Jump to content

Volvo Penta D1 30 - vinterlagring

Ninja1

Recommended Posts

Heisann,

jeg skal ha seilbåten i vinterhavn for første gang (i mitt eie) og forsøker å klargjøre motoren for minusgradene. Tanken var å kjøre motoren (volvo penta d1-30) med frostvæske i stedet for sjøvann i noen minutter, men har fått problemer med dieseltilførselen så jeg får ikke starta den. Nå vil jeg bare få tømt sjøvann-systemet før ting fryser, men sliter litt med å skjønne meg på manualen. Noen som har gjort dette før og har no tips å dele?:)

Har stengt vanntilførselen ved drevet og tømt vannfilteret ved å åpne opp til impeller. Men det sitter vel no vann ved heat exchanger og i eksossystemet også antar jeg?

Ser ikke ut til at noen andre svarer, så da gjør jeg et forsøk. Jag ville skrudd av eksosbendet først for å få tilgang til sjøvannet etter å ha gått gjennom motoren. Fest en slange fra varmeveksler til en bøtte det du kan observere fargen på vannet som kommer ut. Da slipper du å fylle sylindrene med vann og ødelegge motoren når du kjører startmotor uten start og eksostrykk. (La gjerne startmotoren få avkjøle seg litt med pause underveis hvis du kjører starteren lenge). Så ville jeg "matet" sjøvannsfilteret med frostvæske med korrosjonshemmer. (Giftfri holder ikke). Før frosvæskematingen ville jeg vasket ut saltvann i motoren med 10-20 liter ferskvann. Får å sikre eksospotte + eksosrør kan du suges ut endel av vannet med en liten ekstern pumpe og etterfylle med frostvæske, nå gjerne konsentrert. Jeg har samme motor, men har aldri hatt ditt problem. 

Du kan regne med at det går med ca 4 liter frostvæske i motoren før du ser farge i bøtten din ved utløpet. Når du har av eksosbendet kan du samtidig sjekke om det er på vei til å gro igjen. Lykke til! 

Ikke forsøk å skru av eksos bendet, det kan fort føre til nye problemer som fastrustede bolter som knekker osv. pluss at du vil trenge ny pakning.

Løsne heller eksos slangen fra bendet og sett en tom bøtte under. Kjør motoren på starteren og la den den suge utblandet frostvæske fra en bøtte. Bytt om på bøttene en gang og du er ferdig.

NB. Eksosslangen sitter nok godt men lirker du med flat skrutrekker mellom slangen og bendet rundt hele så kommer den. Alternativt kan du løsne eksosslangen fra lyddemperen, i den enden sitter den ikke så godt fast.

@Pedaltom

Er det ikke enklest å fikse dieseltilførselen slik at motoren kan startes for deretter å vinterkonservere på vanlig måte?

Hva er det som feiler dieseltilførselen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for svar! 
jeg endte med å tømme vann fram til og med varmeveksleren slik beskrevet i manualen. Men skjønte ikke hvordan jeg skulle få tømt videre ut, de eksoslangene sitter noe veldig. Så da tok jeg sjøvannslangen som gikk til varmeveksleren, helte på med frostvæske og satte på fotpumpa til gummibåten. Hehe! Så tok jeg det litt pent og gradvis pumpa opp nok trykk til alt sjøvann gikk ut og det kom ren frostvæske ut av eksosen på utsiden av båten. Antar jeg skulle være kvitt alt sjøvann nå. 

Ideelt sett skulle jeg fått fiksa dieselproblemet først ja. Men travel hverdag osv… rakk iallfall dette med et nødskrik før minusgradene kom den samme natta.

Ang startproblemer… Jeg får diesel, men også masse luft ut av lufteskruen når jeg bruker luftepumpa over dieselfilteret. Forsøkte å pumpe ut mye for å så kjøre starteren og lufte ved dysene, men her kom det ikke diesel til dysene i det hele tatt. Ingen brudd i slanger eller løse slangeklemmer som jeg kan se. Ingen lukt som indikerer stor lekkasje heller. Planen nå er å ta av slangen etter vannutskilleren og sette den i en egen dunk med diesel slik at jeg kan følge tilførselen hele veien og forhåpentligvis se hvor det stopper. Har hatt båten i et knapt år og har ikke blitt helt kjent med alt enda. Som feks om tankmåleren er helt på jordet og tanken rett og slett er tom…

Ren diesel fra egen kanne kan være en effektiv måte å avgrense problemet på. Gjerne i kombinasjon med en bit gjennomsiktig slange på returen for å kunne se om det er luftbobler i returdieselen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...