eivindch Svart 1.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Da heller jeg mot løsningen med separat VHF-antenne til AIS'en på rekkverket akter. Jeg bruker OpenCPN på laptop og da ser det ut som om jeg kan bruke AIS-mottakerdelen på VHF-radioen i mastetoppen og undertrykke visning av egen båt på skjermen ved å spesifisere at egen MMSI ikke skal vises. Jeg håper det stemmer at jeg kan gjøre det. Rekkevidden for mottak skulle da bli langt bedre en rekkevidden på senderen. Men den burde bli god nok i alle fall. Takk for alle innspill. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Her er en intressant side med 2 kalkylatorer som beregner tap i antenne-kabeln samt utstrålt effekt fra antennen. https://kv5r.com/ham-radio/coax-loss-calculator/ Jeg har RG 213 kabel i mast og fra mast til VHF/kartbord totalt ca 25m, skulle jeg ha valgt en splitter å sent ut min AIS-info i mastetoppen…..så hadde AISn 2 Watt blivet redusert til 1,155 W (Hadde jeg hatt en RG58 kabel, hadde effekten blitt 0,757 W) jeg har nå valgt å montere AIS-antenn på ett 4m 25mm pulpitrør som er festet i targan i aktern, antenn kommer da ca 6 meter over sjøn å AiSn ligger rett under akterdekk…si 6 m kabel det gir en effekt inn i antenn på 1,748 W……51% bedre enn å mate ut i masttoppen i begge fallen har jeg Procom-antenner med 2,14 dBi eller 0 dBd kabel og antenn har mye å si se på denne https://www.watski.no/ais-antenne-15-cm-heliflex-114bs den har 20m rg58-kabel kobler du den til din 2W AIS-transponder får du ut 0,6 W i antennen den har 0 dBi = - 2,14 dBd (om jeg nå har regnet rett) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JRK Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Lars H. skrev On 21.11.2024 at 15.22: Jeg har separate antenner, men hvorfor? en slik splitter er en ny feilkilde jeg trenger ikke lang rekkevidde for AIS, AIS er et antikollisjonssystem om VHF-antennen skulle bli ødelagt (mastehavari for de med seilbåt) kan jeg koble AIS-antennen over på VHF'n en AIS-antenne er litt kortere enn en VHF-antenne for optimalt resultat Her er jeg helt enig en singel fei på splitter ais eller vhf kan ødelegge begge deler. VHF er min beste sikkerhet til å få hjelp i en krisesituasjon. Den skal ikke degraderes Men husk at antennene bør stå med en viss avstand i horisontal eller vertikalplanet i forhold til hverandre for å unngå interferens Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Skulle AIS'en konke, skrur jeg antennekabelen ut av AIS'en og rett inn i VHF'en. Trangt, men ukomplisert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 JRK skrev for 1 time siden: Men husk at antennene bør stå med en viss avstand i horisontal eller vertikalplanet i forhold til hverandre for å unngå interferens Det er ikke alltid like enkelt å få til om en har en liten båt. I min båt, en Saga 27 har jeg begge antennene plassert i "masten" som er under 1m lang. Men det funker helt OK. VHF-antennen står i "mastetoppen" og AIS-antennen 50 - 60cm lavere og ca. 30cm fremfor VHF-antennen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Hulda skrev On 8.12.2024 at 11.11: Skulle AIS'en konke, skrur jeg antennekabelen ut av AIS'en og rett inn i VHF'en. Trangt, men ukomplisert. Det kan være for sent om switchemekanismen har kortsluttet vhf signalet. Mange vhf tåler ikke dette. (nå kjenner jeg ikke til hvordan garmin switch virker) Lars H. skrev On 8.12.2024 at 11.39: Det er ikke alltid like enkelt å få til om en har en liten båt. I min båt, en Saga 27 har jeg begge antennene plassert i "masten" som er under 1m lang. Men det funker helt OK. VHF-antennen står i "mastetoppen" og AIS-antennen 50 - 60cm lavere og ca. 30cm fremfor VHF-antennen. Det har du helt rett i. Dette går fint 60 cm høydeforskjell er bra. Hadde de derimot stått i samme høyde så burde det være noen meter imellom Moderne båtelektronikk handler jo mye om å integrere mest mulig i en skjerm. Med dette mister man jo alle disse funksjonene om skjermen feiler. Dette er etter mine begreper den største forskjellen mellom lystbåt og profesjonelle fartøy Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Garminswitchen er helt sikkert suveren, slik som alle andre garminprodukter. Hulda har uansett to VHF'er, to Garmin-skjermer som kan kjøre uavhengig. Backup med laptop'er, nettbrett og telefon. Proffgutta kan bare gå og legge seg. Og når GPS'ene har ramlet ned, har jeg papirkart, kompasser og klokker, slik som i gamledager. Man får gjøre så godt man kan med tilgjengelige ressurser. Dette med ressurser, fullstendig avsporing: Hadde kontakt med et kanadisk par som har kjøpt et stål seilbåtskrog på 38 fot med svingkjøl. 1 meter av hekken er innsveiset rustfritt stål. Kjølkassen er innsveiset rustfritt stål av ukjent spec. De skal lempe ut blyballast for å ha plass til battetier. Ikke propan, for det er forurensende. Ikke dieselmotor eller aggregat, ikke miljøvennlig. Elektrisk fremdrift og solceller. Og de skal seile på 'high latitudes', for båten kan gå i is. Da er en defekt AIS/VHF peanuts. Bare for å dra ting fullstendig ut av perspektiv. Som sjelden skjer på baatplassen :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Hulda skrev for 5 timer siden: Da er en defekt AIS/VHF peanuts. Bare for å dra ting fullstendig ut av perspektiv. Som sjelden skjer på baatplassen :-) Joda med en ekstra VHF i baklomma, så er det peanuts. Godt vi er enige om at uavhengige systemer er tryggest ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.