Jump to content

Montere nye lydisoleringsplater - lim eller spray?

Goddis77

Recommended Posts

Konas båt skrev 5 minutter siden:

Uansett hvilken kontaktlim som brukes bør porøse overflater primes med eit lag som får tørke skikkelig, gjerne dager.

Bruker den teknikken ved liming av neopren.

Av kontaktlim på boks ville eg valgt Casco.

Det er et godt poeng. Blir mye jobb sånn, men primingen hadde nok gjort susen.

Er vant til å lime dykkerdrakter, men da gjerne skalldrakter. Har noen spann liggende med det faktisk.  

Vil de andre platene til Biltema - 36-9219 - være lettere å lime? De er vel litt fastere i fisken på limsiden etter det jeg kan lese.

Har vel også en limflate på allerede også? Ble ikke klok på desibel raten på. Noen som vet eller har erfaring?

Maritim sine var jo svindyre i forhold hvis en skal vurdere tykkere typer.

@Chilli Solbris kunne ikke se de platene du selger i nettbutikken din?

Goddis77 skrev 5 minutter siden:

Vil de andre platene til Biltema - 36-9219 - være lettere å lime? De er vel litt fastere i fisken på limsiden etter det jeg kan lese.

Har vel også en limflate på allerede også? Ble ikke klok på desibel raten på. Noen som vet eller har erfaring?

Maritim sine var jo svindyre i forhold hvis en skal vurdere tykkere typer.

@Chilli Solbris kunne ikke se de platene du selger i nettbutikken din?

De ligger nok ikke i nettbutikken enda. 
Men du finner dem her: https://www.flak.no/?products[query]=lydisolasjon

Bare se bort i fra prisen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Goddis77 skrev 24 minutter siden:

Har vel også en limflate på allerede også?

Hvis du sikter til Bt-platene med "sølv"-folie på ene siden og gult dekk-papir på andre, drar du av dekk-papiret og fester det mot tørket kontaktlim på "skrog-siden". Men du må treffe 100% på første forsøk. Du får ikke flytta plata. Den sitter øyeblikkelig. 

Men hvor mange år den vil sitte - sier reklamen ingenting om.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Og hva er dine erfaringer etter at du skrev nedenstående for ca 7 år siden, @Grand Banks jr?

Tråden din er forøvrig reneste læreboka! Leser den nå med stor interesse. 

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html

Veldig behagelig å jobbe med. Demper frekvenser godt opp til 500 Hz. 

Og bruker denne som lag 2:

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-noise-buffler-20.html

Dette er såkalt "åpent skum" så det skal dempe lyd over 500 Hz veldig bra. Er ærlig talt litt skeptisk til at dette skal dempe lyd bedre enn den 4 cm gamle plata som var der, men dataene sier så. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

• 3 uker senere...

Liten status oppdatering her:

Mattene er ankommet fra BRL Electronics og har begynt montering.

Var vel ca 20 kg med matter som ble levert.

20241214_094617.jpg.213eb5a534816518a3c606eea9d0c9c0.jpg

Begynte monteringen bak varmtvanns tanken, da denne stod i veien for meg. Først et lag med de tynne vibrasjonsdempings platene, før selve skum platene ble festet. Tidskrevende arbeid, men det var deilig å slippe limstanken i båten når en holder på.

20241124_173707.jpg.cc24ec3ad268b1b1811611d84deaa325.jpg

20241214_150339.jpg.63f9a43fd7d7c9b253b93de0acbcce8b.jpg

Når varmtvanns tanken nå er på plass igjen og en skal fortsette, ser jeg at det er MYE småjobbing på trange områder innover under pentry.

Tidkrevende og vanskelig å få fint/ordentlig ser jeg.

20241117_105740(1).jpg.c344596fdae12736fb8c8b1ad7e8971e.jpg

Lurer på nå og det hadde vært lettere å montere opp kryssfiner plater på veggen som det her er skjært ut hull på, og heller kledd disse platene med isolasjon/demping? Må kunne komme bak her innimellom, så vurderer da om jeg skal kunne montere de slik at de kan enkelt skrus av og på? Legge opp seksjoner med plater som festes med bolter som lett kan skrus opp igjen? Da kan jeg åpne det området jeg vil og kunne krype inn.

Hva tenker folket om den tanken?

Hvis jeg går for dette må jeg ta en vannfast kryssfiner plate som jeg maler i kantene tenker jeg. Må også da skaffe noen lufteslanger opp til inn/utsuget til luft for motoren. 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Alurør med isolering vil klart dempe deler av lydbildet. Det er den lavfrekvente biten som krever masse (tyngde), enkelt forklart. Jeg har forresten benyttet slik alu.slange for luft inn til motorene i Hulda.

Tenker det blir et opplegg av det her da. Isolerer oppe med lufteinntaket også siden det er rett ved førerposisjonen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...