Jump to content

Ankertapper ødelagt på suspekt Kinesisk skip, der kabler har blitt ødelagt!


-morten-

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Gubban, er det virkelig noe som kan forekomme, at man kan glemme ankeret?

Nei, det tviler jeg sterkt på. Min mening er at ingen kan ha kunnet sove der ombord under dreggingen, om den fant sted. Ankerkjetting mot stålskrog lager mye bråk. Jeg har vært med og ankret mye med ca 100 meter lange offshoreskip, og det lager mye bråk når kjettingen slår mot skroget. Under setting og haling av ankeret, så rister regelrett hele båten.

Link to post

Ja, jeg har vært på flyterigger med ankerkjetting, og det skrangler så døde kan våkne når wichene kjøres. 

 

Nå leste jeg i avisen et eller annet sted at båten hadde forsvunnet fra AIS'en en del timer. 

 

Personlig, med den overvåkingen det er i området, finner jeg det lite sofistikert å bruke en par hundre meter lang kinesisk lastebåt til å dregge com.kabler. 

Link to post
11 hours ago, tobixen said:

De to siste punktene [legitimt forsøk på oppankring, mislykket forsøk på oppankring som legitim grunn for å skade kabel] går uansett bort dersom det faktisk skjedde på hundre meters dyp.

 

10 hours ago, Ida Marie III said:

pga ?

 

Vel, hva vet jeg, jeg har lite kunnskaper eller erfaringer om føring av slike skip, men selv om ankerkjettingen er mer enn hundre meter, og selv om ankerspillet er i stand til å håndtere tyngden av over hundre meter med ankerkjetting, så ser jeg ikke for meg at det skulle finnes noen grunn til å forsøke å ankre opp på hundre meters dyp midt i Østersjøen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
5 hours ago, Hulda said:

Personlig, med den overvåkingen det er i området, finner jeg det lite sofistikert å bruke en par hundre meter lang kinesisk lastebåt til å dregge com.kabler. 

 

Dersom kabelen ble brutt med vilje - som andre har vært inne på, er ikke formålet med å ødelegge to kabler nødvendigvis sabotasjen i seg selv, men å måle responstid og reaksjon.  Den dagen tredje verdenskrig bryter ut, så er det nok mer enn bare to kabler som blir brutt på en og samme dag.

 

Så kan jeg tilby en alternativ konspirasjonsteor (ref kommentaren lengre opp med "hvem har noe å vinne på å blåse opp dette").  Dette er i realiteten en operasjon under "falskt flagg".  Det finnes et ønske om å stenge ned Øresund for trafikk fra/til St.Petersburg - eller i det minste kontrollere at trafikken der har "god nok" forsikring.  Det kan man ikke uten videre gjøre pga internasjonale traktater og avtaler.  En hendelse som dette kan imidlertid være akkurat det som skal til for å få gjennomslag for et slikt forslag.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
17 minutes ago, Hulda said:

Nå ligger det en video på YouTube fra et finsk fartøy som følger kineserens bevegelser og analyserer hva kineseren driver med. For meg virker det som om skipet har dratt anker over bunnen over en strekning på ca. 400 km i mellom 5- og 6 knop. Hvilket ikke virker til å ha vært et uhell. Dere får se selv.

 

Denne?

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Nå har aldri jeg vært sjømann. Men om nattvakta ikke registrerer at 200 meter (antatt) ankerkjetting raser ut, og farten halveres, må han sove hardt. Det må ha vært et helvetes rabalder. Og alarm over hele skuta grunnet hastighets- og kursendring. Men som sagt, jeg har aldri vært til sjøs, selv om jeg prøvde å stikke av i ungdommen, men ble innhentet :-) Og det er snakk om strekning på 400 kilometer. Det er over ett døgn med ankeret ute over godt merkede sjøkabler. Om man skal tro videoen.

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Nå ligger det en video på YouTube fra et finsk fartøy som følger kineserens bevegelser og analyserer hva kineseren driver med. For meg virker det som om skipet har dratt anker over bunnen over en strekning på ca. 400 km i mellom 5- og 6 knop. Hvilket ikke virker til å ha vært et uhell. Dere får se selv.

