Jump to content

Farging av båtstoler i tekstil?

bjoris

Recommended Posts

45 minutes ago, index said:

Noe sånn som dette går det jo an å prøve. Det er mer som en beis enn en egentlig tøyfarge. Men du risikerer jo at det smitter av på fuktig tøy da...

Takk for tips, det skader ikke å prøve. Sender en epost til dem for å sjekke hva de tenker selv...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

49 minutes ago, bjoris said:

Takk for tips, det skader ikke å prøve. Sender en epost til dem for å sjekke hva de tenker selv...

Raskt svar, det er ikke egnet, det vil slites bort over tid er svaret... Jeg er opptatt av at det vi fikser opp før salg skal være gjort på en bra måte, så da spørs det om vi får noe til å trekke dem om til en lavere pris enn nye stoler. Sliter uansett med å finne nye stoler som er like. Det finnes en del på finn.no, men jeg syns ikke de ser ut til å passe noen av dem som ligger ute nå...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Omtrekking er nok det beste. Stoffet er sikkert like mye svekket som det er bleket. De burde kunne la seg trekke om til en overkommelig pris, om du finner noen lokalt som kan fikse det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
bjoris skrev for 2 timer siden:

Raskt svar, det er ikke egnet, det vil slites bort over tid er svaret.

I tillegg blir ikke den tekstilmalinga god å berøre, overflaten blir klam og stivere enn den er nå. 

Omtrekking er nok det greieste ja, men hvis du ikke har anledning å gjøre dette selv koster det litt. Hvis det blir for dyrt å trekke om, gjerne denne båtstolen kunne vært en grei erstatning? Har klådd litt på denne i butikken, virker som grei kvalitet i forholdt til prisen. Mulig man sitter litt klistret om man er halvfeit (snakker av egen erfaring), men den har god sittekomfort ut fra min smak i alle fall?

On 11/12/2024 at 4:46 PM, Hakkannen said:

I tillegg blir ikke den tekstilmalinga god å berøre, overflaten blir klam og stivere enn den er nå. 

Omtrekking er nok det greieste ja, men hvis du ikke har anledning å gjøre dette selv koster det litt. Hvis det blir for dyrt å trekke om, gjerne denne båtstolen kunne vært en grei erstatning? Har klådd litt på denne i butikken, virker som grei kvalitet i forholdt til prisen. Mulig man sitter litt klistret om man er halvfeit (snakker av egen erfaring), men den har god sittekomfort ut fra min smak i alle fall?

Takk for tips, jeg har ett ønske om at båten ser original ut. Tror det er viktig for verdien. Resten av putene ser helt nye ut, disse har forrige eier tatt inn i forkabinen etter bruk ...

On 11/12/2024 at 2:20 PM, index said:

Omtrekking er nok det beste. Stoffet er sikkert like mye svekket som det er bleket. De burde kunne la seg trekke om til en overkommelig pris, om du finner noen lokalt som kan fikse det. 

Ja, problemet med omtrekking er at det er like dyrt som nye stoler så ser ikke helt hvorfor det er markedet for omtrekking av stoler. Bra for miljøet, men de færreste vil vel betale like mye for det som en helt ny stol med ny skum etc... Irriterende at det er slik...

Skisma kom med 11-13.000 for omtrekking og mer om skummen må byttes, lokal butikk sier det samme over 10.000 og du får en bra stol helt ny for 5-6000

Produsentene er ikke interessert i å selge utstyr som kan brukes om eller repareres! Dette er en så useriøs og komersiel brangsje at de alltid vil selge nytt!   Hadde jo ikke vært noe problem for produsentene å laget setetrekk i serieproduksjon for slike stoler til en billig penge!

Hadde blitt et kjempemarked på alle slitene 90 tallsbåter rundt om!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Prøv å gi dem en skikkelig vask med kost eller svamp og deretter en runde med impregnering. Det er ikke sikkert det hjelper, men jeg erfarer i alle fall at kalesjen ser mye friskere ut i fargen av en slik behandling. Så da skader det ikke å prøve på stolene heller. Det koster ikke stort, og tar heller ikke lang tid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror også det er smart, det finnes med farge, men som nevnt før ble ikke den anbefalt. 

Fristende å prøve kalesjemaling, men får prøve med impregnering først, har 3 kalesjer som må tas nå så impregnering må kjøpes inn uansett...

On 11/15/2024 at 2:49 PM, index said:

Prøv å gi dem en skikkelig vask med kost eller svamp og deretter en runde med impregnering. Det er ikke sikkert det hjelper, men jeg erfarer i alle fall at kalesjen ser mye friskere ut i fargen av en slik behandling. Så da skader det ikke å prøve på stolene heller. Det koster ikke stort, og tar heller ikke lang t

Da har jeg valgt å bestille dette stoffet i forbindelse med en annen bestilling fra Autodude.no. Jeg skal komme tilbake med rapport:) Om det fungerer er det jo mye å spare, trekke om 8.000-13.000, nye stoler i tekstil er 13.000 for to på tilbud. Føler det blir feil når stolene er hele og fine, med unntak av falmningen. Selvsagt kan stoffet være morkent pga solen, men det er ingen ny båt så om det holder noen år er det smart å gjøre det slik.

Tekstilmaling Fabricoat Fabric Paint, 500 ml

Tekstilrengjøring Gyeon Q²M FabricCleaner, 1000 ml

Jeg har også kjøpt 4 liter med Star Brite impregnering som jeg planlegger å ta 3 kalesjer med og putene vi har ute i moderfartøyet (NB 870)...

Tekstilimpregnering Star Brite Waterproofing

Vel, det var for å oppdatere litt, er mange tråder som bare dør så jeg skal følge opp med erfaringene. Tar nok hjem stolene til uka og begynner når jeg får stoffet levert

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...