Jump to content

Matvaner på sjøen

El barco de Sol

Recommended Posts

Hvor stor andel av middager tas i gjestehavn?

Hva lager du ombord?

Eksempler på retter du lager i båten?

Meg: 67% i gjestehavn.

Ombord: sjømat,særlig sjøkreps og fiskesuppe. En god entrecote med ovnstekte rotgrønnsaker. Blåskjell er det vi oftest tilbereder.

Håper å få litt inspirasjon fra innlegg!!!

All matlaging foregår i båten, det blir vanlig mat som hjemme, men fast system med biff på lørdager. Vi har ikke stekeovn i båten. I sommerferien som er rundt 3 måneder ligger vi bare i gjestehavner. Da blir det dyrt nok med havneavgift om vi ikke også skulle spist i land. På Sverige-turen er det alltid rødvin til maten. Rødt på systembolaget er nesten halve prisen av tilsvarende på polet hjemme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Trivelig å lage mat i båt. I min 25fot DC, så har en Wallas plate, ei gryte og ei stekepanne. Med litt begrenset plass, så gjelder det å finne enkle, gode retter. 

Trives godt i uthavn, og da er jo mat en god aktivitet.

En favoritt  entrecote med vårens ferske asparges og potetsalat, gjerne med litt fersk ramsløk fra holmen. 

Å kjøpe frossen laks, som er ferdig krydret er lettvint å hive i steikepanne. Laksen fungerer også som kjøleelement rundt hvitvinen mens den tiner. Det i kombinasjon med villris i porsjonspose som kokes sammen med fersk brokkoli. Koker først opp vann .ed risen i, legger så i broccoli etter noen minutter, tar det av plata før det er helt ferdig, så steker laksen, når den er klar, så er ris og grønnsaker og klart. Godt. 

Skal det være enkelt, så er jo reker supert. Hvis en har vert innom by/sivilisasjonen så er sushi fin båtmat. Ferdiglaget Bacalao er også greit å varme opp. 

Blodfersk fisk synes jeg er ganske godt ... så da jeg enda bodde nordpå og det var lett å hale ombord noe torsk, så ble det en del fisk.  Det var litt luksus å få seg seilbåt med kokebluss ombord og kunne trekke fisken rett opp, sløye den og slenge den rett i kasserolle.  Etterhvert gav jeg opp fiske - det skjedde delvis mens jeg enda bodde i Tromsø.  Reketråling hadde på et eller annet tidspunkt blitt forbudt rundt Tromsøya, reketråleren tok med seg kveiteyngel - 15-16 år etter dette så var det masse torsk å få rett utenfor stuevinduet mitt.  Så gikk ryktene om at det var mye velvoksen kveite å få tak på, det dukket opp profesjonelle fiskebåter, og så var det plutselig ikke mulig å bare trekke opp litt torsk lengre.  Etter at jeg flyttet til Oslofjorden, og nå har jeg forflyttet meg til Middelhavet ... så er det enda mindre.  Jeg har forsøkt flere ganger (ofte med unger eller besøkende som presser på), men det ender alltid opp med at jeg mister fiskeutstyr, det blir mer rot og kaos i utstyret, ingen fisk biter på og det er bare trasig.

En av standardrettene ombord er Joikakaker ... eller, Vilti heter det vel nå - med ris.  Hvalkjøtt er også godt.  Hvalkjøtt, vilti og brunost er blandt tingene jeg nesten alltid tar med meg når jeg drar til Middelhavet.

Frokost så er det ofte havregryn med melk, tidvis blandet litt ut med slike oversukrede frokostblandinger, tidvis med joghurt og honning i stedet for melk, som regel med nøtter og rosiner.  Men det søler lett, så dersom man er ute på bølgene blir det ofte brødmat, gjerne knekkebrød, eventuelt bare kjeks.  Er jeg alene ombord, så blir ofte frokosten inntatt først ved lunchtider, av og til blir det med ett måltid om dagen.  Matlaging er ikke min ting, særlig ikke om jeg er alene ombord.

Ellers kommer veldig an på hvem jeg har ombord (har hatt en del vilkårlig mannskap de siste årene), økonomisk status og prisnivå i områdene jeg befinner meg, samt om vi er ute i mye bølgevær eller om vi ligger i (ut)havn.  Vi kom over fra Polen til Tyskland, hadde spist mye på restaurant i Polen, men fikk bakoversveis av resturantregningen i Tyskland.  Jeg har hatt veganere ombord, da spiser jeg for det meste vegansk mat - men alltid ett og annet brødmåltid med salami.  Jeg ante ikke hvor viktig den salamiskiva egentlig var for meg før jeg var nesten 90 dager i strekk i Tyrkia - jeg gikk helt vill og kjøpte alt for mye svineprodukter i dagligvarebutikken da jeg kom til Bulgaria :-)

Så anser jeg det som viktig å få i seg nok grønnsaker.  Er jeg alene ombord, så kjøper jeg inn en del tomater, paprika, agurk og bananer.  Tomater passer veldig godt sammen med brød, majones og hvitløk, med eller uten salami.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

30 minutes ago, Sørlandet2 said:

Hvis en har vert innom by/sivilisasjonen så er sushi fin båtmat.

