Ninja1 Startet 17.November.2024 Link til dette innlegget Startet 17.November.2024 Heisann, jeg skal ha seilbåten i vinterhavn for første gang (i mitt eie) og forsøker å klargjøre motoren for minusgradene. Tanken var å kjøre motoren (volvo penta d1-30) med frostvæske i stedet for sjøvann i noen minutter, men har fått problemer med dieseltilførselen så jeg får ikke starta den. Nå vil jeg bare få tømt sjøvann-systemet før ting fryser, men sliter litt med å skjønne meg på manualen. Noen som har gjort dette før og har no tips å dele?:) Har stengt vanntilførselen ved drevet og tømt vannfilteret ved å åpne opp til impeller. Men det sitter vel no vann ved heat exchanger og i eksossystemet også antar jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Ser ikke ut til at noen andre svarer, så da gjør jeg et forsøk. Jag ville skrudd av eksosbendet først for å få tilgang til sjøvannet etter å ha gått gjennom motoren. Fest en slange fra varmeveksler til en bøtte det du kan observere fargen på vannet som kommer ut. Da slipper du å fylle sylindrene med vann og ødelegge motoren når du kjører startmotor uten start og eksostrykk. (La gjerne startmotoren få avkjøle seg litt med pause underveis hvis du kjører starteren lenge). Så ville jeg "matet" sjøvannsfilteret med frostvæske med korrosjonshemmer. (Giftfri holder ikke). Før frosvæskematingen ville jeg vasket ut saltvann i motoren med 10-20 liter ferskvann. Får å sikre eksospotte + eksosrør kan du suges ut endel av vannet med en liten ekstern pumpe og etterfylle med frostvæske, nå gjerne konsentrert. Jeg har samme motor, men har aldri hatt ditt problem. Du kan regne med at det går med ca 4 liter frostvæske i motoren før du ser farge i bøtten din ved utløpet. Når du har av eksosbendet kan du samtidig sjekke om det er på vei til å gro igjen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Ikke forsøk å skru av eksos bendet, det kan fort føre til nye problemer som fastrustede bolter som knekker osv. pluss at du vil trenge ny pakning. Løsne heller eksos slangen fra bendet og sett en tom bøtte under. Kjør motoren på starteren og la den den suge utblandet frostvæske fra en bøtte. Bytt om på bøttene en gang og du er ferdig. NB. Eksosslangen sitter nok godt men lirker du med flat skrutrekker mellom slangen og bendet rundt hele så kommer den. Alternativt kan du løsne eksosslangen fra lyddemperen, i den enden sitter den ikke så godt fast. @Pedaltom Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Er det ikke enklest å fikse dieseltilførselen slik at motoren kan startes for deretter å vinterkonservere på vanlig måte? Hva er det som feiler dieseltilførselen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Taskeladden Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Tøm sjøvannsiden for saltvann, så kjører du heller motoren på starteren til den får sugd inn litt frostvæske som nevnes over her. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ninja1 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Takk for svar! jeg endte med å tømme vann fram til og med varmeveksleren slik beskrevet i manualen. Men skjønte ikke hvordan jeg skulle få tømt videre ut, de eksoslangene sitter noe veldig. Så da tok jeg sjøvannslangen som gikk til varmeveksleren, helte på med frostvæske og satte på fotpumpa til gummibåten. Hehe! Så tok jeg det litt pent og gradvis pumpa opp nok trykk til alt sjøvann gikk ut og det kom ren frostvæske ut av eksosen på utsiden av båten. Antar jeg skulle være kvitt alt sjøvann nå. Ideelt sett skulle jeg fått fiksa dieselproblemet først ja. Men travel hverdag osv… rakk iallfall dette med et nødskrik før minusgradene kom den samme natta. Ang startproblemer… Jeg får diesel, men også masse luft ut av lufteskruen når jeg bruker luftepumpa over dieselfilteret. Forsøkte å pumpe ut mye for å så kjøre starteren og lufte ved dysene, men her kom det ikke diesel til dysene i det hele tatt. Ingen brudd i slanger eller løse slangeklemmer som jeg kan se. Ingen lukt som indikerer stor lekkasje heller. Planen nå er å ta av slangen etter vannutskilleren og sette den i en egen dunk med diesel slik at jeg kan følge tilførselen hele veien og forhåpentligvis se hvor det stopper. Har hatt båten i et knapt år og har ikke blitt helt kjent med alt enda. Som feks om tankmåleren er helt på jordet og tanken rett og slett er tom… Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Ren diesel fra egen kanne kan være en effektiv måte å avgrense problemet på. Gjerne i kombinasjon med en bit gjennomsiktig slange på returen for å kunne se om det er luftbobler i returdieselen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.