Jump to content

Tæringsskade på 2017 Yamaha F150 utenbordsmotor

HelgeO

Recommended Posts

HelgeO skrev for 3 timer siden:

Kommer nok til å bli mer nøye med å skylle gjennom motoren med ferskvann ganske så ofte fremover.

Det absolutt viktigste er å sikre at alle kabler er på plass og at kabler og anoder har god elektrisk forbindelse.
Flushing hjelper helt klart.
Alt som reduserer mengden salter i overflaten hjelper.
Lakkreparasjon hjelper.
Porefylling med noe som fortrenger og stenger saltene ute hjelper. Ikke særlig populært her inne men jeg mangler de gode tekniske og kjemiske argumentene som "beviser" at det ikke er så gunstig. Jeg bruker frostveske til både påhengere og innenbords når de går i opplag for vinteren.
Det har plaget flere her inne, men når jeg gjør "tannbørstetesten" opp i stammen ved impellerbytte, så drysser det betydelig mindre på de motorene som får "høstglykol" så jeg velger å fortsette med det.

Det overrasker  meg at de innvendige anodene er ok, gitt skadeomfanget.

Ellers brukte vi konserverende 'olje' i ferskvannet ved konservering av motorer ved vinteropplag. Burde ikke være noen konflikt der. Frostvæske for alu funker sikkert greit. Og bytt innv. anoder før oppstart. Vi byttet plugger og anoder som standard før utlevering til kunder.

Kan du få anoder av aluminium så anbefaler jeg at du bruker slike.

Har søkt litt rundt på nettet og dette ser ut til å være et ganske vanlig problem med visse Yamaha-modeller.

Særlig tidlige varianter av F225 og F250, men også senere på F150 og F200 som vel har samme blokk.

Litt info her: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1293235-anyone-had-corrosion-issues-200-yamaha-i-4is.html

Og her: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1103896-yamaha-f150-exhaust-corrosion.html

Delene som korroderer er visstnok ikke eksponert for saltvann så det vil ikke hjelpe med hyppig flushing eller annet vedlikehold. Det nevnes at eksosen kan være katalysator for korrosjonen, kanskje dette har blitt verre etter at det ble vanlig med mer etanol i bensinen? Først E5 og nå E10.

Kan det hjelpe med noe form for tilsetning i drivstoffet?

Som jeg nevnte i min forrige post så fikk jeg høre om 2 andre F150 motorer her i Stavanger-distriktet som har hatt samme problem, den ene var en 2016 modell som måtte repareres for 80-90k når den var ca 6 år gammel. Den andre vet jeg ikke årsmodellen på.

Så til dere som har Yamaha F150 eller F200, det kan være lurt å ta en sjekk. Om problemet får utvikle seg for lenge så kan sylinderblokka også ryke og da er det neppe lønnsomt å reparere i det hele tatt.

Helge O

Da fikk jeg et lite plaster på såret, forsikringen dekker arbeidet med å avdekke skaden. Men med fratrekk for egenandelen. 

Heldigvis har verkstedet dokumentert avdekkingen grundig og faktisk demontert alt som må demonteres for å få oversikt.

Nye deler forventes mottatt neste uke, så da er det håp om å få dette i orden igjen relativt snart.

Helge O

Tilsetninger til drivstoffet har nok lite for seg, du bør nok heller fjerne etanoltilsetningen. Dvs bruke 98 oktan, som til tross for E5 merking fortsatt er etanolfri. Det sparer deg også for en del andre problemer. Men det kan jo også være at de rett og slett har vært lite nøye med renheten på aluminiumen de bruker i denne perioden. Ikke godt å si...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
HelgeO skrev 58 minutter siden:

Da fikk jeg et lite plaster på såret, forsikringen dekker arbeidet med å avdekke skaden. Men med fratrekk for egenandelen. 

Heldigvis har verkstedet dokumentert avdekkingen grundig og faktisk demontert alt som må demonteres for å få oversikt.

Er imponert over at du klarer å finne lyspunkter og ser ut til å klare å glede deg over de, på tross av den omfattende skaden.
Håper det hjelper litt at vi heier på deg :smiler:

34 minutes ago, 762mm said:

Tviler dette er noe stort problem, kanskje verdens mest solgte båtmotor over 100hk, tipper det hadde vært full krise hvis dette var ett stort problem på Yamaha 150

EN god del motorserier er kjent for problemer. spessielt de motorene som har vært samarbeidsmotorer og det er mixet litt deler her og der. Enkelte av de konstruktørene har sovet litt i timen og ikke tenkt over forskjeller i spenningsrekken av materialer eller interne spenninger. Det komersielle er ofte mest i fokus!  Hadde selv tidligere en Mercury/Yamaha Hadde heldigvis ikke problemer med tæring, men deletilgang ble et problem

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...