Jump to content

Fredrikstad Vikleverksted legger ned

Komodo

Recommended Posts

pipe skrev 27 minutter siden:

Nei, reglene gjelder for alle også deg,

Tror du har fått dette helt om bakfoten :-) Jeg droppet ut av den bransjen for 50 år siden, og har ikke sett meg tilbake. Også, den gangen, for å være 'merkantil leder' måtte man innløse handelsbrev. Det kravet forsvant for en del ti-år siden. Og den gangen kunne man som 18-åring med sertifikat 1 dag sette seg bak rattet i en 40 tonn trailer og kjøre til Italia. Derfor fikk jeg også etter hvert automatisk sertifikat BE, CE, DE og noe greier. Med 7 timer kjørelærer inkludert oppkjøringen hos Bilsakkyndige i Oslo (tyskerbrakker på Adamsstuen). Men det la jeg også bak meg for mange år siden. Dette har liten relevans.

Sånn apropos "nedarvede" rettigheter ... jeg møtte på et norsk ektepar på Kreta, de hadde ikke helt kontrollen på hva som var påkrevd av papirer for å kunne seile i Hellas lovlig, så de trengte noe hjelp.  Mannen ombord hadde jobbet som fisker hele sitt liv, så han insisterte på at han ikke trengte noe "båtførerprøve".  Det kan imidlertid være hendig å ha.  Jeg har vært gjennom en del kontroller, jeg ble spurt om dette i Polen (damen bare sa "virkelig?" da jeg sa at jeg kunne seile lovlig i Norge uten noe slikt), Kroatia, Tyrkia ... og jeg mener de også å ha blitt spurt etter det enkelte steder i Hellas.  Jeg tror ikke det var noe tema i Bulgaria eller Romania.  Jeg leste et sted at reglene i Kroatia er slik at dersom man har noe slags form for sertifikat fra hjemlandet, så er det OK - men dersom man har rett til å seile uten noe sertifikat i hjemlandet, så må man ta kroatisk sertifikat.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...