 

Selvfølgelig er det ikke et uhell...fatter ikke denne godtroenheten ovenfor røverstater..

Bergen skrev 1 time siden:

Det er ikke helt uvanlig at et anker rauser ut, og om dette skjer om natten i dårlig vær, så er det ikke sikkert at mannskapet oppdager det før det har gått noe tid.


 

 

Om du hadde vært med på ankerhandling offshore en gang, så hadde du neppe kommet med den uttalelsen... bråket er ufattelig...

Link to post
Bergen skrev for 2 timer siden:

Det er ikke helt uvanlig at et anker rauser ut, og om dette skjer om natten i dårlig vær, så er det ikke sikkert at mannskapet oppdager det før det har gått noe tid.


 

Du kan umulig ha vært på større båt enn ei lita jolle. Hvor har du det fra at det er normalt at ett anker bare rauser ut, og hvordan er det mulig å ikke oppdage? Ett anker som ikke er i bruk, har ikke mindre enn tre forskjellige barrierer fra å kunne løse seg selv ut. At alle disse plutselig skulle svikte av seg selv, ser jeg på som svært usansynlig. Og skulle i såfall ankeret bare ha rausa ut, så hadde det vært med ett slikt leven at det hadde blitt hørt over halve Østersjøen. Og til slutt, når 300 meter med ankerkjetting har rauset ut i ett ekstremt tempo og har kommet til "The bitter end", som det kalles, så hadde nok dette dradd med seg både ankervinsj, sakser, pullerter og diverse annet arrangement fremme i baugen. Da sover dem i såfall tungt på vakt om ikke dette oppdages.

Link to post
Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Om du hadde vært med på ankerhandling offshore en gang, så hadde du neppe kommet med den uttalelsen... bråket er ufattelig...

Det er en viss forskjell på ankerhandling hvor kjettingkasser ligger "vegg i vegg" med innredningen og et skip hvor det er 200m+ og 6-7 lasterom/tanker mellom ankeret og innredningen, og en allerede stamper i motsjo med tilhørende risting og banking.

 

Se eksempelvis slide 40 i denne presentasjonen hvor et (norsk) skip på kun 5000 tonn opplyste at de ikke hørte ankeret rause ut før de oppdaget at farten gikk ned  https://maritimecyprus.com/wp-content/uploads/2020/07/AnchorLossAwareness_Presentation.pdf

 

 

    

Link to post
bellen skrev 22 minutter siden:

Du kan umulig ha vært på større båt enn ei lita jolle. Hvor har du det fra at det er normalt at ett anker bare rauser ut, og hvordan er det mulig å ikke oppdage? Ett anker som ikke er i bruk, har ikke mindre enn tre forskjellige barrierer fra å kunne løse seg selv ut. At alle disse plutselig skulle svikte av seg selv, ser jeg på som svært usansynlig. Og skulle i såfall ankeret bare ha rausa ut, så hadde det vært med ett slikt leven at det hadde blitt hørt over halve Østersjøen. Og til slutt, når 300 meter med ankerkjetting har rauset ut i ett ekstremt tempo og har kommet til "The bitter end", som det kalles, så hadde nok dette dradd med seg både ankervinsj, sakser, pullerter og diverse annet arrangement fremme i baugen. Da sover dem i såfall tungt på vakt om ikke dette oppdages.

Du får fortelle dette til forsikringselskapene og si at de tar feil du da! 

 

Gard also has some cases of anchors dropping out while at sea, obviously a result of inadequate securing. If an anchor drops out while the vessel is under way, it has overcome the chain-stopper, the lashing-wire/tensioning arrangements and the windlass brake, or these have not been correctly engaged. If an anchor has dropped out while at sea, this would normally be felt by a smaller vessel's behaviour, such as loss of speed or tendency to steer to the side of the anchor. However, Gard has experienced cases where the personnel on the bridge blames a loss of speed on the conditions of waves and winds, or the lack of efficiency of the engine, instead of going forward to check the securing of the anchors. Approaching ports or shallow passages with an anchor in tow can become very expensive if cables and pipelines on the seabed are pulled off or damaged.

