Min21wr Startet 13.November.2024 Link til dette innlegget Startet 13.November.2024 Hei Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk? Har kjøpt en slik båt men får den ikke opp i mer en 15 knop. Sjekket turbo som selvfølgelig var fast rustet i wastegate som er veldig vanlig på disse. Ny turbo er montert idag men toppfart endret seg ikke noe spesielt. Synes jeg oppnår litt lavt maks turtall med kun ca 2600rpm men er akuratt innfor turtall området Volvo penta oppgir på maks (2600-3000). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Det høres rimelig normalt ut i mitt hode. Mulig du kunne klart en knop eller to til med en litt lettere propell. Men denne er vel ikke bygd for noe særlig fart, og 75hk er ikke veldig mye i en såpass tung og dyp båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Min21wr Svart 14.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Fabrikk opplyser toppfart til 20-22 knop og cruisingfart på 14 så føler det er noe som ikke stemmer helt med den. Toppfart med 55hk skal være 14 knop i følge fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Har du mye utsyr/last i båten? Er den grodd under? Er propellen 100% uskadd? Båten er vel i utgangspunktet ikke designet eller motorisert for høy fart og da kan små endringer gjøre store utslag. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Min21wr skrev On 13.11.2024 at 14.00: Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk? Vis hele sitatet Prøvde en slik med D2 75 en stund tilbake. Skal ikke se bort fra at det var samme båten (Hvaler) da nyere D2 75 antagelig ikke finnes på mange... Mener vi fikk 16 ett eller annet, men tror også båten var noe grodd. Skal ikke så mye rur til, spesielt på propell før det dreper noen knop. Men ren bunn og propell tipper jeg 18-19 og kanskje 100 rpm til. Til sammenligning har jeg kjørt en totalrestaurert 21 WR med ny Yanmar 120 hk og den mener jeg gikk 26-27 men da overplanet den. Opp til 22-23 går geit som var marsjfart på den. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Min21wr Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Det er ikke båten fra hvaler nei :) Båten er nettop spylt under og ikke grodd, er ikke noe spesielt utstyr annet en teinehaler. Propell er som ny, byttet for 2 år siden. vurderer om det kan ha vært byttet til feil propell men er vanskelig å finne ut hva som skal være på denne originalt. Det føles som båten akuratt ligger i grensen til å begynne å plane så et lite ekstra skyv så burde den få noe mer fart. Hadde vært til stor hjelp å vist hva andre tilsvarende båter får av turtall og fart for å sammenligne. Jeg synes å miste 5-7 knopp på topp virker rart med mindre noe er feil, ved å se noen gamle videoer på YouTube synes jeg båtene der går mye lettere i vannet og kommer opp i plan noe min ikke gjør foreløpig. Gjør et forsøk med å bytte dysene neste uke da disse nok har gått mer timer en anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Fart virker litt lavere på den du har kontra den jeg prøvde. Turtallet mener jeg var litt over 2600. Er jo en mulighet for at propellen ikke er ideell selv turtallet er innafor. Sargo (minor) sitter med mye data på båtene de har produsert, så du kan jo prøve å sende en mail til de ang propelltype/ fart, turtall.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Min21wr Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Har sendt en Mail til sargo å spurt etter hvilket propell oppsett di ble levert med, men ikke fått noe svar enda. Godt å høre noen som har erfaring med noe høyere hastighet på dem så jeg ikke leter helt i blinde. Kan jo tyde på at jeg mangler opp mot 20 hk når man ser mot hastighetene fabrikken oppgi for 55 og 75 hk hvis alt annet er riktig. Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett. Motor er gått totalt ca 1150 timer med en delvis overhaling for ca 100 timer siden, men da ble ikke dyser skiftet etter hva jeg finner i kvitteringer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Du hadde neppe fått 2600rpm om du manglet 20hk. Har du sjekket turbotrykket etter at du byttet turbo? Det skal ikke store lekkasjen til før du mister trykket.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Min21wr skrev On 15.11.2024 at 10.47: Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett. Vis hele sitatet Dyser pleier ikke å gi d store utslagene på effekt. Mer på røyk, start og gange. 1200 timer er ikke veldig mye. Hadde vel sendt de til kontroll og justering, evt nye spisser fremfor å bytte med mindre de er veldig billige. Man hører jo ofte om selbåtr med denne motoren med både 3-4 og 5000 timer på telleren uten at dyser er skiftet og akt funker som det skal. istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hanto1 Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Hadde fått tilpasset propellen om ikke det er for lavt turbotrykk eller annen åpenbar feil. Fabrikk opplysninger om fart er jo ved ny, ustoffet & skål tom båt + at man gjerne la på litt ekstra.. Det er kanskje en knop eller 2 å hente om motoren får riktig propell / turtall ( Sjekk gjerne turtallet med ekstern føler ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2024 Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 sap_2000 skrev On 15.11.2024 at 11.33: istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt. Vis hele sitatet Og neppe så uvanlig heller. I noen tilfeller viser det seg å være luftmangel pga dårlig ventilert motorrom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Min21wr Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 Nye dyser var 95£ pr stk så jeg tenker det er like enkelt med nye istedenfor å fikse på gamle dyser med ukjent gjenværende levetid. Går fort mye tid og penger om jeg må levere inn gamle dyser for kontroll eller overhaling. Godt poeng å sjekke intercooler får ta en titt på den når jeg monterer dysene?? Sitér dette innlegget Link to post
Min21wr Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April Oppdatering, idag fant jeg feilen. Det viser seg at justering skrue for Max fuel flow på dieselpuma hadde løsnet og den ga for lite diesel. Fikk kuttet av plomberingshylse over justeringen og justert opp diesel flow. Nå får jeg 250 omdreininger mer og 0,1 bar høyere turbo trykk og farten er økt med flere knop. Motoren går jevnere og høres friskere ut også. Deilig og endelig finne ut av hva problemet var før sommeren slår til for fullt :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Min21wr skrev On 9.4.2025 at 11.06: Oppdatering, idag fant jeg feilen. Vis hele sitatet Godt at du fant feilen Det er også veldig bra for Forumet at du deler hva som faktisk var feil og hvordan det gikk Må innrømme at siden jeg så du startet tråden din så har jeg lurt på hva det kunne være, og har fulgt med... Har for egen del ikke sett plombering av mengdeskrue hvor plomberingen ikke fungerer som "antirotasjon" på skruen. Kan du dele bilde av løsningen på din motor? Har aldri vært borti liknende feil og vil gjerne lære Sitér dette innlegget Link to post
Min21wr Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April Ja jeg synes det er greit og oppdatere når jeg finner en slik feil. Kanskje det kan hjelpe en stakkar sjel om 10 år :) snakket med Volvo penta verksted tidligere og de sa at å skru på pumpen var helt uaktuelt, der var aldri feil der. Båten har vært innom båtverksted som har overhalt motoren etter det var brent hull i stempel hos forrige eier noe jeg nå mistenker skyltes denne feil justeringen som ikke ble oppdaget. Jeg tok ikke bilde av plomberingen men den besto av et rør som var tredd over justeringsmutter og låst med en fjærring innvendig. Forsøkte alt for å klare å dra den av, både med skrujern, vannpumpetang, hammer og vold😂 men til slutt måtte jeg slisse den åpen på langs og se hva som låste den. Når jeg endelig fikk den av var det enkelt å se at låsemutter hadde ristet løs og justering skruen var løs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.