eivindch Startet 21.November.2024 Link til dette innlegget Startet 21.November.2024 Etter mange år med VHF radio med integrert AIS mottaker (Standard Horizon 2100) bestemte jeg meg sist sommer, etter en nesten kollisjon, å gå til anskaffelse av en AIS transceiver (av mange, inkludert produsenter, feilaktig kalt transponder). Det ble en billig Kina utgave, Matsutech HA-102, og jeg har koblet den opp midlertidig og testet den med VHF-antennen i mastetoppen. Den fungerer. Men så kommer tvilen. Skal jeg montere en separat antenne f.eks. på rekkverket akter, eller skal jeg gå til anskaffelse av en antennesplitter? Jeg er inneforstått med noen av fordelene og ulempene med begge løsninger. Det frister å bruke en splitter for å få lengre rekkevidde med antennen i mastetoppen samt å slippe ekstra antenne, samtidig som signalene (viktigst for radioen) blir svekket. Det er sikkert noen som har sterke synspunkter på hva som er den beste løsningen og jeg mottar gjerne tips. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Jeg har separate antenner, men hvorfor? en slik splitter er en ny feilkilde jeg trenger ikke lang rekkevidde for AIS, AIS er et antikollisjonssystem om VHF-antennen skulle bli ødelagt (mastehavari for de med seilbåt) kan jeg koble AIS-antennen over på VHF'n en AIS-antenne er litt kortere enn en VHF-antenne for optimalt resultat Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Jeg har en slik løsning med splitter, og har egentlig ikke merket noen forskjell på VHF mottak (bortsett fra de korte øyeblikkene når egen AIS sender). Men jeg anbefaler å gjøre begge deler, for det er ekstra sikkerhet med en ekstra antenne. Du kan jo også velge å beholde AIS input til plotter fra VHF med antenne i mastetoppen, og sende AIS på egen antenne. Forutsatt at plotteren klarer å filtrere ut eget fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Hulda har Garmin antennesplitter. Den prioriterer VHF'en. Jeg merker ingenting, Radio Sør merker ingenting. Den har sittet der og jobbet en 10 års tid. Når jeg er syd for Læsø, ser jeg skipenes kurs og fart når de runder Skagens Rev. Avstanden gir meg tid til å planlegge når jeg kan krysse TSS'ene med mine fem knop. Jeg har en ekstra antenne hengende i garasjen som skal være ekstra antenne på hekken. Antennen har hengt 20 år i garasjen. Men det et opplagt et poeng med reserve antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Lars H. skrev for 5 timer siden: Jeg har separate antenner, men hvorfor? en slik splitter er en ny feilkilde jeg trenger ikke lang rekkevidde for AIS, AIS er et antikollisjonssystem om VHF-antennen skulle bli ødelagt (mastehavari for de med seilbåt) kan jeg koble AIS-antennen over på VHF'n en AIS-antenne er litt kortere enn en VHF-antenne for optimalt resultat Amen Lars Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Code0 Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Hulda skrev for 4 timer siden: Hulda har Garmin antennesplitter. Den prioriterer VHF'en. Jeg merker ingenting, Radio Sør merker ingenting. Amen Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Code0 skrev 20 minutter siden: Amen Hulda Om du har Garmin, så er det vel AIS 800 du har, stemmer? Den har i så fall innebygd splitter - på lik linje som Raymarine sin AIS700 Disse to fungerer betraktelig bedre enn de løse splitterene som er å få kjøpt rundt om - med unntak av den til Simrad. Mange spør i butikken om de kan bruke en slik vanlig splitter rett på antennekabelen - ala den vi brukte på TV i gamle dager - DA ber du om problemer. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Hulda Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Det er nok mulig du har rett i det, @Benji. Oppi der henger det kun to dingser, VHF og AIS. Den jeg har er av den gamle typen med lav sendefrekvens og lav styrke. I praksis helt greit. Så har jeg én mystisk boks til, og det må være modemet til ekkoloddet. Det er nok en vesensforskjell på enheter fra samme produsent som er ment å spille på lag. Og løse enheter fra forskjellige produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Jeg har Garmin AIS 800 med innebygget splitter. Den funker helt gull. Og kjøpt hos Seatronic. Amen 😇 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Svært så relgiøse dere har blitt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 TideRace skrev for 8 timer siden: Jeg har Garmin AIS 800 med innebygget splitter. Den funker helt gull. Og kjøpt hos Seatronic. Den har jeg også. Fikk nettopp ny, da det lyste rød ‘error’lampe,(lav SWER ellernoesånt) og det ikke var antenna. Fornøyd med den, ikke så ofte jeg snakker i VHF’en, og trafikk i antenna holder boksen følge med. Byttet antennekabel i masta og ny antenne sist jeg hadde masta nede. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Kjøpte AIS700 med innebygget splitter for å slippe ekstra antenne og få alt opp i masta. Men så er kabel eller antenne i masta så dårlig, at jeg kjøpte ekstra antenne til AIS på hekken. Inntil jeg har byttet utstyret i masta har jeg både VHF og AIS der, og det funker flott. Når det er byttet, har jeg en på hver og redundans i ekstra antenne som er lett å bytte om på dersom noe skjer. Hadde jeg visst dette før jeg kjøpte kunne jeg gått for en noe rimeligere AIS uten innebygget splitter. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Religiøse? Det er jo en båtmenighet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Lars H. skrev for 19 timer siden: en slik splitter er en ny feilkilde jeg trenger ikke lang rekkevidde for AIS, AIS er et antikollisjonssystem om VHF-antennen skulle bli ødelagt (mastehavari for de med seilbåt) kan jeg koble AIS-antennen over på VHF'n en AIS-antenne er litt kortere enn en VHF-antenne for optimalt resultat Enig med Lars, en har da reserve VHF antenne. Mener å ha lest her at det forekomme feil med antenne splitter og da er det en feil for mye. De feilene jeg har lest om feil på VHF antenne skyedes mangel på vedlikehold. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Roger jo skrev 29 minutter siden: mangel på vedlikehold. Hvordan vedlikeholder man VHF-antenna? Jeg innrømmer at den har aldri fått noe regelmessig vedlikehold hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 22.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Takk for inspill så langt. Da har jeg litt å tenke på i vinter. Det blir vel minst jobb og billigst med separate antenner. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Code0 skrev for 4 timer siden: Hvordan vedlikeholder man VHF-antenna? Jeg innrømmer at den har aldri fått noe regelmessig vedlikehold hos meg. Burde hatt skrevet kontakten til antenna og inn til VHF`n . spray CRC 2-26 og et par runder med vulke tap bruker jeg og har sjekket de når masten skal ned ca. hvert 9 år De er som nye etter 47 år, ellers kan de lett bli slik Lånt fra et innlegg til Lars H. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Mitt vedlikehold mye likt Roger. 'Kontaktfett' Dow Corning DC4 og vulketape på koblingen som sitter oppunder mastetoppen. Antennekabelen går derfra og ubrutt frem til AIS/splitter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 En løsning utelukker ikke flere løsninger. I dag har jeg hoved-vhf`en og Garmin AIS 800 som har innebygget splitter koblet mot samme antenne på toppen av masta, ca 20 meter over dekk. I tillegg har jeg en robust Glomex i reserve som er montert på akterpush`n, hvor kabelen er trukket til en kveil i et skap ved siden av hoved-vhf nede ved kartbordet. Skulle masta gi seg eller oppstå skade på kabelen/antenna i masta, er det bare å bytte kabel nede til antenna på akter-push`n og vhf/ais funker videre. Så har jeg et par antenneadaptere til de bærbare vhf`ene ombord som ligger i samme skap. Med disse kan jeg raskt koble begge antennene til de bærbare. Skulle det skje noe med det elektriske ombord og hoved-vhf`en danker ut, er det bare å kjøre videre med de bærbare på de eksterne antennene. Den nyeste bærbare vhf`en koblet til masteantenna gir nesten like lang rekkevidde som hoved-vhf`en ombord (testet). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Garmin, Raymarine og litt eldre Simrad AIS transpondere er alle laget av SRT. Em-trak kommer også fra samme produsent. Om splitter er integrert eller ekstern har ingen betydning for ytelsen, det er uansett samme krets. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.November.2024 Link til dette innlegget Svart 26.November.2024 Hej Jag lämnar AIS data till Marine Traffic och kan ha kopplat Vhf antennen antingen direkt till mottagaren eller via en splitter, lyssnar ibland på Vhf. Idag kopplade jag bort splittren och se på bilden vilken skillnad det gör på mottagningen, på bilden längst till höger utan splitter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.November.2024 Link til dette innlegget Svart 26.November.2024 Ove T skrev 33 minutter siden: Jag lämnar AIS data till Marine Traffic och kan ha kopplat Vhf antennen antingen direkt till mottagaren eller via en splitter, lyssnar ibland på Vhf. Idag kopplade jag bort splittren och se på bilden vilken skillnad det gör på mottagningen, på bilden längst till höger utan splitter. Jeg har splitter integrert i AIS-boksen (Garmin 800). Jeg antar du har en høy-kvalitets splitter. Du går fra <50 motatt meldinger til >150. Er det økt radius på mottatte AIS-mål som gjør dette? Eller er det så mye VHF trafikk at det ikke er kapasitet til å ta ned AIS-mål innimellom alle værmeldinger og annen trafikk? Hva sier disse data oss som er fornøyd med å fange opp skip innenfor 15 nm? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.November.2024 Link til dette innlegget Svart 26.November.2024 Hej Det är för att jag når längre utan splitter. Jag har en Glomex splitter som antennkabeln går in och delas till Vhf och AIS mottagaren. Troligen blir det i mitt fall samma försämring i Vhf stationen, något som jag inte kollat. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2024 Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 Ove T skrev On 26.11.2024 at 15.32: Hej Det är för att jag når längre utan splitter. Jag har en Glomex splitter som antennkabeln går in och delas till Vhf och AIS mottagaren. Troligen blir det i mitt fall samma försämring i Vhf stationen, något som jag inte kollat. Hälsningar Ove Vet ikke om det er samme Glomex-splitter, men på SVB sider er det en som skriver Useles piece of metal In principle the device kinda works so I do not have ground to return it. However, the device has huge(!) impact on antenna's functionality. Without using this splitter I can receive AIS targets 20NM away. When using this device, I receive AIS targets only 5NM away - at the same time Huge disappointment, bad value for money, will not continue using. https://www.svb24.se/sv/glomex-am-fm-duplexer-splitter.html?page=8#customer-ratings-jumppoint sen er det mange som gir 5 stjerner…….men de kanskje ikke gjør testen med eller uten splitter ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ove T Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Hej Det är den jag har. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.