Konas båt Startet 17.November.2024 Link til dette innlegget Startet 17.November.2024 Vår Enes 25 har to styreposisjoner. Kontroller inne. Kontroller ut. Gamle Morse kontrollere fra 1979 tenker eg. Begge var koblet direkte til motor. Det fungerte rimelig greit de 6 timene vi fikk bruke de før motorhavari. Nå etter motorbytte bruker vi bare den ute foreløbig. Men den er litt farlig med plasseringen bak rattet. Hender man tar feil og gir gass i steden for å ratte, spesielt skummelt ved manøvrering til kai. Vil ha ein oppe ved instrumentene. Men hva er best/greiest, ein eller to spak? Alternativene eg ser så langt er: 1. Beholde to spak inne og sette denne med korte spaker ute. Og finne god løsning for å koble begge til motor/gir. 2. Ein spaks løsning som f.eks denne. Samme inne og ute. Men da må det være enten dette systemet, som er relativt dyrt og krever ein del plass. Eller synkronisatorer. Med to spaks løsning kan motor kontrol i teorien gå fra inne via ute posisjon men det blir for kronglete. Skal eg gå for to spak vil eg at begge går direkte til gass/gir, det gir mindre slark i systemet, og med dagens lavfriksjons kabler bør motstand i kablene ikkje være noe problem. Ser for meg at det også gir ein sikkerhet i at man har to muligheter til å styre motor. Fordel med ein spak er å lettere å bruke for kone og barn som nå skal lære å bruke båten. Men må i nøytral ved bytte av styreposisjon og ingen mulighet for å overstyre andre styreposisjon. Prøver å finne ein 2 til 1 løsning for kontrollkabler. Da kunne man hatt ein kabel inn til motor for hhv. gass/gir. Link to post
Gullfisk Svart 17.November.2024 Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Har ikke prøvd to spaks løsning, men skjønner heller ikke vitsen når man kan ha alt på en spak. Du må nok likevel ha to kabler, en til gass og en til gir. Men må du ha spak inne da? Hvor kritisk er de å ha gass og gir der inne? Holder det ikke med å kunne styre innefra, og ta manøvrering ute? Har hatt både 27 og 31 Viksund, og fjernet både styreplass og manøvrering inne på begge to, derfor spørsmål. Forøvrig enspaks begge to. Link to post
free Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Jeg foretrekker en-spak selv, men ved å bruke en to-spak i en av posisjonene kan en-spak kontrollboks kobles som slave til to-spaken og dermed kontrollere båten sømløst fra begge posisjoner, dette forutsetter at spakene ikke har lås for friposisjon og at de er noenlunde velsmurte. En annen løsning er en-spaks til en-spak på girwire og en synkronisator for wirene for gass funksjon, det er denne løsningen jeg ønsker meg men jeg har ikke klart å finne ut av om gassynkronisatoren krever friposisjon for "å bytte innput" Noen som vet? jeg vet at girsynkronisatoren må i fri for å bytte posisjon, for jeg har en sånn og den er jeg ikke glad i. Link to post
Hulda Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 En del 1-spakere er slik at man kan fjerne en kule inne i mekanikken. Da kan to 1-spakere kobles rett på motor gir/gass. Den virkårlige boksen som ikke betjenes blir automatisk slave av den som betjenes. Så slipper msn alt mikkmakket, som blant annet jeg har i Hulda. Link to post
free Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Vet du hvilke kontrollere som har mulighet til å fjerne kula? Mine, som begge er merket volvo penta kunne ikke det Link to post
Hulda Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Ja. Blar du deg bakover i 'Byggingen av Hulda...' så er hendelen montert på kartbordet. Link to post
lnjk Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Tror den dobble spaken med rød og svart knott har slik kule. Du ser en skrue i senter av spaken. Skruer du ut den så kan kula fjernes. -Det er noen år siden jeg skrudde på mine, så kan huske feil. Lagt til Når jeg nå tenker meg om så må jeg ha fjernet den kula på gass og stigningskontrollen. Har spaker inne og ute og mener jeg går fra ene spaken videre til den neste. Link to post
Konas båt Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Denne spaken på side 9 i "Byggingen av Hulda" Link to post
Hulda Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Iherdighet lønner seg :-) Link to post
Konas båt Svart 30.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 Da ser det ut til at valget faller på 2 spak, kort utgave ute og beholde den gamle inne. Så får vi se når kabler skal trekkes og det blir direkte fra inne til motor eller om det blir via ute kontroller. Grunnen er enklere/grovere mekanikk. Så skal vi kunne lære kone og sønn trygg bruk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn