Jump to content

Montere nye lydisoleringsplater - lim eller spray?

Goddis77

Recommended Posts

Har fjernet de gamle platene i motorrommet som ser ut som de her:

Skjermbilde2024-11-17192742.png.71284ffe900fdabb4f64afddf47ec6fb.png

Var 30mm plater før, og nå vurderer jeg å bruke disse her fra Biltema som også er 30mm:

Skjermbilde2024-11-17192730.png.06416c962ec801a54cdbd8750e67af11.png

Men limtypen en bruker her. Ser jo at flere skriver at lim på boks fungerer bra, men vil ikke platene da sitte som pokker?

Vet jo at det er meningen, men hvis en da senere skal ta av igjen dette her ,vil det ikke da bli en omfattende jobb?

Trodde kanskje at det var kontaktlim på spray en brukte til dette er egentlig? 

Vurderer også å bruke disse platene her for ekstra feste i taket og lukene:

Skjermbilde2024-11-17193157.png.fa9bddf40ed436edd8510fc88a5cf228.png

Hekri skrev 52 minutter siden:

Har brukt spraylim - men det fyker mye rundt omkring. 

Men hvorfor skal du tilrettelegge for senere demontering? 

Ingenting varer evig, men håpet er jo at en slipper å gjøre denne jobben igjen på mange år.

Men hvis det ikke blir bra og en må gjøre jobben på nytt, så hadde det jo vært greit å ikke ha en total drittjobb foran seg. Men ser at kontaktlim, eller noe må nok brukes på de platene her. De var litt tunge og stive. Får se hvordan de fungerer på vegger hvor det ikke er slak vegg, men heller litt bølgete.

Hekri skrev Just now:

Enig. Hvis det er Nord-West'en du skal "behandle", hvilket år ble den produsert?

Og er det limet eller de gamle platene som har sluppet taket (gått i oppløsning)? 

NW900'en er fra 1986 og jeg tipper flere av platene her er fra den tid. Nå er alt tatt ut, men det var pga at alufilten var gått av mange steder, de var fulle av olje og søl, samt at de drysset en god del bare en tok på de.

Goddis77 skrev for 5 timer siden:

kontaktlim derfra, så får vi se hvordan det går.

Viktig å sørge for god temperatur når du jobber med kontaktlimen, snakker av egen erfaring (limte isolasjon og skrogtrekk med Biltemas spraylim). De jobbene jeg gjorde i rundt 20 grader holder enda, 13-14 år etter, mens de jobbene jeg gjorde i rundt 10-12 grader måtte jeg gjøre om igjen.

Hakkannen skrev 15 minutter siden:

Viktig å sørge for god temperatur når du jobber med kontaktlimen, snakker av egen erfaring (limte isolasjon og skrogtrekk med Biltemas spraylim). De jobbene jeg gjorde i rundt 20 grader holder enda, 13-14 år etter, mens de jobbene jeg gjorde i rundt 10-12 grader måtte jeg gjøre om igjen.

Det var et godt poeng. Jobben haster ikke hos meg siden båten er på land frem til April++ tipper jeg.

Men en ovn i rommet der er da uansett å foretrekke ser jeg.

Hekri skrev for 6 timer siden:

Ta gjerne bilder når du er i gang med prosessen og prosjektet. 

Jeg tenker også på å sette i gang...... Bare tanker! Er litt usikker på hvilke plater som er best......

@Chilli Solbris har du noe forslag til produkt eller prosess....?

Jeg har i hvert fall plater fra eget utsalg! Og de blir ikke limt. De blir skrudd med tilhørende store plast skiver. Limet slipper. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har limt mye isolasjon nylig. Vær oppmerksom på at et er forbausende stor forskjell på de forskjellige merkene. F.eks. er det flere som hevder at kontaktlimet som biltema leverer nå er av elendig kvalitet. Det erfarte vi også. Et helt udugelig produkt, mens tilsvarende fra Jula fungerer kjempegodt. Om du ikke får heftet du ønsker deg, så kan det bare være at du har lim fra feil leverandør. Har kun brukt pensel på dette prosjektet. Det sitter som bare juling. Jula har en fin gel-aktig konsistens, mens Biltema er tyntflytende og limer ekstremt dårlig... 

Kaftein ØL skrev 1 time siden:

Jeg har limt mye isolasjon nylig. Vær oppmerksom på at et er forbausende stor forskjell på de forskjellige merkene. F.eks. er det flere som hevder at kontaktlimet som biltema leverer nå er av elendig kvalitet. Det erfarte vi også. Et helt udugelig produkt, mens tilsvarende fra Jula fungerer kjempegodt. Om du ikke får heftet du ønsker deg, så kan det bare være at du har lim fra feil leverandør. Har kun brukt pensel på dette prosjektet. Det sitter som bare juling. Jula har en fin gel-aktig konsistens, mens Biltema er tyntflytende og limer ekstremt dårlig... 

Skal ha det i tankene. Har kjøpt 2 plater foreløpig som jeg tenker å lime bak vartvannstanken. Får da sett om limen og platene fungerer.

Eneste er om de sorte platene fra Biltema gjør det mørkt i motorrommet etterpå hvis jeg fortsetter med de her. De var og som nevnt over ganske stive, så får se om de legger seg rundt ujevnheter og slikt eller ikke.

Har en del åpne soner i motorrommet som gjør det vanskelig å dekke til fullt også, men må av og til kunne krype inn der, så kan ikke dekke helt igjen heller.

Bilde som viser styrbord side i rommet:

20241117_105740.jpg.59fe897682ebb96c82e3dd97d1607e16.jpg  

Så da får en prøve seg litt.

Varmet opp rommet en del før jeg begynte nå. Tok på kontakt lim på platen først og veggen etterpå. Platen sugde til seg veldig mye av limen, og har brukt nesten 70% av limboksen på første plate her.

Ventet 15 min og prøvde på veggen. Limte ikke i det hele tatt.

Venter 10-15 min til nå, men første forsøk lover ikke godt.

20241124_132405.jpg

20241124_125325.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...