Konas båt Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Uansett hvilken kontaktlim som brukes bør porøse overflater primes med eit lag som får tørke skikkelig, gjerne dager. Bruker den teknikken ved liming av neopren. Av kontaktlim på boks ville eg valgt Casco. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Konas båt skrev 5 minutter siden: Uansett hvilken kontaktlim som brukes bør porøse overflater primes med eit lag som får tørke skikkelig, gjerne dager. Bruker den teknikken ved liming av neopren. Av kontaktlim på boks ville eg valgt Casco. Det er et godt poeng. Blir mye jobb sånn, men primingen hadde nok gjort susen. Er vant til å lime dykkerdrakter, men da gjerne skalldrakter. Har noen spann liggende med det faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Jeg har også brukt Casco kontaktlim, den gangen vedig likt Biltema. Utrolig likt, tenkte det var laget på samme fabrikken. Den eneste forskjellen jeg kunne registrere var prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Vil de andre platene til Biltema - 36-9219 - være lettere å lime? De er vel litt fastere i fisken på limsiden etter det jeg kan lese. Har vel også en limflate på allerede også? Ble ikke klok på desibel raten på. Noen som vet eller har erfaring? Maritim sine var jo svindyre i forhold hvis en skal vurdere tykkere typer. @Chilli Solbris kunne ikke se de platene du selger i nettbutikken din? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Goddis77 skrev 5 minutter siden: Vil de andre platene til Biltema - 36-9219 - være lettere å lime? De er vel litt fastere i fisken på limsiden etter det jeg kan lese. Har vel også en limflate på allerede også? Ble ikke klok på desibel raten på. Noen som vet eller har erfaring? Maritim sine var jo svindyre i forhold hvis en skal vurdere tykkere typer. @Chilli Solbris kunne ikke se de platene du selger i nettbutikken din? De ligger nok ikke i nettbutikken enda. Men du finner dem her: https://www.flak.no/?products[query]=lydisolasjon Bare se bort i fra prisen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Goddis77 skrev 24 minutter siden: Vil de andre platene til Biltema - 36-9219 - være lettere å lime? De er vel litt fastere i fisken på limsiden etter det jeg kan lese. Har vel også en limflate på allerede også? Hvis du sikter til Bt-platene med "sølv"-folie på ene siden og gult dekk-papir på andre, drar du av dekk-papiret og fester det mot tørket kontaktlim på "skrog-siden". Men du må treffe 100% på første forsøk. Du får ikke flytta plata. Den sitter øyeblikkelig. Men hvor mange år den vil sitte - sier reklamen ingenting om....... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Goddis77 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Når en har stoppet opp litt begynner en å tenke mer på hva som er lurt her. Denne posten til @Grand Banks jr gjorde at jeg begynte å tenke litt igjen. Ser jo enkelt og greit ut å montere det der. Nesten fristende å satse på noe slikt.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Og hva er dine erfaringer etter at du skrev nedenstående for ca 7 år siden, @Grand Banks jr? Tråden din er forøvrig reneste læreboka! Leser den nå med stor interesse. https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html Veldig behagelig å jobbe med. Demper frekvenser godt opp til 500 Hz. Og bruker denne som lag 2: https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-noise-buffler-20.html Dette er såkalt "åpent skum" så det skal dempe lyd over 500 Hz veldig bra. Er ærlig talt litt skeptisk til at dette skal dempe lyd bedre enn den 4 cm gamle plata som var der, men dataene sier så. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Kaftein ØL Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Prøv limet fra jula istedet. Det er som natt og dag. Lime du får på biltema er ikke det samme som for 20 år siden. Det har vært flere tråder om det "nye" elendige kontaktlimet til BT nylig. Mange har brukt samme boks tidligere uten problemer, og har plutsetlig fått problemer nå med samme produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2024 Tok en beslutning om innkjøp av 2 lags mattene som @Grand Banks jr har brukt, så får vi se hvordan det går :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Liten status oppdatering her: Mattene er ankommet fra BRL Electronics og har begynt montering. Var vel ca 20 kg med matter som ble levert. Begynte monteringen bak varmtvanns tanken, da denne stod i veien for meg. Først et lag med de tynne vibrasjonsdempings platene, før selve skum platene ble festet. Tidskrevende arbeid, men det var deilig å slippe limstanken i båten når en holder på. Når varmtvanns tanken nå er på plass igjen og en skal fortsette, ser jeg at det er MYE småjobbing på trange områder innover under pentry. Tidkrevende og vanskelig å få fint/ordentlig ser jeg. Lurer på nå og det hadde vært lettere å montere opp kryssfiner plater på veggen som det her er skjært ut hull på, og heller kledd disse platene med isolasjon/demping? Må kunne komme bak her innimellom, så vurderer da om jeg skal kunne montere de slik at de kan enkelt skrus av og på? Legge opp seksjoner med plater som festes med bolter som lett kan skrus opp igjen? Da kan jeg åpne det området jeg vil og kunne krype inn. Hva tenker folket om den tanken? Hvis jeg går for dette må jeg ta en vannfast kryssfiner plate som jeg maler i kantene tenker jeg. Må også da skaffe noen lufteslanger opp til inn/utsuget til luft for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Har fått satt på plater nå. Skal behandles før de festes skikkelig og legges isolasjon på. Nå er det tett, så da må jeg legge slanger frem til lufte ventilen. Noen som vet hvor de selger dette? Tenker å lage 2-3 hull i veggen og trekke slanger opp til ventilristen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Aluslanger til luftinntak kjøper du billigst på Byggmax eller OBS! Bygg. Mulig de har på Biltema også. Ville brukt så stor diameter som mulig for at motoren skal få nok luft og for å få ut varmen. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Goddis77 Svart 26.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Er en plate som er rett under ventilene i skroget. 190x400mm. Kan nok få plass til en 100mm eller litt større ventil her. Bruke en vanlig ventil som brukes i hus eller noe kanskje? Sånn som denne? Må også få isolert røret eller noe deromkring mtp lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Så tok en tur på obs bygg. Hva tenker en om dette her? Alurør som en isolerer. Vil det dempe lydisolering muligens? Lufteluke uten lokket på begge sider. Eller en adapter åpning. 125mm Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Alurør med isolering vil klart dempe deler av lydbildet. Det er den lavfrekvente biten som krever masse (tyngde), enkelt forklart. Jeg har forresten benyttet slik alu.slange for luft inn til motorene i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Hulda skrev 1 minutt siden: Alurør med isolering vil klart dempe deler av lydbildet. Det er den lavfrekvente biten som krever masse (tyngde), enkelt forklart. Jeg har forresten benyttet slik alu.slange for luft inn til motorene i Hulda. Tenker det blir et opplegg av det her da. Isolerer oppe med lufteinntaket også siden det er rett ved førerposisjonen :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2024 Der er du på rett spor @Goddis77👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.