Jump to content

Batteridrevet polermaskin fra Maritim, erfaringer?

sunnmøre

Recommended Posts

Ikke den direkte nei. Skulle den bli aktuell ville jeg prøvd å fått med et 4Ah batteri i samme slengen i tillegg til det som følger med. Det medfølgende batteriet på 2Ah er fryktelig lite og vil gi kort brukstid. Fikk prøve noen runder med Makita sin variant (en annen prisklasse), var glad jeg hadde 5Ah batterier, for de varte ikke alt for lenge de heller før de trengte påfyll. 

Jeg synes dette virka veldig billig. Det er vel selve batteriene som koster en del på slikt utstyr.   Spørs om den er sterk nok til å tåle litt trykk på lave turtall. 

Selv har jeg maskin med ledning og har stort sett strøm der jeg polerer båt. kunne godt hatt en uten ledning og like bra egenskaper, men da snakker vi vel fort 6-8000kr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har er "proffmaskin" som eg bruker på skrogsidene. Vurderer ei mindre og lettare maskin til overbygget/ dekket på seilbåten. Den Maritim sel har 150 mm rondell. Trur kanskje det hadde vore passe med 125 mm til mitt bruk. Ein del krikar og krokar. Prisen på den som Maritim sel er fristande, om ho er brukande...

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jeg har en del Ryobi, og fra en hobbysnekkermekanikers synspunkt er jeg meget godt førnøyd. Jeg har ikke bruk for poleringsmaskin. Av de verktøyene jeg har, er det kun den lille drillen der 1,4- og 2,0 Ah batteriene kan rettferdiggjøres. På sag, muttertrekker osv, gir de store batteriene en helt annen opplevelse av verktøyets yteevne. Både når det gjelder kraft og brukstid. Batteriene er dyre.

alidal skrev for 6 timer siden:

Hvor lenge varte det?

Det blir jo litt som å spørre om hvor lang tid det tar å drikke ei brus, det er nok forskjellig etter bruken? Jeg tok ikke tiden, men syntes batteriene med fordel kunne ha vart lengre slik at jeg kunne ha tatt større områder om gangen mellom hvert batteribytte. Med det ene batteriet i laderen og det andre i maskinen gjør det noe med arbeidsflyten med avbrudd når man først er godt i gang. For trådstarters del, selv om det er en helt annen maskin enn den jeg brukte, tenker jeg det er greit å være oppmerksom på at 2Ah ikke er all verdens, i alle fall hvis han har litt han skal polere.

2ah batterier til noe hvor en skal ligge litt kraft i jobben, er ubrukelig. Skjønner ikke noen ennå selger sådan.

Kjøre sjøl Makita på alt batteri verktøy, å det er ganske goe samling etterhvert. Har kun 5ah batterier til dette, å sjøl da brukes fort batteri på feks vinkelsliper/sirkelsag/multikutter.

Om maskinen til TS ellers er goe nok, ville jeg nok hatt 3 batterier, så en kanskje har sjans å jobbe uten for mye pauser.

Men er det store flater, er nok maskin med større batteri å foretrekke ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...