Goddis77 Startet 17.November.2024 Link til dette innlegget Startet 17.November.2024 Har fjernet de gamle platene i motorrommet som ser ut som de her: Var 30mm plater før, og nå vurderer jeg å bruke disse her fra Biltema som også er 30mm: Men limtypen en bruker her. Ser jo at flere skriver at lim på boks fungerer bra, men vil ikke platene da sitte som pokker? Vet jo at det er meningen, men hvis en da senere skal ta av igjen dette her ,vil det ikke da bli en omfattende jobb? Trodde kanskje at det var kontaktlim på spray en brukte til dette er egentlig? Vurderer også å bruke disse platene her for ekstra feste i taket og lukene: Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.November.2024 Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Hei. Metallskruar er vel ei lydbru? Best å unngå. Dei kan jo fjernast etter at limet har herda. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Ask skrev 51 minutter siden: Hei. Metallskruar er vel ei lydbru? Best å unngå. Dei kan jo fjernast etter at limet har herda. Godt poeng. Får se om det blir noe annet til det da 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Tomasbo Svart 17.November.2024 Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Maritim.no har plastskiver til å feste de platene med. Fremdeles vanlige skruer da. Biltema sine lydisolasjonsplater svarte på begge sider, ikkje hvite som på bildet(Sjekket 3 forskjellige butikker). Igjenn, Maritim har med hvit fremside. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 17.November.2024 Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Sånne skruer med plate du la ved bilde av har jeg brukt på mine👌 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Har god erfaring med Jula sit Hard Head spraylim på PE skum mot kryssfiner. Uansett valg av lim må vedheft testes. Lurt å dekke til,8 og bruke verneutstyr, da det kan bli litt "sveve lim". Men lim på spray gjør påførings jobben enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Jeg har brukt skruer, kontaktlim, Biltema Multibond Rapid, uansett sitter det som spikret. De første ble limt opp for et par ti-år siden. Jeg har erfart at skruer snurper med seg skumgummien og etterlater kratere. For meg har det mest brukervennlige vært Multibond Rapid. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Kjøpte et par plater fra Biltema (de svarte) og kontaktlim derfra, så får vi se hvordan det går. Tenker å ta ene veggen med varmtvannstanken først, så ta det derfra. Er kuldegrader ute nå, så tenker å heller vente til litt mildere vær. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Goddis77 skrev On 17.11.2024 at 19.34: men hvis en da senere skal ta av igjen dette her ,vil det ikke da bli en omfattende jobb? Har brukt spraylim - men det fyker mye rundt omkring. Men hvorfor skal du tilrettelegge for senere demontering? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Hekri skrev 52 minutter siden: Har brukt spraylim - men det fyker mye rundt omkring. Men hvorfor skal du tilrettelegge for senere demontering? Ingenting varer evig, men håpet er jo at en slipper å gjøre denne jobben igjen på mange år. Men hvis det ikke blir bra og en må gjøre jobben på nytt, så hadde det jo vært greit å ikke ha en total drittjobb foran seg. Men ser at kontaktlim, eller noe må nok brukes på de platene her. De var litt tunge og stive. Får se hvordan de fungerer på vegger hvor det ikke er slak vegg, men heller litt bølgete. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Goddis77 skrev 5 minutter siden: greit å ikke ha en total drittjobb foran seg. Enig. Hvis det er Nord-West'en du skal "behandle", hvilket år ble den produsert? Og er det limet eller de gamle platene som har sluppet taket (gått i oppløsning)? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Hekri skrev Just now: Enig. Hvis det er Nord-West'en du skal "behandle", hvilket år ble den produsert? Og er det limet eller de gamle platene som har sluppet taket (gått i oppløsning)? NW900'en er fra 1986 og jeg tipper flere av platene her er fra den tid. Nå er alt tatt ut, men det var pga at alufilten var gått av mange steder, de var fulle av olje og søl, samt at de drysset en god del bare en tok på de. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Ta gjerne bilder når du er i gang med prosessen og prosjektet. Jeg tenker også på å sette i gang...... Bare tanker! Er litt usikker på hvilke plater som er best...... @Chilli Solbris har du noe forslag til produkt eller prosess....? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Selco Racing Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 En vedheft test gir ikke svar på langtids bruk. Spraylim gir godt førsteinntrykk, men tørker aldri. Forblir seigt og siger/ løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Goddis77 skrev for 5 timer siden: kontaktlim derfra, så får vi se hvordan det går. Viktig å sørge for god temperatur når du jobber med kontaktlimen, snakker av egen erfaring (limte isolasjon og skrogtrekk med Biltemas spraylim). De jobbene jeg gjorde i rundt 20 grader holder enda, 13-14 år etter, mens de jobbene jeg gjorde i rundt 10-12 grader måtte jeg gjøre om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Hakkannen skrev 15 minutter siden: Viktig å sørge for god temperatur når du jobber med kontaktlimen, snakker av egen erfaring (limte isolasjon og skrogtrekk med Biltemas spraylim). De jobbene jeg gjorde i rundt 20 grader holder enda, 13-14 år etter, mens de jobbene jeg gjorde i rundt 10-12 grader måtte jeg gjøre om igjen. Det var et godt poeng. Jobben haster ikke hos meg siden båten er på land frem til April++ tipper jeg. Men en ovn i rommet der er da uansett å foretrekke ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Goddis77 skrev 1 time siden: Men en ovn i rommet der er da uansett å foretrekke ser jeg. Det er nok ikke dumt nei. Samtidig, greit å sørge for at du får puste godt også, gassingen fra spraylimen slo ut på gassalarmen hos meg😅 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Hekri skrev for 6 timer siden: Ta gjerne bilder når du er i gang med prosessen og prosjektet. Jeg tenker også på å sette i gang...... Bare tanker! Er litt usikker på hvilke plater som er best...... @Chilli Solbris har du noe forslag til produkt eller prosess....? Jeg har i hvert fall plater fra eget utsalg! Og de blir ikke limt. De blir skrudd med tilhørende store plast skiver. Limet slipper. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Chilli Solbris skrev 21 minutter siden: De blir skrudd med tilhørende store plast skiver. Og hva gjør vi med de skruene der spissen stikker opp gjennom dørkeplatene? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Hekri skrev for 1 time siden: Og hva gjør vi med de skruene der spissen stikker opp gjennom dørkeplatene? Skrur ikke gjennom dørkplatene!😉😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kaftein ØL Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Jeg har limt mye isolasjon nylig. Vær oppmerksom på at et er forbausende stor forskjell på de forskjellige merkene. F.eks. er det flere som hevder at kontaktlimet som biltema leverer nå er av elendig kvalitet. Det erfarte vi også. Et helt udugelig produkt, mens tilsvarende fra Jula fungerer kjempegodt. Om du ikke får heftet du ønsker deg, så kan det bare være at du har lim fra feil leverandør. Har kun brukt pensel på dette prosjektet. Det sitter som bare juling. Jula har en fin gel-aktig konsistens, mens Biltema er tyntflytende og limer ekstremt dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Kaftein ØL skrev 1 time siden: Jeg har limt mye isolasjon nylig. Vær oppmerksom på at et er forbausende stor forskjell på de forskjellige merkene. F.eks. er det flere som hevder at kontaktlimet som biltema leverer nå er av elendig kvalitet. Det erfarte vi også. Et helt udugelig produkt, mens tilsvarende fra Jula fungerer kjempegodt. Om du ikke får heftet du ønsker deg, så kan det bare være at du har lim fra feil leverandør. Har kun brukt pensel på dette prosjektet. Det sitter som bare juling. Jula har en fin gel-aktig konsistens, mens Biltema er tyntflytende og limer ekstremt dårlig... Skal ha det i tankene. Har kjøpt 2 plater foreløpig som jeg tenker å lime bak vartvannstanken. Får da sett om limen og platene fungerer. Eneste er om de sorte platene fra Biltema gjør det mørkt i motorrommet etterpå hvis jeg fortsetter med de her. De var og som nevnt over ganske stive, så får se om de legger seg rundt ujevnheter og slikt eller ikke. Har en del åpne soner i motorrommet som gjør det vanskelig å dekke til fullt også, men må av og til kunne krype inn der, så kan ikke dekke helt igjen heller. Bilde som viser styrbord side i rommet: Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Så da får en prøve seg litt. Varmet opp rommet en del før jeg begynte nå. Tok på kontakt lim på platen først og veggen etterpå. Platen sugde til seg veldig mye av limen, og har brukt nesten 70% av limboksen på første plate her. Ventet 15 min og prøvde på veggen. Limte ikke i det hele tatt. Venter 10-15 min til nå, men første forsøk lover ikke godt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Jeg har brukt vanlig kontaktlim fra Biltema. Sitter som nøkken etter borti 20 år. Biltema Multibond sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Brukte denne her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.