Jump to content

Valg av mekaniske motorkontrollere ved to styreposisjoner.


Konas båt

Recommended Posts

Vår Enes 25 har to styreposisjoner.

 

20241116_221816.jpg.48eededc53d685515a2286ee606ae67f.jpg

Kontroller inne.

 

 

20241116_221833.jpg.1b3209b986a6ff7662c57dd2ce4e5574.jpg

Kontroller ut.

 

Gamle Morse kontrollere fra 1979 tenker eg.

Begge var koblet direkte til motor.

Det fungerte rimelig greit de 6 timene vi fikk bruke de før motorhavari.

 

Nå etter motorbytte bruker vi bare den ute foreløbig.

Men den er litt farlig med plasseringen bak rattet.

Hender man tar feil og gir gass i steden for å ratte, spesielt skummelt ved manøvrering til kai.

 

Vil ha ein oppe ved instrumentene.

 

Men hva er best/greiest, ein eller to spak?

 

 

Alternativene eg ser så langt er:

1. Beholde to spak inne og sette denne med korte spaker ute.

1002715.jpg.a249c4df12922d47012a5210d1a0c9ee.jpg

 

Og finne god løsning for å koble begge til motor/gir.

 

2. Ein spaks løsning som f.eks denne.

1002773.jpg.16c0fa2fc9ae160bdc53047b8ae9112f.jpg

Samme inne og ute.

 

Men da må det være enten dette systemet, som er relativt dyrt og krever ein del plass.

images(1).jpeg.cf11711793acb05a47719ec77e0f6191.jpeg

Eller synkronisatorer.

P1002523_XL.jpg.d2165dcb932fe5e4ec179706a1b58e8e.jpg

 

Med to spaks løsning kan motor kontrol i teorien gå fra inne via ute posisjon men det blir for kronglete.

Skal eg gå for to spak vil eg at begge går direkte til gass/gir, det gir mindre slark i systemet, og med dagens lavfriksjons kabler bør motstand i kablene ikkje være noe problem. 

Ser for meg at det også gir ein sikkerhet i at man har to muligheter til å styre motor.

 

Fordel med ein spak er å lettere å bruke for kone og barn som nå skal lære å bruke båten.

Men må i nøytral ved bytte av styreposisjon og ingen mulighet for å overstyre andre styreposisjon.

 

Prøver å finne ein 2 til 1 løsning for kontrollkabler.

Da kunne man hatt ein kabel inn til motor for hhv. gass/gir.

 

Link to post

Har ikke prøvd to spaks løsning, men skjønner heller ikke vitsen når man kan ha alt på en spak. Du må nok likevel ha to kabler, en til gass og en til gir. Men må du ha spak inne da?
Hvor kritisk er de å ha gass og gir der inne?
Holder det ikke med å kunne styre innefra, og ta manøvrering ute?

Har hatt både 27 og 31 Viksund, og fjernet både styreplass og manøvrering inne på begge to, derfor spørsmål. Forøvrig enspaks begge to.

Link to post

Jeg foretrekker en-spak selv, men ved å bruke en to-spak i en av posisjonene kan en-spak kontrollboks kobles som slave til to-spaken og dermed kontrollere båten sømløst fra begge posisjoner, dette forutsetter at spakene ikke har lås for friposisjon og at de er noenlunde velsmurte. En annen løsning er en-spaks til en-spak på girwire og en synkronisator for wirene for gass funksjon, det er denne løsningen jeg ønsker meg men jeg har ikke klart å finne ut av om gassynkronisatoren krever friposisjon for "å bytte innput" Noen som vet? jeg vet at girsynkronisatoren må i fri for å bytte posisjon, for jeg har en sånn og den er jeg ikke glad i.  

Link to post

Tror den dobble spaken med rød og svart knott har slik kule.

Du ser en skrue i senter av spaken.

Skruer du ut den så kan kula fjernes.

 

-Det er noen år siden jeg skrudde på mine, så kan huske feil.

 

Lagt til

Når jeg nå tenker meg om så må jeg ha fjernet den kula på gass og stigningskontrollen.

Har spaker inne og ute og mener jeg går fra ene spaken videre til den neste.

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da ser det ut til at valget faller på 2 spak, kort utgave ute og beholde den gamle inne.

Så får vi se når kabler skal trekkes og det blir direkte fra inne til motor eller om det blir via ute kontroller.

Grunnen er enklere/grovere mekanikk. Så skal vi kunne lære kone og sønn trygg bruk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...