bare å fremskaff sertifisert materialanalyse vil trolig koste mer enn motoren er verd. Og deretter føre en sak mot et ressurssterk motpart.  

Slike tæringsskader kan være resultat av en form for tildekkingskorrosjon/groptæring. Personlig ville jeg plukket fra hverandre motoren, slipt skikkelig rent og reparert med multimetall. Husk at aluminium hurtig bygger opp passivskikt, slik at etter siste sliping bør multimetallet legges på omgående for å holde luftens oksygen vekk fra limeflaten. 

Ikkeno artig å lese om din opplevelse, av en 2017 venter en litt mer..

Ikke det du spør om men for å få et bedre bilde av forløpet så lurer en på om nabobåten har landstrøm, kjøleskap og bortimot konstant batterilading...?

Pleier du å ha motoren i sjøen ved landligge?

Er det kun tæring i stamme og ikke blokk? da bør du sjekke om jordingswirerene er på plass...

Båten min ligger ytterst på en flytebrygge, det er båter med landstrøm lenger inne men ganske langt inn. Jeg tilter opp motoren når jeg ligger i havna, men som med så mange andre motorer så kommer den ikke helt ut av vannet. Sommeren 2021 sluttet tiltmotoren å fungere, da var motoren nede i 2 måneder før jeg fikk byttet trim/tilt på garanti.

Vet ikke omfanget av tæringen ennå, det må demonteres mer for å finne ut av det. Jeg har toppkasko med maskinskadeforsikring, men den har selvfølgelig unntak for tæring, konstruksjonsfeil og materialtretthet. Men forsikringen dekker kostnader ved å få avdekket om skaden skal dekkes av forsikring så jeg har et håp om å få dekket en del av verkstedtimene.

Helge O

Her er bilde av anodene som stod på frem til jeg tok service i august i år.

Ser jo ut til at anodene har gjort jobben, den trimfinnen var ekstremt oppspist.

Usikker på om den ble skiftet på forrige service som ble gjort på et verksted. Tror ikke det er normalt å skifte den hvert år?

Anoder.jpg

Helge O

Heldigvis ikke normalt, men mange 4 taktere har hatt omfattende tæringsproblemer på forholdsvis nye motorer ( 10 + år)

Ergelige greier da motorene rent mekanisk fungerer utmerket tusenvis av timer, og med riktig materialvalg burde motorene greit  holde  20-30 år.

Til sammenligning var nevøens 90 Yamaha  2T  som ny innvendig og adapterplate og stamme virket fullstendig uberørt av nærmere 25++ års bruk.

Hver gang det 'er nabobåten' så spør jeg: 'Forklar meg kretsen'. Det hører til sjeldenhetene at noen fikser det. Men påstanden er der, på linje med uforklarlig kondens på tanken og andre vidløftige teorier. Det er ingen som tror meg når jeg sier at et lite startbatteri er nok til å ruinere både motor og propellanlegg. Og at det i tillegg er nok strøm igjen på batteriet til at bruker ikke merker noen ting.

Anoden øverst på bildet er vel 100 % oppbrukt, uten at det er en trolig årsak. At de gamle motorene holdt mye lenger kan kanskje ha noe å gjøre med at de gamle motorene stort sett hadde null elektrisk opplegg for uten magnettenning. Og magneten produserer et vekselpuls som i utgangspunktet ikke gir korrosjon. Etter hvert som motorene får et utvidet elektrisk opplegg, øker også muligheten for elektriske feil. 

Det skal uansett bli interessant å se hvis du plukker motoren ned og legger ut noen bilder. 

En liten tilleggsopplysning som jeg glemte å ta med i første innlegg. Eksosen som kommer ut fra hull i stammen er hvit, det tyder vel på at det kommer vann inn i en sylinder? Jeg oppdaget hele problemet pga at motoren plutselig begynte å fuske/gå urent særlig på lave turtall. Jeg trodde først at dette var relatert til vann i bensinen (E10 problematikk), men tror nå at det kan være andre årsaker som f.eks hull i en sylinder eller lekkasje i toppakningen.

Motoren vil vel ikke fuske kun pga eksoslekkasje?

