SalmonHimself Startet 11.November.2024 Link til dette innlegget Startet 11.November.2024 Hei, Jeg skal kjøpe meg en sjark og begynne som fisker, i førsteomgang som fritidsfisker 2-3 år å lære meg så mye jeg kan i denne perioden. Hovedsaklig kommer jeg til å begynne med juksafiske, og evt sette noen teiner. kanskje også noen liner. Kommer til å levere på mottak inntil jeg når, vis jeg når grensen på 50.000.- . vil kjenne litt på om dette er noe jeg kanskje kan være villig til å begynne med på heltid som yrkesfisker, på egen litt større sjark etterhvert. Jeg har ønsker noen tips rundt noen av de sjark typene jeg har sett meg ut og om disse er innafor og starte med? Tips om omeråder det er kurrant for en nybegynner mottas gjerne, som også passer sjark jeg har sett meg ut. Sjarker jeg har sett meg ut, men hovedsakelig er det de tre første jeg har sett for meg, - Tustna 25 fot - IF Isegran 25 fot - Grimsøy 23 Litt liten? helst Grimsøy 26 fot - Viksund 770 Combi 24 fot - Inter 770, 26 fot - Malo 22-26 Fot - Mørebas 9400 Combi Jeg kommer ikke til å låne noe i banken, så jeg har ett maks budskjett på 475.000.- pr.dd. - jeg tenker båt opp til 300.000.- maks. helst litt under rundt 250.000.- resten til utsyr osv. Jeg har allerede en dng juksamaskin. i værste fall riktig uheldig og får ett motorhavari. så har jeg midler til å få dette ordnet. Men, jeg er nøye med å se på servicer, vedlikehold motor/gear, tilstand og antall timer på dette, 5000+ timer er helt ok bare det er fulgt opp. Kan jo nevnes at jeg heller mot omeråde Lofoten, Sørvågen - Svolvær , og Andenes. men hele strekningen ifra Ålesund-Andenes er aktuell, kanskje også enda litt lenger nord. Det er skrei fiske jeg ønsker å få med meg med juksa (kun 1stk-tillatt som fritidsfisker), og sei fiske. i første omgang. Kommer til å supplimere med en ekstremt kraftig elektrisk havfiske snelle og stang, kun pilk/lodd uten krok i enden og 1 stk gummimark som "oppheng". Når det er muligheter for litt gøy i tillegg. Forhørt meg hos fiskeridirektorated, og dette går under "håndsnøre, fiskestang og liknende håndredskaper". dermed tillatt som fritidsfisker. fokuset er ikke å bli rik eller tjene store summer de første 2-3 år som fritidsfisker, jeg blir jo begrenset til 50k av lovverket. Men heller lære og litt erfaring. men målet kan da være disse 50k ila november-mai :) får jeg dette til 2 første år, ser jeg på mulighet for Blad A - Fiske som binæring. Så har du noen innspill, tips rundt sjark/sjarkene og omeråder så setter jeg veldig pris på det :) Link to post
Rolf Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 En flott 1. post som fortjener svar. Har ikke mye å komme med selv, bortsett fra mange års erfaring med Viksund 27, i fritidsbåt versjonen. Solid, god båt som vel også ble levert i en sjarkversjon? Håper andre kan komme med innspill både til båttype og område. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
-morten- Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Du samenlikner veldig forskjellige typer båter her! Ville helt klart gått for en Malo. Ang områder er det helt enormt utvalg her i landet. Best å snakke med lokale her antar jeg, eller se på AIS. ang. kvoter og slikt har ikke jeg kunskap om. skal du tjene 50000 på et år tror jeg ikke du vil klare å betale annet enn drift av båt Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bellen Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Min åpenbare mening er at du i første omgang prøver og få deg jobb på en sjark for å lære deg å handtere fisk, fiskebruk, båt og alt som har med fiskeri å gjøre. Da kan du også finne ut om det er noe du vil satse videre på senere. Det er litt dumt å kjøpe seg sjark med alle sine oppsparte sparepenger og så i ettertid funnet ut at du ikke vil satse videre på det. Da kan du plutselig sitte med en båt du kanskje ikke får solgt igjen. Regelverket med å eie og drive fiskebåt er i dag blitt ekstremt strengt, så det er absolutt ikke rett frem å drive fiskeri. Link to post
Chiefengineer Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Lurest å komme inn på blad A eller B slik at du kan omsette for noe mer, komme inn i momsregisteret og få fradrag for alle utgifter, momsfradrag for alt du kjøper, fradrag for mineraloljeavgiften osv. Det er dyrt å drive båt til forbrukerpris. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn