Jump to content

Minor 21wr med for lav toppfart?

Min21wr

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk?

Har kjøpt en slik båt men får den ikke opp i mer en 15 knop.

Sjekket turbo som selvfølgelig var fast rustet i wastegate som er veldig vanlig på disse. Ny turbo er montert idag men toppfart endret seg ikke noe spesielt.

Synes jeg oppnår litt lavt maks turtall med kun ca 2600rpm men er akuratt innfor turtall området Volvo penta oppgir på maks (2600-3000).

Det høres rimelig normalt ut i mitt hode. Mulig du kunne klart en knop eller to til med en litt lettere propell. Men denne er vel ikke bygd for noe særlig fart, og 75hk er ikke veldig mye i en såpass tung og dyp båt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Min21wr skrev On 13.11.2024 at 15.00:

Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk?

Prøvde en slik med D2 75 en stund tilbake. Skal ikke se bort fra at det var samme båten (Hvaler) da nyere D2 75 antagelig ikke finnes på mange...

Mener vi fikk 16 ett eller annet, men tror også båten var noe grodd. Skal ikke så mye rur til, spesielt på propell før det dreper noen knop.

Men ren bunn og propell tipper jeg 18-19 og kanskje 100 rpm til.

Til sammenligning har jeg kjørt en totalrestaurert 21 WR med ny Yanmar 120 hk og den mener jeg gikk 26-27 men da overplanet den. Opp til 22-23 går geit som var marsjfart på den.

Mvh. SAP

Det er ikke båten fra hvaler nei :) 

Båten er nettop spylt under og ikke grodd, er ikke noe spesielt utstyr annet en teinehaler. 

Propell er som ny, byttet for 2 år siden. 
vurderer om det kan ha vært byttet til feil propell men er vanskelig å finne ut hva som skal være på denne originalt.

Det føles som båten akuratt ligger i grensen til å begynne å plane så et lite ekstra skyv så burde den få noe mer fart.

Hadde vært til stor hjelp å vist hva andre tilsvarende båter får av turtall og fart for å sammenligne.

Jeg synes å miste 5-7 knopp på topp virker rart med mindre noe er feil, ved å se noen gamle videoer på YouTube synes jeg båtene der går mye lettere i vannet og kommer opp i plan noe min ikke gjør foreløpig.

Gjør et forsøk med å bytte dysene neste uke da disse nok har gått mer timer en anbefalt.

Fart virker litt lavere på den du har kontra den jeg prøvde. Turtallet mener jeg var litt over 2600.

Er jo en mulighet for at propellen ikke er ideell selv turtallet er innafor.

Sargo (minor) sitter med mye data på båtene de har produsert, så du kan jo prøve å sende en mail til de ang propelltype/ fart, turtall..

Mvh. SAP

Har sendt en Mail til sargo å spurt etter hvilket propell oppsett di ble levert med, men ikke fått noe svar enda.

Godt å høre noen som har erfaring med noe høyere hastighet på dem så jeg ikke leter helt i blinde.

Kan jo tyde på at jeg mangler opp mot 20 hk når man ser mot hastighetene fabrikken oppgi for 55 og 75 hk hvis alt annet er riktig.

Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett. 

Motor er gått totalt ca  1150 timer med en delvis overhaling for ca 100 timer siden, men da ble ikke dyser skiftet etter hva jeg finner i kvitteringer. 

Min21wr skrev 37 minutter siden:

Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett.

Dyser pleier ikke å gi d store utslagene på effekt. Mer på røyk, start og gange.

1200 timer er ikke veldig mye. Hadde vel sendt de til kontroll og justering, evt nye spisser fremfor å bytte med mindre de er veldig billige.

Man hører jo ofte om selbåtr med denne motoren med både 3-4 og 5000 timer på telleren uten at dyser er skiftet og akt funker som det skal.

istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt.

Mvh. SAP

Hadde fått tilpasset propellen om ikke det er for  lavt turbotrykk eller annen åpenbar feil. Fabrikk opplysninger om fart er jo ved ny, ustoffet & skål tom båt + at man gjerne la på litt ekstra..

Det er kanskje en knop eller 2 å hente om motoren får riktig propell / turtall ( Sjekk gjerne turtallet med ekstern føler )

sap_2000 skrev 1 time siden:

istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt.

Og neppe så uvanlig heller.   I noen tilfeller viser det seg å være luftmangel pga dårlig ventilert motorrom  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nye dyser var 95£ pr stk så jeg tenker det er like enkelt med nye istedenfor å fikse på gamle dyser med ukjent gjenværende levetid. Går fort mye tid og penger om jeg må levere inn gamle dyser for kontroll eller overhaling.

Godt poeng å sjekke intercooler får ta en titt på den når jeg monterer dysene??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...