Jump to content

Sprekker i veggen på motorbrønnen på Ryds 550 - er det veldig uvanlig?

Mastiff

Recommended Posts

En venn og hyttenabo har en Ryds 550 produsert i 2013, og veggen på motorbrønnen ser sånn ut i hjørnet på babord side:

image.png.2db68be2e2e2436ba554ab8dadcd8a86.pngimage.png.8cc47111a0aaf9610b1cedffca9762ed.png image.png.6635b20dc664fa374c60772cb13faf36.png

Er dette noe som er kjent på disse båtene, eller er det et enkelttilfelle? Det er vel forholdsvis dyrt og vanskelig å få reparert, vil jeg tro. Stemmer den antakelsen?

Dette er dessverre ganske så vanlig! Og ikke bare på Ryds, men kan komme på de fleste båter med påhenger.
Slike skader kommer som oftest av feil transport av båt/ motor. Etter min mening er det mer eierens enn båtprodusentens skyld at slikt oppstår. Og ja, jeg har selv forårsaket sånn skade:frustrert:, derfor har jeg satt meg inn i temaet.
"Alle" tilter opp motoren og setter den på støttehaken, når de skal traile båt med påhenger.

Det som da skjer er at i humper og dumper så genererer stamme og undervannshus et rimelig stort bøyemoment (fordi stammen/ undervannshus står "rett ut" fra speilet).

Så for hver dump oppstår det altså en temmelig stor brekk-kraft som toppen av speilet, hvor motoren er festet, må ta i mot. Slike krefter er ikke alle båter laget for å tåle i lengden.

Slutt med dette, og gjør som såden istedet:

Når båt er vel oppe på hengeren, tilt motoren ned - helst mot en støtte som går fra forside av girhuset og inn mot hengeren, eller som jeg bruker: legg en pølsefender i mellom stamme og braketten på motoren og tilt ned til motoren klemmer fenderen godt og samtidig står så nært vertikalt som praktisk mulig.

Da reduseres kreftene dramatisk og man unngår slike sprekker i speil/ hekk.

Og ja, det er noe plundrete å reparere. En jobb for noen som kan glassfiber-reparasjon, og som har forståelse for fordeling av stress-krefter. Er det bare i det hjørnet, kan det fikses relativt enkelt. Er det derimot tilsvarende skader mellom speil og skrog, blir det straks mere komplisert. Da må kanskje i værste fall inner-liner kuttes opp for å komme til å reparere. Kan bli dyrt om jobben settes ut til et verksted...

Coco-Bill

Denne skyldtes en smell i en umerket stein på fjorden. Propellakslingen var også slått skjev, viste det seg. Men lamineringen var ikke splittet, ifølge takstmann, så det blir reparasjon. Min båt fikk en smell på omtrent samme måte for snart tre år siden, og da gikk alt utover undervannshuset. Aluminiumsbåten min er bygd som et slagskip fra første verdenskrig, så akterspeilet ga nok ikke etter en millimeter. :fniser:

Mastiff skrev for 11 timer siden:

Denne skyldtes en smell i en umerket stein på fjorden. Propellakslingen var også slått skjev, viste det seg. Men lamineringen var ikke splittet, ifølge takstmann, så det blir reparasjon. Min båt fikk en smell på omtrent samme måte for snart tre år siden, og da gikk alt utover undervannshuset. Aluminiumsbåten min er bygd som et slagskip fra første verdenskrig, så akterspeilet ga nok ikke etter en millimeter. :fniser:

Er steinen navngitt og merket nå??

Når motoren tiltes bakover går noe av vekten av powerhead på baksiden av akterspeilet og balanserer ut noe av momentet som kommer av at stammen tiltes opp og ut.

Når motor henger rett ned er det meste av vekten av motoren på utsiden av akterspeilet, men ikke flyttet like langt ut som ved tilting av stammen.

Hva som gir størst moment på akterspeilet ved vertikale akselerasjoner ved kjøring i hull/fartshump blir en sammenlagt vurdering av plassering av tyngdepunkt og avstand fra akterspeilet i de ulike scenariene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...