Jump to content

Hvit røyk fra Penta TMD40

StigR86

Recommended Posts

Hei

Min 1986 Penta TMD40 (står i en Summer Family 27) ryker veldig ved gasspådrag, men ikke spesielt merkbart ved lavere turtall. Dette mener jeg skjedde etter i fjor sommer da impelleren gikk i oppløsning og motoren kokte over og kjølvannet forsvant. Jeg byttet bare impeller etter dette og fylte opp igjen med kjølevæske, og båten har fungert godt til en kortere ferietur og noen småturer i år da jeg kun har kjørt i sakte fart.

Det som nå skjer er at ved gasspådrag så begynner det å ryke veldig ut av eksosen. Det er en ganske tykk hvit røyk som kan minne om damp. Jeg har mistanker om at det enten kan ligge noen impellerbiter igjen i varmeveksler eller at toppakningen har gått, men er usikker på hva som er lurt å starte med her i forhold til feilsøking. Det forsvinner også kjøleveske i løpet av noen turer så det må fylles av og til nå. Har ikke sett om det kan lekke noen plass enda.

Setter stor pris på om noen kan ha noen tips om hva dette kan skyldes og hvordan jeg eventuelt starter feilsøkingen.

Impellerbiter på vidvanke havner vel i innløpet til oljekjøleren på disse motorene?

Når det gjelder kjølevannet som blir borte, stabiliserer nivået seg i varmeveksleren dersom du ikke etterfyller? Noen motorer har (for) liten ekspansjonsmulighet slik at den kaster av seg kjølevannet når den blir varm. Men om det da ikke etterfylles vil nivået stabilisere seg så fremt det ikke er andre feil ute og går. 

Men tenk også på at årsaken til hvit røyk ikke nødvendigvis er relatert til impellerhavariet. Du bør kanskje ta en sjekk av hele sjøvannsystemet for gjenngroing, fra sjøvannsinntak til eksosbend. Utett impellerlokk kan gjøre at det suges inn luft slik at sjøvannsirkulasjonen blir for dårlig, lurt å sjekke dette også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har aldri skrudd på en 40-motor, så jeg kjenner ikke detaljene. Men jeg har eid en 41 som er etterfølgeren. På en TMD40 er det vel bare varmeveksler og oljekjøler, og ikke afterkooler. Dette forenkler litt. 

Sånn generelt kan du få et inntrykk av tilstanden på kjølerene ved å ta av sjøvannslangene inn/ut og se om innmaten er grodd. Prøv samtidig å fiske ut impellerrester i forkant av første kjøler (oljekjøler?). Er kjølerne mye gjenngrodd av avleiringer kan det være fornuftig å kjøre en syrevask, dette kan gjøres uten demontering av kjølerne. 

Eksosbendet kan demonteres uten behov for nye pakninger. Rust i kanalene der sjøvannet blandes med eksosen er en typisk årsak til redusert vanngjennomstrømming i sjøvannskjølingen. 

Det er vel en papirpakning under lokket på sjøvannspumpa. Denne kan være grei å ha liggende i fall du ødelegger den gamle pakningen om du velger å åpne for inspeksjon. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei!

Hadde TMD40A med samme symptomene som deg, forsøkte og rense hele kjølesystemet først(oljekjøler/varmeveksler) uten at det hjalp. 

Skrudde av toppen for å bytte pakning der, men så da at det var noen små sprekker i toppen dessverre. Håper at du er mer heldig enn meg.

Det er endel o-ringer som sitter i varmeveksler og o-ring+pakninger i oljekjøler som bør byttes når du først åpner opp. Men det er kanskje greit og åpne opp først og se før du bestiller disse.

image.png.972beff9962b054dab289e84429fe9f4.png

image.png.0e2f8913112d670c4562cfefab0a59f3.png

Om du tar en våtstøvsuger innpå røret som går fra impellerpume til oljekjøler kan du få ut gamle impellerbiter. sørg for at støvsugeren er ren og tom i beholderen før du starter den , så du kan se om du har fått ut noe. 

Ellers så er vel varmeveksleren på denne motoren en platekjøler, og må renses nesten årlig med feks oxalsyre for at den ikke skal tette seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...