StigR86 Startet 18.November.2024 Link til dette innlegget Startet 18.November.2024 Hei Min 1986 Penta TMD40 (står i en Summer Family 27) ryker veldig ved gasspådrag, men ikke spesielt merkbart ved lavere turtall. Dette mener jeg skjedde etter i fjor sommer da impelleren gikk i oppløsning og motoren kokte over og kjølvannet forsvant. Jeg byttet bare impeller etter dette og fylte opp igjen med kjølevæske, og båten har fungert godt til en kortere ferietur og noen småturer i år da jeg kun har kjørt i sakte fart. Det som nå skjer er at ved gasspådrag så begynner det å ryke veldig ut av eksosen. Det er en ganske tykk hvit røyk som kan minne om damp. Jeg har mistanker om at det enten kan ligge noen impellerbiter igjen i varmeveksler eller at toppakningen har gått, men er usikker på hva som er lurt å starte med her i forhold til feilsøking. Det forsvinner også kjøleveske i løpet av noen turer så det må fylles av og til nå. Har ikke sett om det kan lekke noen plass enda. Setter stor pris på om noen kan ha noen tips om hva dette kan skyldes og hvordan jeg eventuelt starter feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Impellerbiter på vidvanke havner vel i innløpet til oljekjøleren på disse motorene? Når det gjelder kjølevannet som blir borte, stabiliserer nivået seg i varmeveksleren dersom du ikke etterfyller? Noen motorer har (for) liten ekspansjonsmulighet slik at den kaster av seg kjølevannet når den blir varm. Men om det da ikke etterfylles vil nivået stabilisere seg så fremt det ikke er andre feil ute og går. Men tenk også på at årsaken til hvit røyk ikke nødvendigvis er relatert til impellerhavariet. Du bør kanskje ta en sjekk av hele sjøvannsystemet for gjenngroing, fra sjøvannsinntak til eksosbend. Utett impellerlokk kan gjøre at det suges inn luft slik at sjøvannsirkulasjonen blir for dårlig, lurt å sjekke dette også. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
StigR86 Svart 19.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Takk for svar. Det virker ikke som nivået stabiliserer seg syntes jeg. Jeg skal prøve å sjekke over punktene du nevner. Det er vel greit å starte i den enden før man begynner på en jobb på toppakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Å starte med å sjekke ut det billigste og enkleste først er altid en god regel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
StigR86 Svart 22.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Kjenner du til hvilke pakninger osv som bør byttes om man begynner å åpne på ting i kjølesystemet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Jeg har aldri skrudd på en 40-motor, så jeg kjenner ikke detaljene. Men jeg har eid en 41 som er etterfølgeren. På en TMD40 er det vel bare varmeveksler og oljekjøler, og ikke afterkooler. Dette forenkler litt. Sånn generelt kan du få et inntrykk av tilstanden på kjølerene ved å ta av sjøvannslangene inn/ut og se om innmaten er grodd. Prøv samtidig å fiske ut impellerrester i forkant av første kjøler (oljekjøler?). Er kjølerne mye gjenngrodd av avleiringer kan det være fornuftig å kjøre en syrevask, dette kan gjøres uten demontering av kjølerne. Eksosbendet kan demonteres uten behov for nye pakninger. Rust i kanalene der sjøvannet blandes med eksosen er en typisk årsak til redusert vanngjennomstrømming i sjøvannskjølingen. Det er vel en papirpakning under lokket på sjøvannspumpa. Denne kan være grei å ha liggende i fall du ødelegger den gamle pakningen om du velger å åpne for inspeksjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kweelhouse Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Hei! Hadde TMD40A med samme symptomene som deg, forsøkte og rense hele kjølesystemet først(oljekjøler/varmeveksler) uten at det hjalp. Skrudde av toppen for å bytte pakning der, men så da at det var noen små sprekker i toppen dessverre. Håper at du er mer heldig enn meg. Det er endel o-ringer som sitter i varmeveksler og o-ring+pakninger i oljekjøler som bør byttes når du først åpner opp. Men det er kanskje greit og åpne opp først og se før du bestiller disse. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Om du tar en våtstøvsuger innpå røret som går fra impellerpume til oljekjøler kan du få ut gamle impellerbiter. sørg for at støvsugeren er ren og tom i beholderen før du starter den , så du kan se om du har fått ut noe. Ellers så er vel varmeveksleren på denne motoren en platekjøler, og må renses nesten årlig med feks oxalsyre for at den ikke skal tette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.