Jeg har avtalt med et verksted å avdekke omfanget og gi meg et tilbud på reparasjon. Det kommer nok bilder og mer info etterhvert. Har også meldt skaden inn til forsikringsselskapet, men tror ikke det er så mye å hente der.

Helge O

hanto1 skrev 1 time siden:

Heldigvis ikke normalt, men mange 4 taktere har hatt omfattende tæringsproblemer på forholdsvis nye motorer ( 10 + år)

Ergelige greier da motorene rent mekanisk fungerer utmerket tusenvis av timer, og med riktig materialvalg burde motorene greit  holde  20-30 år.

Til sammenligning var nevøens 90 Yamaha  2T  som ny innvendig og adapterplate og stamme virket fullstendig uberørt av nærmere 25++ års bruk.

Legeringene har blitt byttet ut til billigere saker med årene, motorene varer ikke som de engang gjorde. Yamaha 3-sylindret 2T byttet vel legering i blokka mellom 1998 og 2000 en gang om ikke hukommelsen er helt feil.

HelgeO skrev for 2 timer siden:

Slår alltid av hovedbryter når båten er parkert. Det er kun den store anoden som sitter på motorbraketten som skal skiftes hvert år. Øvrige anoder skiftes ved behov.

Jeg kjenner ikke denne motoren, men er det ikke interne anoder i blokka? Hvis det er det, hvordan ser disse ut og hvor ofte er de skiftet?

HelgeO skrev for 13 timer siden:

Eksosen som kommer ut fra hull i stammen er hvit, det tyder vel på at det kommer vann inn i en sylinder?

Det er ikke det eneste scenariet så ikke legg for mye vekt på det.. 

tror nå at det kan være andre årsaker som f.eks hull i en sylinder eller lekkasje i toppakningen.

Større sansynlighet for hull i stempel enn hull i en sylinder.
Toppakning er nesten alltid preget av galvanisk korrosjon på disse motorene når en nærmer seg 1000 timer. 

Tæring i toppen må du nok også sjekke nøye ut.

Motoren vil vel ikke fuske kun pga eksoslekkasje?

Nei, fusking kan du ikke regne som sannsynlig, Turtallreduksjon, ja, men ikke fusking på en motor uten O2 måling.

Mange tusen medlemmer her inne som har samme motor som deg så det er nok noen som har løs mage nå... 
Hver eneste "skade" som din er faglig veldig interessant, og det er et stort potensiale for læring og skulle gjerne vært med på atomiseringen..
Dette gjør sikkert vondt og det kan bli værre.. men husk at vi andre vil gjerne lære av dette men ikke tror jeg at noen gnir seg i hendene. 
Dokumenter rekkefølge ifm demonteringen.
Bruk gjerne en papplate og mer opp syl1 til syl6 og skriv på ALLE deler hvor de stod.
Ditt lille halmstrå mht forsikringen er at du dokumenterer så bra at det ikke er tvil om noe. Deretter gjelder det å få hjelp til å finne ut:

Hvor startet det?
Hvorfor startet det?
Du har bevisbyrden. Les vilkårene og forsøk å finne spor av feil som dekkes..
Lykke til :tommel_opp: 

hanto1 skrev On 11.11.2024 at 9.39:

Jeg har en Yamaha 2-takt 100 hk fra 1997 som fortsatt fungerer fint, startet den sist for et par dager siden i ca 2 plussgrader.

Vet ikke hvor mange timer den har gått, men jeg har hatt den 5 somre og har på den tiden fylt på over 4000 liter bensin, så noen timer er det hvertfall blitt.

Hvordan det står til med tæring inni den vet jeg ikke, men det kommer ganske hvit eksos ved oppstart ved dagens første oppstart, og lenger hvis det er kald og rå luft, slik det var for et par dager siden. Med 2 plussgrader måtte jeg gi litt gass for å holde den igang, for om turtallet går ned til 6-700 o/min så stopper den. Men når det er varmere så går den fint på tomgang, som da er på 7-800 o/min. Men nå kjørte jeg den med klokker så da blir det jo ikke den vanlige eksosmotstanden som man får med undervannshuset nedi vannet, og det har muligens litt å si?

