Jump to content

Antennesplitter VHF radio / AIS Transceiver

eivindch

Recommended Posts

Da heller jeg mot løsningen med separat VHF-antenne til AIS'en på rekkverket akter. Jeg bruker OpenCPN på laptop og da ser det ut som om jeg kan bruke AIS-mottakerdelen på VHF-radioen i mastetoppen og undertrykke visning av egen båt på skjermen ved å spesifisere at egen MMSI ikke skal vises. Jeg håper det stemmer at jeg kan gjøre det. Rekkevidden for mottak skulle da bli langt bedre en rekkevidden på senderen. Men den burde bli god nok i alle fall. Takk for alle innspill.

Eivind

Her er en intressant side med 2 kalkylatorer som beregner tap i antenne-kabeln samt utstrålt effekt fra antennen.

https://kv5r.com/ham-radio/coax-loss-calculator/

Jeg har RG 213 kabel i mast og fra mast til VHF/kartbord

totalt ca 25m, skulle jeg ha valgt en splitter å sent ut min AIS-info i mastetoppen…..så hadde AISn  2 Watt blivet redusert til 1,155 W

(Hadde jeg hatt en RG58 kabel, hadde effekten blitt 0,757 W)

jeg har nå valgt å montere AIS-antenn på ett 4m 25mm pulpitrør

som er festet i targan i aktern, antenn kommer da ca 6 meter over sjøn å AiSn ligger rett under akterdekk…si 6 m kabel

det gir en effekt inn i antenn på  1,748 W……51% bedre enn å mate ut i masttoppen

i begge fallen har jeg Procom-antenner med 2,14 dBi eller 0 dBd

kabel og antenn har mye å si

se på denne 

https://www.watski.no/ais-antenne-15-cm-heliflex-114bs

den har 20m rg58-kabel

kobler du den til din 2W AIS-transponder får du ut 0,6 W i antennen

den har 0 dBi = - 2,14 dBd (om jeg nå har regnet rett)

S/Y Gunga Din

Lars H. skrev On 21.11.2024 at 15.22:

Jeg har separate antenner, men hvorfor?

• en slik splitter er en ny feilkilde
  • jeg trenger ikke lang rekkevidde for AIS, AIS er et antikollisjonssystem
  • om VHF-antennen skulle bli ødelagt (mastehavari for de med seilbåt) kan jeg koble AIS-antennen over på VHF'n
  • en AIS-antenne er litt kortere enn en VHF-antenne for optimalt resultat

Her er jeg helt enig en singel fei på splitter ais eller vhf kan ødelegge begge deler.

VHF er min beste sikkerhet til å få hjelp i en krisesituasjon. Den skal ikke degraderes 

Men husk at antennene bør stå med en viss avstand i horisontal eller vertikalplanet i forhold til hverandre for å unngå interferens

JRK skrev for 1 time siden:

Men husk at antennene bør stå med en viss avstand i horisontal eller vertikalplanet i forhold til hverandre for å unngå interferens

Det er ikke alltid like enkelt å få til om en har en liten båt. I min båt, en Saga 27 har jeg begge antennene plassert i "masten" som er under 1m lang. Men det funker helt OK. VHF-antennen står i "mastetoppen" og AIS-antennen 50 - 60cm lavere og ca. 30cm fremfor VHF-antennen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev On 8.12.2024 at 11.11:

Skulle AIS'en konke, skrur jeg antennekabelen ut av AIS'en og rett inn i VHF'en. Trangt, men ukomplisert.

Det kan være for sent om switchemekanismen har kortsluttet vhf signalet. Mange vhf  tåler ikke dette. (nå kjenner jeg ikke til  hvordan garmin switch virker)

Lars H. skrev On 8.12.2024 at 11.39:

Det er ikke alltid like enkelt å få til om en har en liten båt. I min båt, en Saga 27 har jeg begge antennene plassert i "masten" som er under 1m lang. Men det funker helt OK. VHF-antennen står i "mastetoppen" og AIS-antennen 50 - 60cm lavere og ca. 30cm fremfor VHF-antennen.

Det har du helt rett i. Dette går fint  60 cm høydeforskjell er bra. Hadde de derimot stått i samme høyde så burde det være noen meter imellom

Moderne båtelektronikk handler jo mye om å integrere mest mulig i en skjerm. Med dette mister man jo alle disse funksjonene om skjermen feiler. Dette er etter mine begreper den største forskjellen mellom lystbåt og profesjonelle fartøy 

Garminswitchen er helt sikkert suveren, slik som alle andre garminprodukter. Hulda har uansett to VHF'er, to Garmin-skjermer som kan kjøre uavhengig. Backup med laptop'er, nettbrett og telefon. Proffgutta kan bare gå og legge seg. Og når GPS'ene har ramlet ned, har jeg papirkart, kompasser og klokker, slik som i gamledager. Man får gjøre så godt man kan med tilgjengelige ressurser.

Dette med ressurser, fullstendig avsporing: Hadde kontakt med et kanadisk par som har kjøpt et stål seilbåtskrog på 38 fot med svingkjøl. 1 meter av hekken er innsveiset rustfritt stål. Kjølkassen er innsveiset rustfritt stål av ukjent spec. De skal lempe ut blyballast for å ha plass til battetier. Ikke propan, for det er forurensende. Ikke dieselmotor eller aggregat, ikke miljøvennlig. Elektrisk fremdrift og solceller. Og de skal seile på 'high latitudes', for båten kan gå i is. 

Da er en defekt AIS/VHF peanuts. Bare for å dra ting fullstendig ut av perspektiv. Som sjelden skjer på baatplassen :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...