Jump to content

Minor 21wr med for lav toppfart?


Min21wr

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk?

 

Har kjøpt en slik båt men får den ikke opp i mer en 15 knop.

 

Sjekket turbo som selvfølgelig var fast rustet i wastegate som er veldig vanlig på disse. Ny turbo er montert idag men toppfart endret seg ikke noe spesielt.

 

Synes jeg oppnår litt lavt maks turtall med kun ca 2600rpm men er akuratt innfor turtall området Volvo penta oppgir på maks (2600-3000).

 

 

 

 

Link to post
  Min21wr skrev On 13.11.2024 at 14.00:

Er det noen som har erfaring med toppfart på minor 21 wr med Volvo penta d2 75hk?

Vis hele sitatet  

 

Prøvde en slik med D2 75 en stund tilbake. Skal ikke se bort fra at det var samme båten (Hvaler) da nyere D2 75 antagelig ikke finnes på mange...

 

Mener vi fikk 16 ett eller annet, men tror også båten var noe grodd. Skal ikke så mye rur til, spesielt på propell før det dreper noen knop.

Men ren bunn og propell tipper jeg 18-19 og kanskje 100 rpm til.

 

Til sammenligning har jeg kjørt en totalrestaurert 21 WR med ny Yanmar 120 hk og den mener jeg gikk 26-27 men da overplanet den. Opp til 22-23 går geit som var marsjfart på den.

Mvh. SAP

Link to post

Det er ikke båten fra hvaler nei :) 


Båten er nettop spylt under og ikke grodd, er ikke noe spesielt utstyr annet en teinehaler. 

 

Propell er som ny, byttet for 2 år siden. 
vurderer om det kan ha vært byttet til feil propell men er vanskelig å finne ut hva som skal være på denne originalt.

 

Det føles som båten akuratt ligger i grensen til å begynne å plane så et lite ekstra skyv så burde den få noe mer fart.

 

Hadde vært til stor hjelp å vist hva andre tilsvarende båter får av turtall og fart for å sammenligne.

 

Jeg synes å miste 5-7 knopp på topp virker rart med mindre noe er feil, ved å se noen gamle videoer på YouTube synes jeg båtene der går mye lettere i vannet og kommer opp i plan noe min ikke gjør foreløpig.

 

Gjør et forsøk med å bytte dysene neste uke da disse nok har gått mer timer en anbefalt.

Link to post

Har sendt en Mail til sargo å spurt etter hvilket propell oppsett di ble levert med, men ikke fått noe svar enda.

 

Godt å høre noen som har erfaring med noe høyere hastighet på dem så jeg ikke leter helt i blinde.

 

Kan jo tyde på at jeg mangler opp mot 20 hk når man ser mot hastighetene fabrikken oppgi for 55 og 75 hk hvis alt annet er riktig.

 

Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett. 
 

Motor er gått totalt ca  1150 timer med en delvis overhaling for ca 100 timer siden, men da ble ikke dyser skiftet etter hva jeg finner i kvitteringer. 

Link to post
  Min21wr skrev On 15.11.2024 at 10.47:

Har er lite håp om at det kan være dyser som har dårlig spredning så den mangler noe drivstoff. Pris for nye dyser fra England var ikke avskrekkende og det er nok fornuftig å bytte disse basert på timeantall uansett.

Vis hele sitatet  

 

 

Dyser pleier ikke å gi d store utslagene på effekt. Mer på røyk, start og gange.

1200 timer er ikke veldig mye. Hadde vel sendt de til kontroll og justering, evt nye spisser fremfor å bytte med mindre de er veldig billige.

Man hører jo ofte om selbåtr med denne motoren med både 3-4 og 5000 timer på telleren uten at dyser er skiftet og akt funker som det skal.

 

istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt.

Mvh. SAP

Link to post
  sap_2000 skrev On 15.11.2024 at 11.33:

 

istemmer @index på å sjekke ladetrykk og luftsiden inkl intercooler. Manglende turbutrykk eller ineffektiv IC gir ofte endel utslag på effekt.

Vis hele sitatet  

 

Og neppe så uvanlig heller.   I noen tilfeller viser det seg å være luftmangel pga dårlig ventilert motorrom  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 måneder senere...

Oppdatering, idag fant jeg feilen.

 

Det viser seg at justering skrue for Max fuel flow på dieselpuma hadde løsnet og den ga for lite diesel. Fikk kuttet av plomberingshylse over justeringen og justert opp diesel flow.

 

Nå får jeg 250 omdreininger mer og 0,1 bar høyere turbo trykk og farten er økt med flere knop. Motoren går jevnere og høres friskere ut også.

Deilig og endelig finne ut av hva problemet var før sommeren slår til for fullt :)

 

 

 

Link to post
  Min21wr skrev On 9.4.2025 at 11.06:

Oppdatering, idag fant jeg feilen.

Vis hele sitatet  

Godt at du fant feilen :tommel_opp:

Det er også veldig bra for Forumet at du deler hva som faktisk var feil og hvordan det gikk :klapper:

 

Må innrømme at siden jeg så du startet tråden din så har jeg lurt på hva det kunne være, og har fulgt med...
Har for egen del ikke sett plombering av mengdeskrue hvor plomberingen ikke fungerer som "antirotasjon" på skruen. Kan du dele bilde av løsningen på din motor?  Har aldri vært borti liknende feil og vil gjerne lære :smiler:

Link to post

Ja jeg synes det er greit og oppdatere når jeg finner en slik feil. Kanskje det kan hjelpe en stakkar sjel om 10 år :)

 

snakket med Volvo penta verksted tidligere og de sa at å skru på pumpen var helt uaktuelt, der var aldri feil der.


Båten har vært innom båtverksted som har overhalt motoren etter det var brent hull i stempel hos forrige eier noe jeg nå mistenker skyltes denne feil justeringen som ikke ble oppdaget.

 

Jeg tok ikke bilde av plomberingen men den besto av et rør som var tredd over justeringsmutter og låst med en fjærring innvendig. Forsøkte alt for å klare å dra den av, både med skrujern, vannpumpetang, hammer og vold😂 men til slutt måtte jeg slisse den åpen på langs og se hva som låste den. 
 

Når jeg endelig fikk den av var det enkelt å se at låsemutter hadde ristet løs og justering skruen var løs. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...