Tja.  Jeg skulle fra Larvik til Göteborg, og hadde jeg med meg noe vilkårlig mannskap.  Han var ikke sikker på om han kom til å bli sjøsyk eller ikke.  Ingefær er fint for å forebygge sjøsyke har jeg hørt - så da foreslo han at vi skulle spise sushi med ingefær før avgang.  Det var ikke noen god idé.  Han ble helt grønn, husker ikke om han måtte bruke bøtta, men jeg tror det.  Jeg følte meg heller ikke helt på topp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har satt inn denne etter ombygging så lager egentlig alt vi har lyst på? En av favorittene til rederinnen er nok allikevel scampi og litt ost rullet i god spekeskinke og deretter stekt til forrett, andebryst med timianpoteter og appelsinsaus til hovedrett og creme brule til dessert. Alt selvsagt laget fra bunnen av .

1000002646.jpg.ec2630ae871da238494cee2037efc2d3.jpg

Albueskjell og makrell er kanskje det eneste vi har lagd ombord. Jeg skal huske på denne tråden om et år når vi har prøvd en sesong båtliv under tak.

img_1_1732047331904.jpg.b0d597297166a27eb87702b838e7a2ce.jpg

Med bare to bluss blir det nok endel ratatouille attåt kjøttmat og soffrittobase for grønskens skyld. Forøvrig, kjøtt er kjøtt og fisk er mat. Fruen okker seg over spartansk nordnorsk skikk, men fesk og potades e vårres brød.

Det viser jo at man ikke trenger all verden til bysse for å lage fin mat!  Det som er problemet i mindre båter er jo å få med seg råvarer over lengre tid.  Vurderer å kjøpe til en ekstra dobbel koketopp som jeg kan bruke når jeg er på landstrøm. Har bare et bluss kokeaparat i byssebenken. Som nevnt, må man jo planlegge litt når man skal lage mat i båt. Langs kysten på Møre og Trøndelag er det jo ikke all verdens utvalg av ferskvarebutikker nær havnene ute ved kysten. Fryseren i mitt kjøleskap er ikke all verden..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 51 minutter siden:

Fryseren i mitt kjøleskap er ikke all verden..

Kan anbefale å se på en slik: https://bestmarin.no/products/kjoleboks-med-kompressor-alpicool?variant=40350197874895

Har hatt en slik i akterlugaren i mange år nå. Den kjøler til -20 grader. Drar litt strøm, men det er veeeldig praktisk å ha fryseboks i tillegg til kjøleboks - særlig når man bor om bord.

Vi spiser nok 85% om bord, i alle fall om du regner alle måltider inkludert frokost.

Har ikke mye fryse kapasitet om bord, men vi tar med noen ferdige (hjemmelagde) måltider som gryteretter etc som ligger i frysen. Vi trives best i gjestehavner så innkjøp av råvarer er enkelt. Det går en del i stekt ørret, fløtesaus med løk, paprika og ris.

Bruker også å steke småpotet i panna, mye godt smør og krydder, passer til mye.  Det meste lar seg lage på et par bluss  om man planlegger litt. Har man i tillegg en liten grill er det jo et hav av muligheter.  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

I kampen mot vekt blir "bysse" Jetboil, og da blir matlaging begrenset til oppvarming av vann. Men, Fjordland og lignende ferdigretter kan faktisk varmes opp i dette, så en slags middag kan det bli også under regatta! Koke egg kan man også! Frysetørret som "Real turmat" er selvsagt alternativet for varm mat i dårlig vær. 

image.jpeg.4b3775a4b27fe4e1e9c89ab87de0fe50.jpeg

Sikkert minst 90 % middagene spiser vi ombord. Madammen er flink til å bruke stekeovnen til all slags gratinerte retter fra fisk til kjøtt. Vi ligger mye i uthavn, og da har jeg alltid garn og teiner med, blir derfor en god del sjømat. Enkelte restaurant besøk blir det i ferie tiden, når vi går innom byer og tettsteder, og været ikke er det beste. Viktig med noen avbrekk..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...