toholthe Startet 11.November.2024 Link til dette innlegget Startet 11.November.2024 Hei, har hatt ut motor for å skifte belg. Når jeg skulle koble til den lille røde kabelen på bildet på dynamo kom det en liten gnist. Hovedbryter til motor var av. Har ikke tenkt å starte motoren før til våren siden den ble vinterkonservert tidligere. Hva er den røde lille kabelen og er det noen sikring som bør sjekkes? Båten er en Dufour 410 fra 2015 med Volvo Penta D255f på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Antar det er sense som måler batterispenningen. Denne er (+) og har isolert terminal, og vil gi gnist ved kontakt med jord (alt annet enn terminalen på dynamoen). Koble fra og mål at du har spenning med multimeter, hvis ikke sjekk om det er sikring som har gått. Det kan være lurt å koble fra batteriet ved arbeid på dynamoens tilkoblinger, spesielt denne som er vanskelig å koble til uten å berøre jord. Jeg har opplevd samme, uten at noe gikk i stykker. Jeg tror den er usikret på min Mitsubishi 115A dynamo på VP D1-30. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 12.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Takk for svar. Målte spenning på den etterpå, så da gikk det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
veland2 Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Jordings feil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.