Jump to content

Turistskatt i gjestehavner!


Stranna

Recommended Posts

Stortinget skroter turistskatten – innfører kun avgift for cruiseturister
 

Næringskomiteen på Stortinget har snudd opp ned på regjeringens forslag om turistskatt. I stedet går de inn for skatt for cruiseturister.

Regjeringens foreslåtte turistskatt ble vraket da næringskomiteen diskuterte saken tirsdag. De gikk i stedet for inn for en skatt på cruiseturister, slik regjeringen først ikke ville gjøre nå, men som de senere tok med i sitt reviderte forslag.

– Vi er strålende fornøyd med at Stortinget nå har snudd 180 grader opp ned på regjeringens forslag. Vi har fått vekk hotellskatten og fått inn skatt på cruise, sier næringspolitisk talsperson Alfred Bjørlo i Venstre.

Bjørlo kaller vedtaket en milepæl. Frp var det eneste partiet som gikk imot forslaget om cruiseturist-skatt.

– Politisk venstrehåndsarbeid, mener Bengt Rune Strifeldt, næringspolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.

Strifeldt mener komiteen heller burde sendt hele forslaget tilbake til regjeringen.

Link to post

Dagens pressemelding:

 

Flertall på Stortinget for Besøksbidrag

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV på Stortinget er enige om å vedta en ny lov som gir kommuner med stor belastning fra reiselivet en mulighet til å innføre et besøksbidrag. Reiselivsnæringen skaper ringvirkninger i lokalsamfunn over hele landet, men fotavtrykket på natur og infrastruktur er noen steder svært stort. Ordningen vil gjøre det mulig å sikre viktige fellesgoder, og gjøre det mulig å håndtere belastningen fra mange besøkende. Målet er å ta vare på lokalsamfunnene, menneskene og naturen der de tilreisende oppholder seg.

 

– Vi har blitt enige om en treffsikker modell for besøksbidrag for områder med særlige utfordringer – som Tromsø-regionen og Lofoten. For Senterpartiet er det viktig at campingturister nå slipper avgiften, og at cruiseskip får avgiften. Vi har skjermet campingvogner og fritidsbåter for å stimulere til at turister bruker campingplasser og gjestehavner istedenfor å fricampe. Nordmenn som er glade i å feriere i det vakre landet vårt med fritidsbåter bobiler og campingvogner kan nå være trygge på at de slipper denne avgiften, sier Erling Sande (Sp).

 

– For mange kommuner er reiselivet en svært viktig næring. Samtidig vet vi at mange har etterspurt et verktøy for å bedre kunne håndtere periodevis svært mange tilreisende. Endelig kan kommuner med stort reiselivspress få et verktøy de har etterspurt i lang tid. Vi er glade for at vi har fått på plass en nasjonal løsning som er frivillig, målrettet og ansvarlig.  Dette er en seier for både lokalsamfunn og natur, sier Rune Støstad (Ap).

 

- Endelig har vi fått på plass besøksbidrag, dette har tidligere vært et viktig budsjettgjennomslag for SV, og jeg er særlig glad for at SV fikk gjennomslag for å inkludere cruise. Besøksbidraget vil være avgjørende for kommuner i hele landet med stor belastning fra turisme og gjøre det lettere for kommuner å finansiere fellesgoder som toaletter. Lokalbefolkninga skal ikke betale prisen for turismen, den skal ikke gå på bekostning av kommunenes velferdstilbud til innbyggerne, sier Kari Elisabeth Kaski (SV)

 

En nasjonal ordning – med tydelige rammer

Loven er nasjonal, men gjennom forhandlingene i Stortinget vil loven rammes tydeligere inn til at kun kommuner med særlig stor belastning fra tilreisende får ta ordningen i bruk. For å innføre besøksbidrag må kommunen:

Dokumentere reelt press på fellesgoder og infrastruktur
Utarbeide en plan for hvordan inntektene skal brukes, i tråd med lovens formål
Involvere næringslivet
Få planen godkjent av departementet før avgiften kan tre i kraft
Kommunene vil gis mulighet til å innføre en avgift på overnatting for å finansiere reiselivsrelaterte fellesgoder
 

Loven inkluderer et eget kapittel som gir hjemmel for å innføre besøksbidrag fra cruisevirksomhet. Dette har vært et viktig gjennomslag for kommuner langs kysten med høyt cruisevolum. Samtidig er det enighet om at hele ordningen skal evalueres etter tre år.  Evalueringen skal se på hvordan ordningen fungerer, hvordan midlene brukes – og om det er grunnlag for å utvide virkeområdet til flere kommuner.

Link to post

Godt de moderte seg fra det opprinnelige forslaget, som var helt galimatias.

Nå må kommunene i det minste dokumentere faktisk slitasje på infrastruktur og dokumentere hva pengene skal gå til.

Men er utenlandske bobiler/camper vans unntatt avgiften, eller gjelder det bare for nordmenn? Trodde bobilturister [i Nord-Norge] var ett av hovedproblemen og årsaken til skatten ble foreslått.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...