Hadde vært greit med en ny motor med lavere forbruk, men om de holder så kort tid så er o det litt kjedelig, for da blir det dyr drift. Også er det jo mer styr med serivce på ny motor, både fordi det er flere punkter ppå en 4-takter og fordi man må ta service flere ganger i året for at garantien skal gjelde. Har jo en 6 hk hvor det fortsatt er garanti hvor jeg har tatt service 2 ganger i året fordi det skal tas hver 100 timer.

Jeg synes også det virker som om de eldre motorene er mer pålitelige enn de nye. Jeg har 2 påhengsmotorer som er fra rundt årtusenskiftet som aldri har vært på verksted i mitt eie (har riktignok byttet membran i ei bensinpumpe og byttet en propell, men det gjorde jeg selv). Mens jeg har kjøpt 2 nye motorer som begge har vært inne på verksted pga feil som har oppstått iløpet av første året.

Dette var voldsomt. Min forrige F50 hadde store tæringsskader og måtte bytte bunnpanne, eksosrør og adapterplate. Dette var en 2004 mod. Forrige eier hadde aldri byttet sinkanoder i blokken.

Min nåværende F50 er en 2000 mod og er like fin enda. Her har forrige eier vært påpasselig med bytte av anoder. Etter 5 år med denne motoren har eg byttet sinken nede på braketten 2x. Den spises hurtig opp. Det er betryggende at den funker. Men viktig at ledninger fra braketten opp på stammen blir pusset ren på kontaktflatene så sinken får virke. 

Mulig de gamle 2 takterne var litt for  gode? Nå kan man selge dobbelt så mange motorer..

For gode produkter er jo ikke bra for  omsetningen, litt som maltmøllene Porteus & Boby som fremdeles er i full bruk etter 100-150 år, så gode at produsentene mettet markeded og gikk konk.

hanto1 skrev On 11.11.2024 at 11.35:

Var jordfeil i båthavna for  mange år siden, men da gikk det kun ut over drev  og  propell / rordeler etc som lå nedyppet i sjøen.

var jordfeil i hjemmehavna mi også for noen år siden,   Feilen var helt i enden inne ved land, men det var kompisen med den ytterste båten som mista propellvinge :p  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har jeg fått "dommen" både fra verkstedet og forsikringsselskapet.

Følgende deler må skiftes, alle prise eks mva.:

Lower unit gasket kit    kr 2292,00
Engine gasket               kr 1333,00
Guide, exhaust             kr 12121,00
Casing upper                kr 16669,00
Cover exhaust              kr 263,00
Oil pan                          kr 8438,00

Verkstedet har brukt ca 10 timer så langt og regner med å bruke 10 timer til.

Total pris inkl. deler vil ende på rundt kr 85.000,- 
De indre anodene på blokka var helt fine, verkstedet er overrasket over skadene og kan ikke huske å ha vært borti lignende.

Ser ikke ut til å være noe å hente hos forsikringsselskapet.

Jeg har vært inne på tanken å kjøpe en helt ny motor for så å reparere den gamle selv og selge den senere, men slår det fra meg.

Krysser fingrene for at jeg ikke får lignende problemer igjen etter at motoren er reparert.

Kommer nok til å bli mer nøye med å skylle gjennom motoren med ferskvann ganske så ofte fremover.

Er det noen måte å måle om det går galvaniske strømmer i båten?

Opgard- tæring-.jpg

Opgard- Knekt bolt.jpg

Opgard - tæring ......jpg

Opgard - tæring6.jpg

Opgard- tæring.....jpg

Opgard- tæring...jpg

Opgard - tæring.-.jpg

Opgard- tæring.jpg

Helge O

Hadde aldri reparet en så skadet motor uten å finne ut hva som var årsaken til at dette har skjedd!  men er jo kansje vanskelig å fastslå? hvor mange eiere har vært før deg, hvor lenge har du hatt den? hvor lenge har den ligget på nåværende sted og hvor ofte har anodene blitt skifta?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hørte i dag om 2 andre identiske motorer og omtrent samme årsmodell som har hatt tilsvarende problemer.

Båten hadde en eier før meg, jeg kjøpte den i januar 2021. Motoren hadde gått nærmere 500 timer da. Full servicehistorikk med årlig bytte av anoder både før og etter at jeg kjøpte den. Det er ingen synlige tegn til korrosjon på motoren før man tar av dekslene på stammen. 

Helge O

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...