Link to post
bellen skrev 30 minutter siden:

Og til slutt, når 300 meter med ankerkjetting har rauset ut i ett ekstremt tempo og har kommet til "The bitter end", som det kalles, så hadde nok dette dradd med seg både ankervinsj, sakser, pullerter og diverse annet arrangement fremme i baugen. Da sover dem i såfall tungt på vakt om ikke dette oppdages.

 

Riktig, og dermed hadde de heller ikke fisket kablene...

 

Link to post
Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

 

Riktig, og dermed hadde de heller ikke fisket kablene...

 

https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/0r470/ankeret-som-sendte-statoilhydro-til-bunns  En fant verken ankervinsj eller sakser på bunnen ved denne hendelsen (det er heller ingen som har meldt seg som eier av ankeret).

 

Nå må ikke nødvendigvis kjettingen heller rause ut i stor fart, om den kun står på bremsen, og denne slipper litt etter litt, så kan anker og kjetting også gli ut relativt rolig ut.     

Link to post
Bergen skrev 1 time siden:

https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/0r470/ankeret-som-sendte-statoilhydro-til-bunns  En fant verken ankervinsj eller sakser på bunnen ved denne hendelsen (det er heller ingen som har meldt seg som eier av ankeret).

Og hvem har sagt at ankeret rauset ut her da? Det kan no like greit ha vært ett kontrollert forsøk på sabotasje dette også, som feilet på grunn av at kjettingen røk.

Fikk eieren igjen ankeret sitt? Regner med at om det var ett uhell, så ville rederen/skipperen meldt inn dette og fått igjen ankeret sitt.

Link to post
bellen skrev for 1 time siden:

Og hvem har sagt at ankeret rauset ut her da? Det kan no like greit ha vært ett kontrollert forsøk på sabotasje dette også, som feilet på grunn av at kjettingen røk.

Fikk eieren igjen ankeret sitt? Regner med at om det var ett uhell, så ville rederen/skipperen meldt inn dette og fått igjen ankeret sitt.

Nei, ingen meldte ankeret sitt tapt, og ingen vet hva som egentlig skjedde. Jeg vet heller ikke hva som skjedde hverken her, eller ved de to (en annen kineser, Polar Bear tok en gassrørledning på samme måte i 23) hendelsene i det baltiske hav. 

 

Det eneste jeg har sagt er at det hender at det skjer uhell hvor skip mister ankeret sitt under seilas og at dette ikke nødvendigvis blir oppfanget på broen. Slike hendelser vil nødvendigvis kunne påføre skade på bunnstruktur.,Jeg har og vist til kilder som bekrefter min påstand, mens du har avvist dette, og argumentert med at du har vært på større båter enn meg.

 

      

Link to post
Framtia skrev On 22.11.2024 at 11.26:

jeg vil tro at et anker er et dårlig redskap for dregging av kabler. 

Anker er nok ikke beste verktøy for å ødelegge kabler, men tydeligvis godt nok verktøy. Hadde fartøyet blitt observert  med en spesiallaget kabelkutter på dekk så ville det nok fått store konsekvenser, men med bare et par vanlige ankere så kan de lett slippe unna med den saken, særlig når myndighetene ikke gjør annen etterforskning enn å se på ting på avstand i ettertid og ikke engang vil ransake skipet eller noe sånt.

 

Det kan jo også tenkes at dette er en test for å se om anker er effektivt til kabelkutting så de får forberedt seg godt på en fremtidig storstilt kabelkutting av mange kabler på en gang.

 

Det  er neppe offentlig tilgjengelig informasjon hvor godt kablene er gravd ne eller akkurat hvor de ligger, så da finner de ut det også, eller rettere sagt hvor mye som skal til for å få kablene løs slik de er gravd ned.

Link to post
dobsen62 skrev 1 time siden:

Det kan jo tenkes at kabelkutteren ligger inne i båten.

 

Hvis spesialdesignet kabelkutter er brukt så hadde det vært smartere å la den bli/ gå til bunns etter endt oppdrag.

 

Skader på anker er ikke uvanlig og blir nok vanskelig å bevise at har skjedd på denne turen med mindre det finnes nylige bilder av båten med strøkent anker....

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...